tradice (JKI-K): Porovnání verzí

imported>ZRN
(import JKI a Hind)
 
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">tradice</span> V kř. významu soubor teol. [[dogma (JKI-K)|dogmat]], liturg. praxe, práv. norem a zvyklostí vzniklých během hist. vývoje dané [[církev (JKI-K)|církve]]. V rané církvi spočívala tzv. apoštolská t. především v ustálení [[kánon (JKI-K)|kánonu]] Starého a [[Nový zákon (JKI-K)|Nového zákona]], který je zdrojem [[zjevení (JKI-K)|zjevení]] pro většinu církví. V katolicismu a pravoslaví se vedle písemné složky t., tj. [[bible (JKI-K)|bible]], uplatňuje i ústní složka t., považovaná rovněž za pramen zjevení. V pravoslaví tvoří její základ sedm ekum. [[synod(a) (JKI-K)|synod]] totožných s prvními sedmi ekum. [[koncil (JKI-K)|koncily]] [[římskokatolická církev (JKI-K)|římskokatolické církve]] konanými před [[schizma (JKI-K)|schizmatem]] 1054. Proti zpochybnění ústní t. [[reformace (JKI-K)|reformací]] [[tridentský koncil (JKI-K)|tridentský koncil]] (1545-1563) znovu potvrdil její platnost pro římkat. církev; podpořil ji i [[druhý vatikánský koncil (JKI-K)|druhý vatikánský koncil]] (1962-1965). Reformace, která odmítla ústní t. a vystoupila s požadavkem výlučné závaznosti bible (sola Scriptura), souběžně proklamovala stálou reformovatelnost církve (ecclesia semper reformanda). V jejím duchu odmítla papežství, usnesení koncilů i [[katolicita církve (JKI-K)|katolicitu církve]]. Na základě bible redukovala sedm [[svátosti (JKI-K)|svátostí]] pouze na [[křest (JKI-K)|křest]] a [[eucharistie (JKI-K)|eucharistii]].
 
<span id="entry">tradice</span> V kř. významu soubor teol. [[dogma (JKI-K)|dogmat]], liturg. praxe, práv. norem a zvyklostí vzniklých během hist. vývoje dané [[církev (JKI-K)|církve]]. V rané církvi spočívala tzv. apoštolská t. především v ustálení [[kánon (JKI-K)|kánonu]] Starého a [[Nový zákon (JKI-K)|Nového zákona]], který je zdrojem [[zjevení (JKI-K)|zjevení]] pro většinu církví. V katolicismu a pravoslaví se vedle písemné složky t., tj. [[bible (JKI-K)|bible]], uplatňuje i ústní složka t., považovaná rovněž za pramen zjevení. V pravoslaví tvoří její základ sedm ekum. [[synod(a) (JKI-K)|synod]] totožných s prvními sedmi ekum. [[koncil (JKI-K)|koncily]] [[římskokatolická církev (JKI-K)|římskokatolické církve]] konanými před [[schizma (JKI-K)|schizmatem]] 1054. Proti zpochybnění ústní t. [[reformace (JKI-K)|reformací]] [[tridentský koncil (JKI-K)|tridentský koncil]] (1545-1563) znovu potvrdil její platnost pro římkat. církev; podpořil ji i [[druhý vatikánský koncil (JKI-K)|druhý vatikánský koncil]] (1962-1965). Reformace, která odmítla ústní t. a vystoupila s požadavkem výlučné závaznosti bible (sola Scriptura), souběžně proklamovala stálou reformovatelnost církve (ecclesia semper reformanda). V jejím duchu odmítla papežství, usnesení koncilů i [[katolicita církve (JKI-K)|katolicitu církve]]. Na základě bible redukovala sedm [[svátosti (JKI-K)|svátostí]] pouze na [[křest (JKI-K)|křest]] a [[eucharistie (JKI-K)|eucharistii]].
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[tradice (JKI-J)|tradice (JKI-J)]], [[tradice prorocká (JKI-I)|tradice prorocká (JKI-I)]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[tradice (JKI-J)|tradice (JKI-J)]], [[tradice prorocká (JKI-I)|tradice prorocká (JKI-I)]]
 
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]]
 
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]]
 
[[Kategorie:JKI/Křesťanství]]
 
[[Kategorie:JKI/Křesťanství]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37

tradice V kř. významu soubor teol. dogmat, liturg. praxe, práv. norem a zvyklostí vzniklých během hist. vývoje dané církve. V rané církvi spočívala tzv. apoštolská t. především v ustálení kánonu Starého a Nového zákona, který je zdrojem zjevení pro většinu církví. V katolicismu a pravoslaví se vedle písemné složky t., tj. bible, uplatňuje i ústní složka t., považovaná rovněž za pramen zjevení. V pravoslaví tvoří její základ sedm ekum. synod totožných s prvními sedmi ekum. koncily římskokatolické církve konanými před schizmatem 1054. Proti zpochybnění ústní t. reformací tridentský koncil (1545-1563) znovu potvrdil její platnost pro římkat. církev; podpořil ji i druhý vatikánský koncil (1962-1965). Reformace, která odmítla ústní t. a vystoupila s požadavkem výlučné závaznosti bible (sola Scriptura), souběžně proklamovala stálou reformovatelnost církve (ecclesia semper reformanda). V jejím duchu odmítla papežství, usnesení koncilů i katolicitu církve. Na základě bible redukovala sedm svátostí pouze na křest a eucharistii.

Dalibor Papoušek

Viz též: tradice (JKI-J), tradice prorocká (JKI-I)