Eva (JKI-J): Porovnání verzí
imported>ZRN (import JKI a Hind) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">Eva</span> (hebr. Chava – Živa) Pramatka všech živých, manželka [[Adam (JKI-J)|Adama]] a matka tří jeho synů: [[Kain (JKI-J)|Kaina]], [[Ábel (JKI-J)|Ábela]] a [[Šét (JKI-J)|Šéta]]. Bibl. mýtus o [[stvoření (JKI-J)|stvoření]] (Gn 1, 2.7) zdůrazňuje pův. jednotu lidstva a sounáležitost muže (hebr. iš) a [[žena (JKI-I)|ženy]] (hebr. iša), která je znovu potvrzena i ve vyprávění o stvoření E. z Adamova žebra (Gn 2, 23-24). Jednota muže a ženy byla narušena až selháním E., která se nechala zlákat hadem, aby jedla plody ze zakázaného stromu poznání a svedla k tomu i Adama. Vedle společného trestu vyhnání z [[ráj (JKI-J)|ráje]], upadnutí do smrtelnosti a odsouzení k namáhavé polní práci byla E. stižena dalším utrpením: bolestmi těhotenství a porodu a touhou po muži, který nad ní bude vládnout. Tím, že Adam až v této chvíli ženu pojmenoval E., „protože se stala matkou všech živých“ (Gn 3, 20), ji podřídil patriarchální moci muže. |
<span id="entry">Eva</span> (hebr. Chava – Živa) Pramatka všech živých, manželka [[Adam (JKI-J)|Adama]] a matka tří jeho synů: [[Kain (JKI-J)|Kaina]], [[Ábel (JKI-J)|Ábela]] a [[Šét (JKI-J)|Šéta]]. Bibl. mýtus o [[stvoření (JKI-J)|stvoření]] (Gn 1, 2.7) zdůrazňuje pův. jednotu lidstva a sounáležitost muže (hebr. iš) a [[žena (JKI-I)|ženy]] (hebr. iša), která je znovu potvrzena i ve vyprávění o stvoření E. z Adamova žebra (Gn 2, 23-24). Jednota muže a ženy byla narušena až selháním E., která se nechala zlákat hadem, aby jedla plody ze zakázaného stromu poznání a svedla k tomu i Adama. Vedle společného trestu vyhnání z [[ráj (JKI-J)|ráje]], upadnutí do smrtelnosti a odsouzení k namáhavé polní práci byla E. stižena dalším utrpením: bolestmi těhotenství a porodu a touhou po muži, který nad ní bude vládnout. Tím, že Adam až v této chvíli ženu pojmenoval E., „protože se stala matkou všech živých“ (Gn 3, 20), ji podřídil patriarchální moci muže. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[hřích prvotní (JKI-K)|hřích prvotní (JKI-K)]], [[Adam (JKI-I)|Adam (JKI-I)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[hřích prvotní (JKI-K)|hřích prvotní (JKI-K)]], [[Adam (JKI-I)|Adam (JKI-I)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
||
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
Eva (hebr. Chava – Živa) Pramatka všech živých, manželka Adama a matka tří jeho synů: Kaina, Ábela a Šéta. Bibl. mýtus o stvoření (Gn 1, 2.7) zdůrazňuje pův. jednotu lidstva a sounáležitost muže (hebr. iš) a ženy (hebr. iša), která je znovu potvrzena i ve vyprávění o stvoření E. z Adamova žebra (Gn 2, 23-24). Jednota muže a ženy byla narušena až selháním E., která se nechala zlákat hadem, aby jedla plody ze zakázaného stromu poznání a svedla k tomu i Adama. Vedle společného trestu vyhnání z ráje, upadnutí do smrtelnosti a odsouzení k namáhavé polní práci byla E. stižena dalším utrpením: bolestmi těhotenství a porodu a touhou po muži, který nad ní bude vládnout. Tím, že Adam až v této chvíli ženu pojmenoval E., „protože se stala matkou všech živých“ (Gn 3, 20), ji podřídil patriarchální moci muže.
Viz též: hřích prvotní (JKI-K), Adam (JKI-I)