zmrtvýchvstání (JKI-J): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">zmrtvýchvstání</span> (hebr. tchijat ha-metim) Víra v tělesné vzkříšení, kterou je třeba odlišit od představ o [[nesmrtelnost (JKI-J)|nesmrtelnosti]] [[duše (JKI-J)|duše]]. Tělesné z. je sporadicky zmiňováno v bibl. textech, teprve od doby [[Makabejští (JKI-J)|Makabejských]] jsou doklady o této víře mnohem četnější. Zpočátku existovala představa, že z. se týká pouze zbožných a bohabojných jednotlivců a mučedníků, avšak již podle [[pseudepigraf (JKI-J)|pseudepigrafu]] Etiopský [[Henoch (JKI-J)|Henoch]] povstanou z mrtvých všichni bez rozdílu, aby mohli být postaveni před boží soud. V rabín. judaismu patří víra ve z. k zákl. věroučným principům a je včleněna do každodenních [[modlitba (JKI-J)|modliteb]] (druhé [[požehnání (JKI-J)|požehnání]] v [[Amida (JKI-J)|Amidě]]). Rabíni v tomto následují tradici farizeů. Problémem zůstalo, zda se bude z. týkat pouze spravedlivých a zbožných, nebo všech bez rozdílu; učenci [[Šamaj (JKI-J)|Šamajovy školy]] se domnívali, že duše zemřelých zůstávají v hrobě až do [[vykoupení (JKI-J)|vykoupení]], kdy budou duše spravedlivých a zbožných odměněny z. Naproti tomu učenci školy [[Hilel (JKI-J)|Hilelovy]] tvrdili, že duše zemřelých jsou ihned po [[smrt (JKI-J)|smrti]] trestány nebo odměňovány a na konci věků budou všechny oživeny k poslednímu soudu. Různé názory zastává rabínský judaismus i v otázce, zda bude z. časově totožné s příchodem nového věku (olam ha-ba, [[eschatologie (JKI-J)|eschatologie]]) nebo zda bude mezi nimi nějaká časová posloupnost. Z náb. filosofů přinesli důležité myšlenky o z. [[Sa’adja ben Josef al-Fajúmí (JKI-J)|Sa’adja ben Josef]], [[Maimonides, Moše ben Maimon (JKI-J)|Maimonides]] a Moše ben Nachman (1194-1270). Jednalo se především o pokusy sladit rabínské učení s platónskou (novoplatónskou), případně aristotelskou filosofií. Podle názoru souč. skupin v judaismu věrných tradici se vzkříšení týká člověka v jeho integritě, tzn. jak hmotného těla, tak nehmotné duše, a je současně i potvrzením toho, že konečná [[spása (JKI-J)|spása]] je závislá jedině na Bohu. |
<span id="entry">zmrtvýchvstání</span> (hebr. tchijat ha-metim) Víra v tělesné vzkříšení, kterou je třeba odlišit od představ o [[nesmrtelnost (JKI-J)|nesmrtelnosti]] [[duše (JKI-J)|duše]]. Tělesné z. je sporadicky zmiňováno v bibl. textech, teprve od doby [[Makabejští (JKI-J)|Makabejských]] jsou doklady o této víře mnohem četnější. Zpočátku existovala představa, že z. se týká pouze zbožných a bohabojných jednotlivců a mučedníků, avšak již podle [[pseudepigraf (JKI-J)|pseudepigrafu]] Etiopský [[Henoch (JKI-J)|Henoch]] povstanou z mrtvých všichni bez rozdílu, aby mohli být postaveni před boží soud. V rabín. judaismu patří víra ve z. k zákl. věroučným principům a je včleněna do každodenních [[modlitba (JKI-J)|modliteb]] (druhé [[požehnání (JKI-J)|požehnání]] v [[Amida (JKI-J)|Amidě]]). Rabíni v tomto následují tradici farizeů. Problémem zůstalo, zda se bude z. týkat pouze spravedlivých a zbožných, nebo všech bez rozdílu; učenci [[Šamaj (JKI-J)|Šamajovy školy]] se domnívali, že duše zemřelých zůstávají v hrobě až do [[vykoupení (JKI-J)|vykoupení]], kdy budou duše spravedlivých a zbožných odměněny z. Naproti tomu