smrt (JKI-J): Porovnání verzí

imported>ZRN
(přidán Slovník buddhismu)
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">smrt</span> (hebr. mavet) Destruktivní síla, pro jejíž existenci má [[bible (JKI-J)|bible]] dvojí vysvětlení. Člověk byl stvořen z prachu země, do něhož se po s. musí opět navrátit (Gn 2, 7), po vyhnání z ráje ([[gan eden (JKI-J)|gan eden]]) člověk ztratil přístup ke stromu života a tím i k [[nesmrtelnost (JKI-J)|nesmrtelnosti]] (Gn 3, 22-24). Člověk také ztrácí po s. kontakt s [[Bůh (JKI-J)|Bohem]] (Ž 30, 10; 88, 6) a jeho osud do jisté míry závisí na tom, zda byl náležitě pohřben a zda je vzpomínáno jeho jméno. Uctívání zemřelých bylo biblí zakázáno, ačkoli v období Druhého chrámu bylo v některých kruzích poměrně rozšířené. Učenci období [[Mišna (JKI-J)|Mišny]] a [[Talmud (JKI-J)|Talmudu]] spatřovali ve s. přechod z tohoto do budoucího světa. Většina učenců se shodovala v tvrzení, že člověk po s. sklízí plody skutků vykonaných během života a chápala s. jako proces vykoupení. Učenci často diskutovali o otázce, zda důvodem s. jako takové byl prvotní [[hřích (JKI-J)|hřích]], nebo zda s. je přirozenou součástí [[stvoření (JKI-J)|stvoření]]. V žid. tradici se před s. a po s. provádí určité rituály, jejichž cílem je osvobození [[duše (JKI-J)|duše]]. Je povoleno porušit [[šabat (JKI-J)|šabat]], jestliže to ulehčí umírajícímu. Umírající nesmí být ponechán o samotě. Obvykle se zapálí v jeho blízkosti svíce. Člověk by měl před s. vyznat svoje hříchy před Bohem a tak získat podíl na budoucím světě. U zemřelého recitují přítomní [[požehnání (JKI-J)|požehnání]] baruch dajan ha-emet a poté se tělo ponechá osm minut bez doteku, během této doby se přikládá ptačí pírko k nosu zemřelého. Když je s určitostí stanovena s., nejstarší syn nebo nejbližší příbuzný zavře zemřelému oči a ústa. Ruce jsou položeny podél těla. Tělo je položeno na zem, nohy směrem ke dveřím, a přikryto látkou. Zapálená svíce stojí blízko hlavy. Tělo nesmí být ponecháno až do [[pohřeb (JKI-J)|pohřbu]] o samotě, během této doby je zvykem předčítat [[žalmy (JKI-J)|žalmy]].
 
