dialog židovsko-křesťanský (JKI-J): Porovnání verzí

imported>ZRN
(import JKI a Hind)
 
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
 
<div id="photo">[[Soubor:JKI_dialog židovsko-křesťanský.jpg|upright|Disputace židovských a humanistických učenců]]</div><span id="entry">dialog židovsko-křesťanský</span> Forma nenásilného kontaktu mezi dvěma velkými monoteistickými náboženstvími, která prodělávají po téměř dvě tisíciletí společné dějiny. Právě nesmírná hist. zátěž, která spočívá na souběžné existenci Židů a křesťanů naplněné útlakem, [[pogrom (JKI-J)|pogromy]] a diskriminací židovstva, výrazně omezuje možnosti dialogického soužití. Protože se nejedná pouze o středověké akty nepřátelství (např. koncilní rozhodnutí o zřizování [[ghetto (JKI-J)|ghett]], o povinném označení oděvu Židů žlutým kusem látky, apod.), ale zejm. o podíl kř. duch. kultury na konkretizaci rasové a náb. nenávisti do podoby [[holocaust (JKI-J)|holocaustu]] a na moderním [[antisemitismus (JKI-J)|antisemitismu]], je ústředním předpokladem dialogu nové promýšlení a revize postojů všech kř. církví k Židům a [[judaismus (JKI-J)|judaismu]] obecně. Otázka, jak je možné křesťanství po Osvětimi, tzn. hluboká a zásadní sebereflexe dějin i současnosti kř. církví, se tak stává nejen zlomovým okamžikem důvěryhodnosti [[křesťanství (JKI-K)|křesťanství]], ale rovněž prahem samotné možnosti d. Po 1945 se v postojích a dokumentech kř. církví objevují posuny v hodnocení tradičních sporných otázek a hist. událostí (zejm. uznání možnosti různých přístupů k [[Bůh (JKI-J)|Bohu]] a rozdílného chápání dějin spásy), ale také omluvná gesta za provinění vůči Židům. Papež [[Jan XXIII. (JKI-K)|Jan XXIII.]] se 1959 zasadil o vypuštění urážlivých výroků o Židech a nevěřících z velikonočních obřadů. [[Pavel VI. (JKI-K)|Pavel VI.]] navštívil v lednu 1964 Jordánsko a stát Izrael a v říjnu 1965 promulgoval deklaraci [[druhý vatikánský koncil (JKI-K)|druhého vatikánského koncilu]] ''Nostra aetate'' o poměru církve k nekř. náboženstvím. Církev v něm odmítla antisemitismus a jakoukoli diskriminaci motivovanou rasovými, sociálními či náb. důvody. V souladu s koncilními závěry usiluje o změnu kř. postoje k Židům rovněž [[Jan Pavel II. (JKI-K)|Jan Pavel II.]], který např. v dubnu 1986 jako první papež v historii navštívil řím. [[synagoga (JKI-J)|synagogu]]. Shromážděné věřící nazval „staršími bratry“ křesťanů a vyslovil se pro vzájemné uznávání a respektování vlastní identity judaismu i křesťanství, oproštěné od synkretismu a dvojznačného přisvojování. Spolupráci obou náboženství směřoval do oblasti lidských práv, péče o společ. vývoj a individuální a soc. etiku. Na jaře 1998 vydala Papežská komise pro náb. vztahy se Židy, vedená kardinálem Edwardem Idrisem Cassidim, prohlášení ''Vzpomínáme: zamyšlení nad šo’a''. Tento text, dosud nejuceleněji vyslovující stanovisko Vatikánu, je zamýšlen jako akt [[pokání (JKI-J)|pokání]] (hebr. tešuva); dějiny vzájemných vztahů katolíků a Židů označuje za „bolestné“ a vyslovuje naději, že se podaří odstranit antijudaismus mezi křesťany a antikřesťanské smýšlení mezi Židy. Papež Pius XII. (1939-1958) je v něm očištěn z údajné lhostejnosti vůči žid. tragédii, holocaust se označuje za dílo novopohanství, kořenící mimo křesťanství. Na žid. straně se text převážně setkal s rezervovaným přijetím; Židé nenahlížejí společnou historii jako dějiny vzájemných křivd, neboť diskriminace a perzekuce směřovaly jednostranně vůči nim. Symbol. vrcholem dosavadních snah o sblížení Vatikánu a Izraele (poté, co byly 1994 navázány oficiální diplomatické vztahy) byla v březnu 2000 návštěva Jana Pavel II. v [[Izrael (JKI-J)|Izraeli]] a modlitba u jeruzalémské [[Západní zeď (JKI-J)|Západní zdi]], kde prosil Boha za odpuštění zločinů, které křesťané spáchali na Židech. Vedle oficiálních círk. míst usilují o dialogické vyrovnání mezi židovstvím a křesťanstvím také jednotlivci (např. H. [[Küng, Hans (JKI-K)|Küng]] ve svém projektu světového étosu). Snaha o změnu vztahů se odrazila i na institucionální rovině: krátce po 2. svět. válce byla v něm. Heppenheimu zal. Mezinárodní rada křesťanů a Židů (International Council of Christians and Jews, ICCJ). Je k ní přidružena také čes. Společnost křesťanů a Židů, zal. 1991.
 