učenci školy [[Hilel (JKI-J)|Hilelovy]] tvrdili, že duše zemřelých jsou ihned po [[smrt (JKI-J)|smrti]] trestány nebo odměňovány a na konci věků budou všechny oživeny k poslednímu soudu. Různé názory zastává rabínský judaismus i v otázce, zda bude z. časově totožné s příchodem nového věku (olam ha-ba, [[eschatologie (JKI-J)|eschatologie]]) nebo zda bude mezi nimi nějaká časová posloupnost. Z náb. filosofů přinesli důležité myšlenky o z. [[Sa’adja ben Josef al-Fajúmí (JKI-J)|Sa’adja ben Josef]], [[Maimonides, Moše ben Maimon (JKI-J)|Maimonides]] a Moše ben Nachman (1194-1270). Jednalo se především o pokusy sladit rabínské učení s platónskou (novoplatónskou), případně aristotelskou filosofií. Podle názoru souč. skupin v judaismu věrných tradici se vzkříšení týká člověka v jeho integritě, tzn. jak hmotného těla, tak nehmotné duše, a je současně i potvrzením toho, že konečná [[spása (JKI-J)|spása]] je závislá jedině na Bohu. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[vzkříšení (JKI-K)|vzkříšení (JKI-K)]], [[zmrtvýchvstání (JKI-K)|zmrtvýchvstání (JKI-K)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Nosek Bedřich|Bedřich Nosek]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Nosek Bedřich|Bedřich Nosek]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[vzkříšení (JKI-K)|vzkříšení (JKI-K)]], [[zmrtvýchvstání (JKI-K)|zmrtvýchvstání (JKI-K)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Nosek Bedřich]] |
[[Kategorie:Aut: Nosek Bedřich]] |
||
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
zmrtvýchvstání (hebr. tchijat ha-metim) Víra v tělesné vzkříšení, kterou je třeba odlišit od představ o nesmrtelnosti duše. Tělesné z. je sporadicky zmiňováno v bibl. textech, teprve od doby Makabejských jsou doklady o této víře mnohem četnější. Zpočátku existovala představa, že z. se týká pouze zbožných a bohabojných jednotlivců a mučedníků, avšak již podle pseudepigrafu Etiopský Henoch povstanou z mrtvých všichni bez rozdílu, aby mohli být postaveni před boží soud. V rabín. judaismu patří víra ve z. k zákl. věroučným principům a je včleněna do každodenních modliteb (druhé požehnání v Amidě). Rabíni v tomto následují tradici farizeů. Problémem zůstalo, zda se bude z. týkat pouze spravedlivých a zbožných, nebo všech bez rozdílu; učenci Šamajovy školy se domnívali, že duše zemřelých zůstávají v hrobě až do vykoupení, kdy budou duše spravedlivých a zbožných odměněny z. Naproti tomu učenci školy Hilelovy tvrdili, že duše zemřelých jsou ihned po smrti trestány nebo odměňovány a na konci věků budou všechny oživeny k poslednímu soudu. Různé názory zastává rabínský judaismus i v otázce, zda bude z. časově totožné s příchodem nového věku (olam ha-ba, eschatologie) nebo zda bude mezi nimi nějaká časová posloupnost. Z náb. filosofů přinesli důležité myšlenky o z. Sa’adja ben Josef, Maimonides a Moše ben Nachman (1194-1270). Jednalo se především o pokusy sladit rabínské učení s platónskou (novoplatónskou), případně aristotelskou filosofií. Podle názoru souč. skupin v judaismu věrných tradici se vzkříšení týká člověka v jeho integritě, tzn. jak hmotného těla, tak nehmotné duše, a je současně i potvrzením toho, že konečná spása je závislá jedině na Bohu.
Viz též: vzkříšení (JKI-K), zmrtvýchvstání (JKI-K)