Antikrist (Islam)
Antikrist (dadždžál) – stěžejní předzvěst eschatologického věku. Jméno dadždžál pochází z arabského spojení al-masíh ad-dadždžál, což znamená falešný mesiáš. Jeho příchod v průběhu období zvůle a nespravedlnosti patří mezi nejvýraznější znamení blížícího se konce světa a nadcházejícího Dne posledního soudu (ʻalámát as-sáʻa, tedy „znamení Hodiny“). Svým učením oklame spoustu lidí a mnohé svede na scestí. Dadždžálovo jméno sice nezmiňuje přímo Korán, ale hojně se objevuje v hadíthech. Příchod Dadždžála předpověděl již prorok Muhammad, který jej popsal následovně: „Lidé, ze všech protivenství, která postihnou syny Adamovy, bude nejhorší příchod Dadždžála. Dadždžál se objeví v pustině mezi Sýrií a Irákem a bude jednooký. Bude vykřikovat: ‚Já jsem prorok a po mně už žádný další prorok nepřijde!‘ Nebo též: ‚Já jsem váš pán!‘ Ale na čele bude mít napsáno: ‚Jsem nevěřící!‘ A to si bude moci přečíst každý pravověrný.“ Podle tradičních představ příchod Dadždžála ohlásí tři těžké roky strázní. V prvním z nich nebe zadrží třetinu dešťů, a též úroda bude o třetinu nižší. Druhý rok Bůh (Alláh) přikáže, aby nebe zadrželo dvě třetiny množství dešťů, a i úroda bude o dvě třetiny nižší. Konečně třetí rok Bůh nechá nebe zadržet veškerou vláhu a na zemi se rozmůže strašlivé sucho a hladomor. A právě tehdy přijde Dadždžál a před ním budou kráčet hory jídla a masa, ovoce i víno. Dadždžál se objeví spolu se svými společníky, kteří budou tančit, hrát na tamburíny a hřešit přitom s nádhernými souložnicemi. A na celé zemi se nenajde takřka nikdo, kdo by takovým svodům dokázal odolat. Dokáže to pouze ten, kdo se ve svém srdci pevně přimkne k Bohu, kde jedině může hledat skutečnou ochranu. Tradicionalista Abúʼl-Hasan al-Kisáʼí popisuje strašlivý vzhled Dadždžálův následovně: „...Přijede na oslovi, který bude tak veliký, že svým stínem pokryje celou třídu zvířat. Dadždžál bude mít na čele zakroucený roh, z něhož budou vylézat hadi a škorpióni. V ruce bude držet kopí, luk, šíp a štít. (...) Dadždžál projde celý Východ i Západ, až dorazí do země zvané Bábil (Babylon – pozn. autora).“ Tam se má odehrát jeho střetnutí s legendárním patronem súfijů (súfismus), prorokem al-Chidrem. Dadždžál jej zabije, ale Bůh al-Chidra znovu oživí na znamení své moci. Dadždžál pak ovládne celou zemi, kromě čtyř míst: Mekky, Medíny, Jeruzaléma a Tarsu (svatá místa). Dadždžál – aby se naplnily úradky Boží – se konečně střetně s vojsky Mahdího, s nímž povede nelítostný boj na život a na smrt. Tehdy vyšle Bůh na zem proroka Ježíše (ʻÍsá), který bude mít na hlavě turban v barvě Prorokově, tedy zelené. Ježíš se postaví do čela andělských šiků a pod jeho upřeným pohledem se Dadždžál roztopí jak žhavé olovo. Jednu kouzelnou epizodu z tohoto muslimského armagedonu uvádí též al-Kisáʼí: „Vypráví se, že Dadždžálovi stoupenci budou židé. V okolí Jeruzaléma se nenajde strom nebo skála, za kterou by se některý z nich neukryl. Avšak Bůh, On je vznešený, obdaruje v tu chvíli stromy a skály darem řeči a ony začnou volat: ‚Služebníci Boží, muslimové! I za mnou se skrývá jeden nevěřící!‘ A traduje se, že jen jeden jediný strom bude mlčet. Bude to strom garkad, který má trny a smrdí…“
Dále k tématu
- Al-Kisáʼí, Abúʼl-Hasan. Kniha o počiatku a konci a rozprávania o prorokoch: Islamské mýty a legendy. Přel. Ján Pauliny. Bratislava: Tatran, 1980;
- Beránek, Ondřej, a Bronislav Ostřanský, eds. Islámský stát: Blízký východ na konci časů. Praha: Academia, 2016;
- Biernot, David, a kol. Konec tohoto světa: Milenialismus a jeho místo v judaismu, křesťanství a islámu. Praha: Dingir, 2012;
- Filiu, Jean-Pierre. Apokalypsa v islámu. Přel. Markéta Kovaříková, Kateřina Holasová a Miluše Šmídová. Praha: Volvox Globator, 2011;
- Vojtíšek, Zdeněk, a kol. Apokalypsa, nebo transformace?: Mileniální koncepce v minulosti i současnosti. Praha: Dingir, 2014.
Viz též: Antikrist (JKI-I)