ateismus (JKI-J): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">ateismus</span> (z řec. atheos – bezbožný) Popírání existence [[Bůh (JKI-J)|Boha]], bezbožectví. Až do středověku považoval [[judaismus (JKI-J)|judaismus]] bezvýhradné přijetí Boha za svůj neochvějný a nezpochybnitelný základ. Odpadnutí od Boha bylo chápáno jako selhání zakládající nanejvýš [[hereze (JKI-J)|herezi]] (praktický a.), nikoliv však popírající samu existenci Boha a pozitivní smysl náboženství (teoretický a.). V [[Mišna (JKI-J)|Mišně]] jsou mezi různými typy herezí uváděni tzv. epikurejci (apikorsim), kteří zlehčují autoritu [[Tóra (JKI-J)|Tóry]], a nebudou mít proto podíl na budoucím světě (Sanhedrin 10, 1); [[Maimonides, Moše ben Maimon (JKI-J)|Maimonides]] za epikurejce považuje ty, kteří zpochybňují božskou prozřetelnost a [[zjevení (JKI-J)|zjevení]], tedy možnost komunikace mezi člověkem a Bohem. S nástupem osvícenství ([[haskala (JKI-J)|haskala]]) a postupným začleňováním Židů do života moderní společnosti byly narušovány tradiční vazby k židovství a docházelo nejen k vnitřní diferenciaci judaismu, ale také k růstu počtu sekularizovaných Židů. Jejich orientace ovšem většinou nebyla ateistická, ale spíše sekulárně humanistická nebo agnostická. Šíření a. do určité míry souviselo s rozvojem [[sionismus (JKI-J)|sionismu]], jehož levicové polit. křídlo získalo v hnutí výrazné postavení a mělo rozhodující vliv také ve vznikajícím státě [[Izrael (JKI-J)|Izrael]]. Jistý dopad na utváření a. měla i zkušenost [[holocaust (JKI-J)|holocaustu]], která vyvolala potřebu nového zakotvení zákl. lidských hodnot. Sekularizovaní Židé, kteří dnes tvoří ve světové žid. populaci většinu, však svoji identitu zakládají spíše na etnické nebo hist. příslušnosti k židovstvu, nikoli na aktivním vztahu k žid. náboženství, ať už ve smyslu jeho vyznávání, nebo odmítání. |
<span id="entry">ateismus</span> (z řec. atheos – bezbožný) Popírání existence [[Bůh (JKI-J)|Boha]], bezbožectví. Až do středověku považoval [[judaismus (JKI-J)|judaismus]] bezvýhradné přijetí Boha za svůj neochvějný a nezpochybnitelný základ. Odpadnutí od Boha bylo chápáno jako selhání zakládající nanejvýš [[hereze (JKI-J)|herezi]] (praktický a.), nikoliv však popírající samu existenci Boha a pozitivní smysl náboženství (teoretický a.). V [[Mišna (JKI-J)|Mišně]] jsou mezi různými typy herezí uváděni tzv. epikurejci (apikorsim), kteří zlehčují autoritu [[Tóra (JKI-J)|Tóry]], a nebudou mít proto podíl na budoucím světě (Sanhedrin 10, 1); [[Maimonides, Moše ben Maimon (JKI-J)|Maimonides]] za epikurejce považuje ty, kteří zpochybňují božskou prozřetelnost a [[zjevení (JKI-J)|zjevení]], tedy možnost komunikace mezi člověkem a Bohem. S nástupem osvícenství ([[haskala (JKI-J)|haskala]]) a postupným začleňováním Židů do života moderní společnosti byly narušovány tradiční vazby k židovství a docházelo nejen k vnitřní diferenciaci judaismu, ale také k růstu počtu sekularizovaných Židů. Jejich orientace ovšem většinou nebyla ateistická, ale spíše sekulárně humanistická nebo agnostická. Šíření a. do určité míry souviselo s rozvojem [[sionismus (JKI-J)|sionismu]], jehož levicové polit. křídlo získalo v hnutí výrazné postavení a mělo rozhodující vliv také ve vznikajícím státě [[Izrael (JKI-J)|Izrael]]. Jistý dopad na utváření a. měla i zkušenost [[holocaust (JKI-J)|holocaustu]], která vyvolala potřebu nového zakotvení zákl. lidských hodnot. Sekularizovaní Židé, kteří dnes tvoří ve světové žid. populaci většinu, však svoji identitu zakládají spíše na etnické nebo hist. příslušnosti k židovstvu, nikoli na aktivním vztahu k žid. náboženství, ať už ve smyslu jeho vyznávání, nebo odmítání. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[ateismus (JKI-K)|ateismus (JKI-K)]], [[ateismus (JKI-I)|ateismus (JKI-I)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[ateismus (JKI-K)|ateismus (JKI-K)]], [[ateismus (JKI-I)|ateismus (JKI-I)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
||
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
ateismus (z řec. atheos – bezbožný) Popírání existence Boha, bezbožectví. Až do středověku považoval judaismus bezvýhradné přijetí Boha za svůj neochvějný a nezpochybnitelný základ. Odpadnutí od Boha bylo chápáno jako selhání zakládající nanejvýš herezi (praktický a.), nikoliv však popírající samu existenci Boha a pozitivní smysl náboženství (teoretický a.). V Mišně jsou mezi různými typy herezí uváděni tzv. epikurejci (apikorsim), kteří zlehčují autoritu Tóry, a nebudou mít proto podíl na budoucím světě (Sanhedrin 10, 1); Maimonides za epikurejce považuje ty, kteří zpochybňují božskou prozřetelnost a zjevení, tedy možnost komunikace mezi člověkem a Bohem. S nástupem osvícenství (haskala) a postupným začleňováním Židů do života moderní společnosti byly narušovány tradiční vazby k židovství a docházelo nejen k vnitřní diferenciaci judaismu, ale také k růstu počtu sekularizovaných Židů. Jejich orientace ovšem většinou nebyla ateistická, ale spíše sekulárně humanistická nebo agnostická. Šíření a. do určité míry souviselo s rozvojem sionismu, jehož levicové polit. křídlo získalo v hnutí výrazné postavení a mělo rozhodující vliv také ve vznikajícím státě Izrael. Jistý dopad na utváření a. měla i zkušenost holocaustu, která vyvolala potřebu nového zakotvení zákl. lidských hodnot. Sekularizovaní Židé, kteří dnes tvoří ve světové žid. populaci většinu, však svoji identitu zakládají spíše na etnické nebo hist. příslušnosti k židovstvu, nikoli na aktivním vztahu k žid. náboženství, ať už ve smyslu jeho vyznávání, nebo odmítání.
Viz též: ateismus (JKI-K), ateismus (JKI-I)