andělé (JKI-I): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy do Slovníku islámu) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">andělé</span> (arab. malá'ika, od arab. kořene „l'k“, jehož význam je „poslat, zvěstovat“) Nadpozemské, éterické bytosti, zpravidla neviditelné. Existence a. je věroučným dogmatem [[islám (JKI-I)|islámu]]. Jsou utvořeni ze světla (núr), zatímco [[člověk (JKI-I)|člověk]] je zformován z hlíny a oživen tím, že do něj Bůh vpraví svůj dech (rúh, [[duch (JKI-I)|duch]]). A. jsou pokládáni za bytosti bezúhonné a zcela poslušné božích příkazů. Výjimkou je padlý Iblís, dále Hárút a Márút, kteří umožnili lidem v Babylóně poznat černou [[magie (JKI-I)|magii]]. Podle koránu se komunikace Boha a člověka odehrává buď za závojem, nebo prostřednictvím a.; pak je úloha a. nezastupitelná. Každý člověk má po svém boku dva a., na pravé straně jde ten, který zapisuje skutky [[dobro (JKI-I)|dobra]], na straně levé ten, který registruje [[zlo (JKI-I)|zlo]]. Málik hlídá [[peklo (JKI-I)|peklo]] s dalšími devatenácti a. Čtyři a. nesou nebeský trůn: Michael (Miká‘íl) bude asistovat při vážení lidských skutků; a. smrti se podle [[tradice prorocká (JKI-I)|tradice]] nazývá Azrá‘íl; Isráfíl (bibl. Seráfim) třikrát zaduje na troubu, aby oznámil počátek [[vzkříšení (JKI-I)|vzkříšení]]; čtvrtým je Džibríl ([[anděl Gabriel (JKI-I)|anděl Gabriel]]) – boží zvěstovatel. V mezisvětě (barzach), kam přicházejí věřící po [[smrt (JKI-I)|smrti]], podrobují a. zemřelé zkoušce podle skutků, které vykonali během svého pozemského života. Pokud hřešili, přicházejí před Munkara a Nakíra; pokud se [[hřích (JKI-I)|hříchu]] vyhnuli, zkoušejí je mírní a laskaví a. Bašír a Mubaššar. Na základě koránu a tradice vznikla ucelená nauka o a., která je součástí kosmologických koncepcí a [[eschatologie (JKI-I)|eschatologie]]. |
<span id="entry">andělé</span> (arab. malá'ika, od arab. kořene „l'k“, jehož význam je „poslat, zvěstovat“) Nadpozemské, éterické bytosti, zpravidla neviditelné. Existence a. je věroučným dogmatem [[islám (JKI-I)|islámu]]. Jsou utvořeni ze světla (núr), zatímco [[člověk (JKI-I)|člověk]] je zformován z hlíny a oživen tím, že do něj Bůh vpraví svůj dech (rúh, [[duch (JKI-I)|duch]]). A. jsou pokládáni za bytosti bezúhonné a zcela poslušné božích příkazů. Výjimkou je padlý Iblís, dále Hárút a Márút, kteří umožnili lidem v Babylóně poznat černou [[magie (JKI-I)|magii]]. Podle koránu se komunikace Boha a člověka odehrává buď za závojem, nebo prostřednictvím a.; pak je úloha a. nezastupitelná. Každý člověk má po svém boku dva a., na pravé straně jde ten, který zapisuje skutky [[dobro (JKI-I)|dobra]], na straně levé ten, který registruje [[zlo (JKI-I)|zlo]]. Málik hlídá [[peklo (JKI-I)|peklo]] s dalšími devatenácti a. Čtyři a. nesou nebeský trůn: Michael (Miká‘íl) bude asistovat při vážení lidských skutků; a. smrti se podle [[tradice prorocká (JKI-I)|tradice]] nazývá Azrá‘íl; Isráfíl (bibl. Seráfim) třikrát zaduje na troubu, aby oznámil počátek [[vzkříšení (JKI-I)|vzkříšení]]; čtvrtým je Džibríl ([[anděl Gabriel (JKI-I)|anděl Gabriel]]) – boží zvěstovatel. V mezisvětě (barzach), kam přicházejí věřící po [[smrt (JKI-I)|smrti]], podrobují a. zemřelé zkoušce podle skutků, které vykonali během svého pozemského života. Pokud hřešili, přicházejí před Munkara a Nakíra; pokud se [[hřích (JKI-I)|hříchu]] vyhnuli, zkoušejí je mírní a laskaví a. Bašír a Mubaššar. Na základě koránu a tradice vznikla ucelená nauka o a., která je součástí kosmologických koncepcí a [[eschatologie (JKI-I)|eschatologie]]. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[anděl (JKI-J)|anděl (JKI-J)]], [[anděl (JKI-K)|anděl (JKI-K)]], [[eschatologie (JKI-J)|eschatologie (JKI-J)]], [[eschatologie (JKI-K)|eschatologie (JKI-K)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Müller Zdeněk|Zdeněk Müller]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Müller Zdeněk|Zdeněk Müller]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[anděl (JKI-J)|anděl (JKI-J)]], [[anděl (JKI-K)|anděl (JKI-K)]], [[eschatologie (JKI-J)|eschatologie (JKI-J)]], [[eschatologie (JKI-K)|eschatologie (JKI-K)]], [[andělé (Islam)|andělé (Islam)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Müller Zdeněk]] |
[[Kategorie:Aut: Müller Zdeněk]] |
||
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 22:37
andělé (arab. malá'ika, od arab. kořene „l'k“, jehož význam je „poslat, zvěstovat“) Nadpozemské, éterické bytosti, zpravidla neviditelné. Existence a. je věroučným dogmatem islámu. Jsou utvořeni ze světla (núr), zatímco člověk je zformován z hlíny a oživen tím, že do něj Bůh vpraví svůj dech (rúh, duch). A. jsou pokládáni za bytosti bezúhonné a zcela poslušné božích příkazů. Výjimkou je padlý Iblís, dále Hárút a Márút, kteří umožnili lidem v Babylóně poznat černou magii. Podle koránu se komunikace Boha a člověka odehrává buď za závojem, nebo prostřednictvím a.; pak je úloha a. nezastupitelná. Každý člověk má po svém boku dva a., na pravé straně jde ten, který zapisuje skutky dobra, na straně levé ten, který registruje zlo. Málik hlídá peklo s dalšími devatenácti a. Čtyři a. nesou nebeský trůn: Michael (Miká‘íl) bude asistovat při vážení lidských skutků; a. smrti se podle tradice nazývá Azrá‘íl; Isráfíl (bibl. Seráfim) třikrát zaduje na troubu, aby oznámil počátek vzkříšení; čtvrtým je Džibríl (anděl Gabriel) – boží zvěstovatel. V mezisvětě (barzach), kam přicházejí věřící po smrti, podrobují a. zemřelé zkoušce podle skutků, které vykonali během svého pozemského života. Pokud hřešili, přicházejí před Munkara a Nakíra; pokud se hříchu vyhnuli, zkoušejí je mírní a laskaví a. Bašír a Mubaššar. Na základě koránu a tradice vznikla ucelená nauka o a., která je součástí kosmologických koncepcí a eschatologie.
Viz též: anděl (JKI-J), anděl (JKI-K), eschatologie (JKI-J), eschatologie (JKI-K), andělé (Islam)