rodina (JKI-J): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">rodina</span> (hebr. mišpacha) Zákl. jednotka soc. i náb. života, která v judaismu představuje jednu z nejvyšších hodnot. Založení r. je vlastním smyslem [[manželství (JKI-J)|manželství]], neboť děti jsou považovány za největší boží dar. Na rozdíl od křesťanství judaismus nezná nábožensky motivovanou rezignaci na rodinný život v podobě [[celibát (JKI-K)|celibátu]] nebo [[mnišství (JKI-K)|mnišství]]. Tradiční židovská r. je budována na patriarchálních principech s dominantní rolí otce, který nese odpovědnost materiálního zajištění r. i náb. výchovy dětí, zatímco [[žena (JKI-J)|ženě]] je vyhrazena především péče o domácnost. R. je proto v bibl. tradici označována jako dům otce (hebr. bejt av; srov. Gn 24, 38; 46, 31), neboť založit r. většinou znamenalo postavit dům (Dt 25, 10). V moderní době se postavení ženy v rámci r. i mimo ni mění a její role jsou posilovány. Talmudická tradice klade značný důraz na harmonický rodinný život, všestrannou péči o děti i úctu dětí k rodičům, odvozovanou již z přikázání [[Desatero (JKI-J)|Desatera]] (Ex 20, 12; Dt 5, 16). R. je ohniskem rituálního života, který u většiny [[svátky ročního cyklu (JKI-J)|svátků]] i dalších náb. zvyklostí úzce provazuje rodinné obřady s veřejným [[kult (JKI-J)|kultem]]. Soudržnost židovské r. byla v dějinách judaismu rozhodujícím faktorem jeho reprodukce, který svým významem mnohdy přesahoval působení [[synagoga (JKI-J)|synagog]] či [[ješiva (JKI-J)|ješiv]]. |
<span id="entry">rodina</span> (hebr. mišpacha) Zákl. jednotka soc. i náb. života, která v judaismu představuje jednu z nejvyšších hodnot. Založení r. je vlastním smyslem [[manželství (JKI-J)|manželství]], neboť děti jsou považovány za největší boží dar. Na rozdíl od křesťanství judaismus nezná nábožensky motivovanou rezignaci na rodinný život v podobě [[celibát (JKI-K)|celibátu]] nebo [[mnišství (JKI-K)|mnišství]]. Tradiční židovská r. je budována na patriarchálních principech s dominantní rolí otce, který nese odpovědnost materiálního zajištění r. i náb. výchovy dětí, zatímco [[žena (JKI-J)|ženě]] je vyhrazena především péče o domácnost. R. je proto v bibl. tradici označována jako dům otce (hebr. bejt av; srov. Gn 24, 38; 46, 31), neboť založit r. většinou znamenalo postavit dům (Dt 25, 10). V moderní době se postavení ženy v rámci r. i mimo ni mění a její role jsou posilovány. Talmudická tradice klade značný důraz na harmonický rodinný život, všestrannou péči o děti i úctu dětí k rodičům, odvozovanou již z přikázání [[Desatero (JKI-J)|Desatera]] (Ex 20, 12; Dt 5, 16). R. je ohniskem rituálního života, který u většiny [[svátky ročního cyklu (JKI-J)|svátků]] i dalších náb. zvyklostí úzce provazuje rodinné obřady s veřejným [[kult (JKI-J)|kultem]]. Soudržnost židovské r. byla v dějinách judaismu rozhodujícím faktorem jeho reprodukce, který svým významem mnohdy přesahoval působení [[synagoga (JKI-J)|synagog]] či [[ješiva (JKI-J)|ješiv]]. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[rodina (JKI-K)|rodina (JKI-K)]], [[rodina (JKI-I)|rodina (JKI-I)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[rodina (JKI-K)|rodina (JKI-K)]], [[rodina (JKI-I)|rodina (JKI-I)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
||
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
rodina (hebr. mišpacha) Zákl. jednotka soc. i náb. života, která v judaismu představuje jednu z nejvyšších hodnot. Založení r. je vlastním smyslem manželství, neboť děti jsou považovány za největší boží dar. Na rozdíl od křesťanství judaismus nezná nábožensky motivovanou rezignaci na rodinný život v podobě celibátu nebo mnišství. Tradiční židovská r. je budována na patriarchálních principech s dominantní rolí otce, který nese odpovědnost materiálního zajištění r. i náb. výchovy dětí, zatímco ženě je vyhrazena především péče o domácnost. R. je proto v bibl. tradici označována jako dům otce (hebr. bejt av; srov. Gn 24, 38; 46, 31), neboť založit r. většinou znamenalo postavit dům (Dt 25, 10). V moderní době se postavení ženy v rámci r. i mimo ni mění a její role jsou posilovány. Talmudická tradice klade značný důraz na harmonický rodinný život, všestrannou péči o děti i úctu dětí k rodičům, odvozovanou již z přikázání Desatera (Ex 20, 12; Dt 5, 16). R. je ohniskem rituálního života, který u většiny svátků i dalších náb. zvyklostí úzce provazuje rodinné obřady s veřejným kultem. Soudržnost židovské r. byla v dějinách judaismu rozhodujícím faktorem jeho reprodukce, který svým významem mnohdy přesahoval působení synagog či ješiv.
Viz též: rodina (JKI-K), rodina (JKI-I)