tolerance (JKI-I): Porovnání verzí
imported>ZRN (import JKI a Hind) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 2: | Řádek 2: | ||
Míra t. islámu vůči [[křesťané (JKI-I)|křesťanům]] a [[Židé (JKI-I)|Židům]] ([[jinověrci (JKI-I)|jinověrci]]) může být předmětem kritické diskuse. Srovnání tolerantnosti islámu a [[křesťanství (JKI-K)|křesťanství]] na základě hist. událostí raného a vrcholného středověku i pojetí [[judaismus (JKI-J)|judaismu]] a křesťanství v islám. textech vychází ve prospěch islámu. Jinou věcí je částečný návrat islámu k rigidnějším koncepcím a úsudkům v době střetu s evrop. kolonialismem. Tento trend byl ještě umocněn v 1. pol. 20. stol. v průběhu sionistické kolonizace [[Palestina (JKI-J)|Palestiny]], která byla a zůstává pro moderní islám. myšlení traumatem, ačkoli ulamá připomínají společné kořeny islámu a judaismu a vinu Židů spatřují pouze v „překrucování“ boží zvěsti. Netolerance ideologů a hnutí soudobého [[fundamentalismus islámský (JKI-I)|fundamentalismu]] je dána polit. radikalismem a tendencí k následování „autentické zvěsti“ – tedy koránu a tradic, v nichž jsou dobově podmíněné nebo z kontextu vytržené xenofobní verše a výroky, ačkoli ve stejných textech lze nalézt postoje zcela opačné, jejichž vhodnou interpretací na základě [[idžtihád (JKI-I)|idžtihádu]] by bylo možno dokumentovat právě t. islámu. |
Míra t. islámu vůči [[křesťané (JKI-I)|křesťanům]] a [[Židé (JKI-I)|Židům]] ([[jinověrci (JKI-I)|jinověrci]]) může být předmětem kritické diskuse. Srovnání tolerantnosti islámu a [[křesťanství (JKI-K)|křesťanství]] na základě hist. událostí raného a vrcholného středověku i pojetí [[judaismus (JKI-J)|judaismu]] a křesťanství v islám. textech vychází ve prospěch islámu. Jinou věcí je částečný návrat islámu k rigidnějším koncepcím a úsudkům v době střetu s evrop. kolonialismem. Tento trend byl ještě umocněn v 1. pol. 20. stol. v průběhu sionistické kolonizace [[Palestina (JKI-J)|Palestiny]], která byla a zůstává pro moderní islám. myšlení traumatem, ačkoli ulamá připomínají společné kořeny islámu a judaismu a vinu Židů spatřují pouze v „překrucování“ boží zvěsti. Netolerance ideologů a hnutí soudobého [[fundamentalismus islámský (JKI-I)|fundamentalismu]] je dána polit. radikalismem a tendencí k následování „autentické zvěsti“ – tedy koránu a tradic, v nichž jsou dobově podmíněné nebo z kontextu vytržené xenofobní verše a výroky, ačkoli ve stejných textech lze nalézt postoje zcela opačné, jejichž vhodnou interpretací na základě [[idžtihád (JKI-I)|idžtihádu]] by bylo možno dokumentovat právě t. islámu. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[tolerance (JKI-K)|tolerance (JKI-K)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[tolerance (JKI-K)|tolerance (JKI-K)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]] |
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]] |
||
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 22:37
tolerance Problém t. si klasická islám. věrouka ani právní věda explicitně neklade. Řeší ho islám. reformismus 19. a 20. stol. v reakci na obviňování islámu z netolerance. Duchovenstvo a reformisté se na základě nových interpretací (idžtihád) některých pasáží koránu či tradice snaží ospravedlnit islám jako nejtolerantnější náboženství. Jejich interpretace jsou stejně subjektivní jako sám problém t. O prvotní obci věřících panuje shodný názor, že neprojevovala žádnou t. vůči stoupencům pohanských idolů (idolatrie, polyteismus). Rodinná božstva i uctívané předměty byly ničeny a jejich vyznavači buď konvertovali, nebo byli usmrceni. Zároveň se však uvádí, že spolu s Muhammadem se na šíření víry podílely i pohanské beduínské kmeny, které byly s obcí spjaty pouze výhodnými klientskými smlouvami o ochraně, aniž by se od nich žádalo demonstrativní odvržení idolů a přijetí islámu. Po Muhammadově smrti však i tyto kmeny byly násilně podrobeny poté, když muslim. obci vypověděly poslušnost (ridda, odpadlictví). Názory na t. muslimů vůči obyvatelstvu na dobytých územích nejsou jednotné. Existuje názor, že idolatrie nebyla tolerována a její stoupenci byli převážně potíráni, pokud nepřijali islám. Zároveň přibývá důkazů, že na získaných územích většina obyvatelstva patřícího k „přidružovačům“ byla k nové moci loyální pouze politicky; proto se nevyžadovala konverze.
Míra t. islámu vůči křesťanům a Židům (jinověrci) může být předmětem kritické diskuse. Srovnání tolerantnosti islámu a křesťanství na základě hist. událostí raného a vrcholného středověku i pojetí judaismu a křesťanství v islám. textech vychází ve prospěch islámu. Jinou věcí je částečný návrat islámu k rigidnějším koncepcím a úsudkům v době střetu s evrop. kolonialismem. Tento trend byl ještě umocněn v 1. pol. 20. stol. v průběhu sionistické kolonizace Palestiny, která byla a zůstává pro moderní islám. myšlení traumatem, ačkoli ulamá připomínají společné kořeny islámu a judaismu a vinu Židů spatřují pouze v „překrucování“ boží zvěsti. Netolerance ideologů a hnutí soudobého fundamentalismu je dána polit. radikalismem a tendencí k následování „autentické zvěsti“ – tedy koránu a tradic, v nichž jsou dobově podmíněné nebo z kontextu vytržené xenofobní verše a výroky, ačkoli ve stejných textech lze nalézt postoje zcela opačné, jejichž vhodnou interpretací na základě idžtihádu by bylo možno dokumentovat právě t. islámu.
Viz též: tolerance (JKI-K)