<div id="photo">[[Soubor:JKI_dialog židovsko-křesťanský.jpg|upright|Disputace židovských a humanistických učenců]]</div><span id="entry">dialog židovsko-křesťanský</span> Forma nenásilného kontaktu mezi dvěma velkými monoteistickými náboženstvími, která prodělávají po téměř dvě tisíciletí společné dějiny. Právě nesmírná hist. zátěž, která spočívá na souběžné existenci Židů a křesťanů naplněné útlakem, [[pogrom (JKI-J)|pogromy]] a diskriminací židovstva, výrazně omezuje možnosti dialogického soužití. Protože se nejedná pouze o středověké akty nepřátelství (např. koncilní rozhodnutí o zřizování [[ghetto (JKI-J)|ghett]], o povinném označení oděvu Židů žlutým kusem látky, apod.), ale zejm. o podíl kř. duch. kultury na konkretizaci rasové a náb. nenávisti do podoby [[holocaust (JKI-J)|holocaustu]] a na moderním [[antisemitismus (JKI-J)|antisemitismu]], je ústředním předpokladem dialogu nové promýšlení a revize postojů všech kř. církví k Židům a [[judaismus (JKI-J)|judaismu]] obecně. Otázka, jak je možné křesťanství po Osvětimi, tzn. hluboká a zásadní sebereflexe dějin i současnosti kř. církví, se tak stává nejen zlomovým okamžikem důvěryhodnosti [[křesťanství (JKI-K)|křesťanství]], ale rovněž prahem samotné možnosti d. Po 1945 se v postojích a dokumentech kř. církví objevují posuny v hodnocení tradičních sporných otázek a hist. událostí (zejm. uznání možnosti různých přístupů k [[Bůh (JKI-J)|Bohu]] a rozdílného chápání dějin spásy), ale také omluvná gesta za provinění vůči Židům. Papež [[Jan XXIII. (JKI-K)|Jan XXIII.]] se 1959 zasadil o vypuštění urážlivých výroků o Židech a nevěřících z velikonočních obřadů. [[Pavel VI. (JKI-K)|Pavel VI.]] navštívil v lednu 1964 Jordánsko a stát Izrael a v říjnu 1965 promulgoval deklaraci [[druhý vatikánský koncil (JKI-K)|druhého vatikánského koncilu]] ''Nostra aetate'' o poměru církve k nekř. náboženstvím. Církev v něm odmítla antisemitismus a jakoukoli diskriminaci motivovanou rasovými, sociálními či náb. důvody. V souladu s koncilními závěry usiluje o změnu kř. postoje k Židům rovněž [[Jan Pavel II. (JKI-K)|Jan Pavel II.]], který např. v dubnu 1986 jako první papež v historii navštívil řím. [[synagoga (JKI-J)|synagogu]]. Shromážděné věřící nazval „staršími bratry“ křesťanů a vyslovil se pro vzájemné uznávání a respektování vlastní identity judaismu i křesťanství, oproštěné od synkretismu a