<span id="entry">smrt</span> (hebr. mavet) Destruktivní síla, pro jejíž existenci má [[bible (JKI-J)|bible]] dvojí vysvětlení. Člověk byl stvořen z prachu země, do něhož se po s. musí opět navrátit (Gn 2, 7), po vyhnání z ráje ([[gan eden (JKI-J)|gan eden]]) člověk ztratil přístup ke stromu života a tím i k [[nesmrtelnost (JKI-J)|nesmrtelnosti]] (Gn 3, 22-24). Člověk také ztrácí po s. kontakt s [[Bůh (JKI-J)|Bohem]] (Ž 30, 10; 88, 6) a jeho osud do jisté míry závisí na tom, zda byl náležitě pohřben a zda je vzpomínáno jeho jméno. Uctívání zemřelých bylo biblí zakázáno, ačkoli v období Druhého chrámu bylo v některých kruzích poměrně rozšířené. Učenci období [[Mišna (JKI-J)|Mišny]] a [[Talmud (JKI-J)|Talmudu]] spatřovali ve s. přechod z tohoto do budoucího světa. Většina učenců se shodovala v tvrzení, že člověk po s. sklízí plody skutků vykonaných během života a chápala s. jako proces vykoupení. Učenci často diskutovali o otázce, zda důvodem s. jako takové byl prvotní [[hřích (JKI-J)|hřích]], nebo zda s. je přirozenou součástí [[stvoření (JKI-J)|stvoření]]. V žid. tradici se před s. a po s. provádí určité rituály, jejichž cílem je osvobození [[duše (JKI-J)|duše]]. Je povoleno porušit [[šabat (JKI-J)|šabat]], jestliže to ulehčí umírajícímu. Umírající nesmí být ponechán o samotě. Obvykle se zapálí v jeho blízkosti svíce. Člověk by měl před s. vyznat svoje hříchy před Bohem a tak získat podíl na budoucím světě. U zemřelého recitují přítomní [[požehnání (JKI-J)|požehnání]] baruch dajan ha-emet a poté se tělo ponechá osm minut bez doteku, během této doby se přikládá ptačí pírko k nosu zemřelého. Když je s určitostí stanovena s., nejstarší syn nebo nejbližší příbuzný zavře zemřelému oči a ústa. Ruce jsou položeny podél těla. Tělo je položeno na zem, nohy směrem ke dveřím, a přikryto látkou. Zapálená svíce stojí blízko hlavy. Tělo nesmí být ponecháno až do [[pohřeb (JKI-J)|pohřbu]] o samotě, během této doby je zvykem předčítat [[žalmy (JKI-J)|žalmy]].
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[smrt (JKI-K)|smrt (JKI-K)]], [[smrt (JKI-I)|smrt (JKI-I)]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Nosek Bedřich|Bedřich Nosek]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Nosek Bedřich|Bedřich Nosek]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[smrt (JKI-K)|smrt (JKI-K)]], [[smrt (JKI-I)|smrt (JKI-I)]]
 
[[Kategorie:Aut: Nosek Bedřich]]
 
[[Kategorie:Aut: Nosek Bedřich]]
 
[[Kategorie:JKI/Judaismus]]
 
[[Kategorie:JKI/Judaismus]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37

smrt (hebr. mavet) Destruktivní síla, pro jejíž existenci má bible dvojí vysvětlení. Člověk byl stvořen z prachu země, do něhož se po s. musí opět navrátit (Gn 2, 7), po vyhnání z ráje (gan eden) člověk ztratil přístup ke stromu života a tím i k nesmrtelnosti (Gn 3, 22-24). Člověk také ztrácí po s. kontakt s Bohem (Ž 30, 10; 88, 6) a jeho osud do jisté míry závisí na tom, zda byl náležitě pohřben a zda je vzpomínáno jeho jméno. Uctívání zemřelých bylo biblí zakázáno, ačkoli v období Druhého chrámu bylo v některých kruzích poměrně rozšířené. Učenci období Mišny a Talmudu spatřovali ve s. přechod z tohoto do budoucího světa. Většina učenců se shodovala v tvrzení, že člověk po s. sklízí plody skutků vykonaných během života a chápala s. jako proces vykoupení. Učenci často diskutovali o otázce, zda důvodem s. jako takové byl prvotní hřích, nebo zda s. je přirozenou součástí stvoření. V žid. tradici se před s. a po s. provádí určité rituály, jejichž cílem je osvobození duše. Je povoleno porušit šabat, jestliže to ulehčí umírajícímu. Umírající nesmí být ponechán o samotě. Obvykle se zapálí v jeho blízkosti svíce. Člověk by měl před s. vyznat svoje hříchy před Bohem a tak získat podíl na budoucím světě. U zemřelého recitují přítomní požehnání baruch dajan ha-emet a poté se tělo ponechá osm minut bez doteku, během této doby se přikládá ptačí pírko k nosu zemřelého. Když je s určitostí stanovena s., nejstarší syn nebo nejbližší příbuzný zavře zemřelému oči a ústa. Ruce jsou položeny podél těla. Tělo je položeno na zem, nohy směrem ke dveřím, a přikryto látkou. Zapálená svíce stojí blízko hlavy. Tělo nesmí být ponecháno až do pohřbu o samotě, během této doby je zvykem předčítat žalmy.

Bedřich Nosek

Viz též: smrt (JKI-K), smrt (JKI-I)