dvojznačného přisvojování. Spolupráci obou náboženství směřoval do oblasti lidských práv, péče o společ. vývoj a individuální a soc. etiku. Na jaře 1998 vydala Papežská komise pro náb. vztahy se Židy, vedená kardinálem Edwardem Idrisem Cassidim, prohlášení ''Vzpomínáme: zamyšlení nad šo’a''. Tento text, dosud nejuceleněji vyslovující stanovisko Vatikánu, je zamýšlen jako akt [[pokání (JKI-J)|pokání]] (hebr. tešuva); dějiny vzájemných vztahů katolíků a Židů označuje za „bolestné“ a vyslovuje naději, že se podaří odstranit antijudaismus mezi křesťany a antikřesťanské smýšlení mezi Židy. Papež Pius XII. (1939-1958) je v něm očištěn z údajné lhostejnosti vůči žid. tragédii, holocaust se označuje za dílo novopohanství, kořenící mimo křesťanství. Na žid. straně se text převážně setkal s rezervovaným přijetím; Židé nenahlížejí společnou historii jako dějiny vzájemných křivd, neboť diskriminace a perzekuce směřovaly jednostranně vůči nim. Symbol. vrcholem dosavadních snah o sblížení Vatikánu a Izraele (poté, co byly 1994 navázány oficiální diplomatické vztahy) byla v březnu 2000 návštěva Jana Pavel II. v [[Izrael (JKI-J)|Izraeli]] a modlitba u jeruzalémské [[Západní zeď (JKI-J)|Západní zdi]], kde prosil Boha za odpuštění zločinů, které křesťané spáchali na Židech. Vedle oficiálních círk. míst usilují o dialogické vyrovnání mezi židovstvím a křesťanstvím také jednotlivci (např. H. [[Küng, Hans (JKI-K)|Küng]] ve svém projektu světového étosu). Snaha o změnu vztahů se odrazila i na institucionální rovině: krátce po 2. svět. válce byla v něm. Heppenheimu zal. Mezinárodní rada křesťanů a Židů (International Council of Christians and Jews, ICCJ). Je k ní přidružena také čes. Společnost křesťanů a Židů, zal. 1991.
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[ekumenismus (JKI-K)|ekumenismus (JKI-K)]], [[ekumenismus (JKI-I)|ekumenismus (JKI-I)]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Horyna Břetislav|Břetislav Horyna]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Horyna Břetislav|Břetislav Horyna]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Pavlincová Helena|Helena Pavlincová]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Pavlincová Helena|Helena Pavlincová]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[ekumenismus (JKI-K)|ekumenismus (JKI-K)]], [[ekumenismus (JKI-I)|ekumenismus (JKI-I)]]
 
[[Kategorie:Aut: Horyna Břetislav]]
 
[[Kategorie:Aut: Horyna Břetislav]]
 
[[Kategorie:Aut: Pavlincová Helena]]
 
[[Kategorie:Aut: Pavlincová Helena]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37

Disputace židovských a humanistických učenců

dialog židovsko-křesťanský Forma nenásilného kontaktu mezi dvěma velkými monoteistickými náboženstvími, která prodělávají po téměř dvě tisíciletí společné dějiny. Právě nesmírná hist. zátěž, která spočívá na souběžné existenci Židů a křesťanů naplněné útlakem, pogromy a diskriminací židovstva, výrazně omezuje možnosti dialogického soužití. Protože se nejedná pouze o středověké akty nepřátelství (např. koncilní rozhodnutí o zřizování ghett, o povinném označení oděvu Židů žlutým kusem látky, apod.), ale zejm. o podíl kř. duch. kultury na konkretizaci rasové a náb. nenávisti do podoby holocaustu a na moderním antisemitismu, je ústředním předpokladem dialogu nové promýšlení a revize postojů všech kř. církví k Židům a judaismu obecně. Otázka, jak je možné křesťanství po Osvětimi, tzn. hluboká a zásadní sebereflexe dějin i současnosti kř. církví, se tak stává nejen zlomovým okamžikem důvěryhodnosti křesťanství, ale rovněž prahem samotné možnosti d. Po 1945 se v postojích a dokumentech kř. církví objevují posuny v hodnocení tradičních sporných otázek a hist. událostí (zejm. uznání možnosti různých přístupů k Bohu a rozdílného chápání dějin spásy), ale také omluvná gesta za provinění vůči Židům. Papež Jan XXIII. se 1959 zasadil o vypuštění urážlivých výroků o Židech a nevěřících z velikonočních obřadů. Pavel VI. navštívil v lednu 1964 Jordánsko a stát Izrael a v říjnu 1965 promulgoval deklaraci druhého vatikánského koncilu Nostra aetate o poměru církve k nekř. náboženstvím. Církev v něm odmítla antisemitismus a jakoukoli diskriminaci motivovanou rasovými, sociálními či náb. důvody. V souladu s koncilními závěry usiluje o změnu kř. postoje k Židům rovněž Jan Pavel II., který např. v dubnu 1986 jako první papež v historii navštívil řím. synagogu. Shromážděné věřící nazval „staršími bratry“ křesťanů a vyslovil se pro vzájemné uznávání a respektování vlastní identity judaismu i křesťanství, oproštěné od synkretismu a dvojznačného přisvojování. Spolupráci obou náboženství směřoval do oblasti lidských práv, péče o společ. vývoj a individuální a soc. etiku. Na jaře 1998 vydala Papežská komise pro náb. vztahy se Židy, vedená kardinálem Edwardem Idrisem Cassidim, prohlášení Vzpomínáme: zamyšlení nad šo’a. Tento text, dosud nejuceleněji vyslovující stanovisko Vatikánu, je zamýšlen jako akt pokání (hebr. tešuva); dějiny vzájemných vztahů katolíků a Židů označuje za „bolestné“ a vyslovuje naději, že se podaří odstranit antijudaismus mezi křesťany a antikřesťanské smýšlení mezi Židy. Papež Pius XII. (1939-1958) je v něm očištěn z údajné lhostejnosti vůči žid. tragédii, holocaust se označuje za dílo novopohanství, kořenící mimo křesťanství. Na žid. straně se text převážně setkal s rezervovaným přijetím; Židé nenahlížejí společnou historii jako dějiny vzájemných křivd, neboť diskriminace a perzekuce směřovaly jednostranně vůči nim. Symbol. vrcholem dosavadních snah o sblížení Vatikánu a Izraele (poté, co byly 1994 navázány oficiální diplomatické vztahy) byla v březnu 2000 návštěva Jana Pavel II. v Izraeli a modlitba u jeruzalémské Západní zdi, kde prosil Boha za odpuštění zločinů, které křesťané spáchali na Židech. Vedle oficiálních círk. míst usilují o dialogické vyrovnání mezi židovstvím a křesťanstvím také jednotlivci (např. H. Küng ve svém projektu světového étosu). Snaha o změnu vztahů se odrazila i na institucionální rovině: krátce po 2. svět. válce byla v něm. Heppenheimu zal. Mezinárodní rada křesťanů a Židů (International Council of Christians and Jews, ICCJ). Je k ní přidružena také čes. Společnost křesťanů a Židů, zal. 1991.

Břetislav Horyna
Helena Pavlincová

Viz též: ekumenismus (JKI-K), ekumenismus (JKI-I)