sexualita (JKI-I): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">sexualita</span> V islámu se chápe pragmaticky a bez pejorativních konotací. Islám neinterpretuje bibl. příběh o [[Adam (JKI-J)|Adamovi]] a [[Eva (JKI-J)|Evě]] jako prvotní [[hřích prvotní (JKI-K)|hřích]] lidského rodu a sex nevidí v rozporu s boží vůlí. Je dokonce bohulibou a doporučenou činností, následuje-li po něm zrození [[muslim (JKI-I)|muslima]] a podporuje-li to harmonický vývoj [[obec věřících (JKI-I)|obce věřících]]. Podle klasické sunnitské interpretace ([[sunna (JKI-I)|sunna]]) je s. nejužitečnější formou manželské komunikace. [[právní věda (JKI-I)|Právní věda]] však není jednotná v detailech. Někteří ulamá se drželi liberálního pojetí raného [[islám (JKI-I)|islámu]] ([[žena (JKI-I)|žena]], [[manželství (JKI-I)|manželství]]) a doporučují s. jako druh zábavy. Pozdější dogmatikové a teoretici rigidních směrů ([[Almorávidé (JKI-I)|Almorávidé]], [[Almohádé (JKI-I)|Almohádé]]) viděli v sexu, jehož cílem není početí, nebezpečný a zbytečný jev oslabující obec. Nekonformní pojetí s. lze doložit u [[mystika (JKI-I)|mystiky]] ([[láska mystická (JKI-I)|láska mystická]]). Volnější pojetí nabízí zcela legální ší‘itský princip [[mut‘a (JKI-I)|mut‘a]]. [[šarí‘a (JKI-I)|Šarí‘a]] neřeší otázku citových souvislostí lásky a s. Přirozená lidská s. je v práv. vědě připisována výhradně [[žena (JKI-I)|ženě]]. Představa o aktivní a nežádoucí s. žen vedla v práv. vědě k omezení s. na manželský pár, přičemž muž má ženin vrozený chtíč regulovat podle vlastního uvážení. Žena nemá k sexu zavdat podnět, ale také ho nesmí odmítnout – vyjma tzv. přirozených důvodů. Promiskuita je chápána jako harám ([[zákazy (JKI-I)|zákazy]]). Klasické eticko-práv. pojetí s. bylo a zůstává jedním z tabu [[reformismus (JKI-I)|reformismu]]. [[cizoložství (JKI-I)|Cizoložství]] a prostituce zůstává harám. V soudobé islám. práv. interpretaci jsou kritizovány všechny projevy s., jež nevedou k početí. O to silněji zní výzvy k sexu účelovému, dávané do aktuálních polit. souvislostí (posílení ummy). Konzervativní ulamá a agitátoři [[fundamentalismus islámský (JKI-I)|fundamentalismu]] odmítají státní programy plánování rodiny, interrupce, antikoncepci, sekulární osvětové kampaně a všechny [[fatwá, fetva (JKI-I)|fatwy]], jež v tomto smyslu vydávají modernističtí ulamá. |
<span id="entry">sexualita</span> V islámu se chápe pragmaticky a bez pejorativních konotací. Islám neinterpretuje bibl. příběh o [[Adam (JKI-J)|Adamovi]] a [[Eva (JKI-J)|Evě]] jako prvotní [[hřích prvotní (JKI-K)|hřích]] lidského rodu a sex nevidí v rozporu s boží vůlí. Je dokonce bohulibou a doporučenou činností, následuje-li po něm zrození [[muslim (JKI-I)|muslima]] a podporuje-li to harmonický vývoj [[obec věřících (JKI-I)|obce věřících]]. Podle klasické sunnitské interpretace ([[sunna (JKI-I)|sunna]]) je s. nejužitečnější formou manželské komunikace. [[právní věda (JKI-I)|Právní věda]] však není jednotná v detailech. Někteří ulamá se drželi liberálního pojetí raného [[islám (JKI-I)|islámu]] ([[žena (JKI-I)|žena]], [[manželství (JKI-I)|manželství]]) a doporučují s. jako druh zábavy. Pozdější dogmatikové a teoretici rigidních směrů ([[Almorávidé (JKI-I)|Almorávidé]], [[Almohádé (JKI-I)|Almohádé]]) viděli v sexu, jehož cílem není početí, nebezpečný a zbytečný jev oslabující obec. Nekonformní pojetí s. lze doložit u [[mystika (JKI-I)|mystiky]] ([[láska mystická (JKI-I)|láska mystická]]). Volnější pojetí nabízí zcela legální ší‘itský princip [[mut‘a (JKI-I)|mut‘a]]. [[šarí‘a (JKI-I)|Šarí‘a]] neřeší otázku citových souvislostí lásky a s. Přirozená lidská s. je v práv. vědě připisována výhradně [[žena (JKI-I)|ženě]]. Představa o aktivní a nežádoucí s. žen vedla v práv. vědě k omezení s. na manželský pár, přičemž muž má ženin vrozený chtíč regulovat podle vlastního uvážení. Žena nemá k sexu zavdat podnět, ale také ho nesmí odmítnout – vyjma tzv. přirozených důvodů. Promiskuita je chápána jako harám ([[zákazy (JKI-I)|zákazy]]). Klasické eticko-práv. pojetí s. bylo a zůstává jedním z tabu [[reformismus (JKI-I)|reformismu]]. [[cizoložství (JKI-I)|Cizoložství]] a prostituce zůstává harám. V soudobé islám. práv. interpretaci jsou kritizovány všechny projevy s., jež nevedou k početí. O to silněji zní výzvy k sexu účelovému, dávané do aktuálních polit. souvislostí (posílení ummy). Konzervativní ulamá a agitátoři [[fundamentalismus islámský (JKI-I)|fundamentalismu]] odmítají státní programy plánování rodiny, interrupce, antikoncepci, sekulární osvětové kampaně a všechny [[fatwá, fetva (JKI-I)|fatwy]], jež v tomto smyslu vydávají modernističtí ulamá. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[sexualita (JKI-J)|sexualita (JKI-J)]], [[sexualita (JKI-K)|sexualita (JKI-K)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[sexualita (JKI-J)|sexualita (JKI-J)]], [[sexualita (JKI-K)|sexualita (JKI-K)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]] |
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]] |
||
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
Verze z 14. 11. 2024, 21:37
sexualita V islámu se chápe pragmaticky a bez pejorativních konotací. Islám neinterpretuje bibl. příběh o Adamovi a Evě jako prvotní hřích lidského rodu a sex nevidí v rozporu s boží vůlí. Je dokonce bohulibou a doporučenou činností, následuje-li po něm zrození muslima a podporuje-li to harmonický vývoj obce věřících. Podle klasické sunnitské interpretace (sunna) je s. nejužitečnější formou manželské komunikace. Právní věda však není jednotná v detailech. Někteří ulamá se drželi liberálního pojetí raného islámu (žena, manželství) a doporučují s. jako druh zábavy. Pozdější dogmatikové a teoretici rigidních směrů (Almorávidé, Almohádé) viděli v sexu, jehož cílem není početí, nebezpečný a zbytečný jev oslabující obec. Nekonformní pojetí s. lze doložit u mystiky (láska mystická). Volnější pojetí nabízí zcela legální ší‘itský princip mut‘a. Šarí‘a neřeší otázku citových souvislostí lásky a s. Přirozená lidská s. je v práv. vědě připisována výhradně ženě. Představa o aktivní a nežádoucí s. žen vedla v práv. vědě k omezení s. na manželský pár, přičemž muž má ženin vrozený chtíč regulovat podle vlastního uvážení. Žena nemá k sexu zavdat podnět, ale také ho nesmí odmítnout – vyjma tzv. přirozených důvodů. Promiskuita je chápána jako harám (zákazy). Klasické eticko-práv. pojetí s. bylo a zůstává jedním z tabu reformismu. Cizoložství a prostituce zůstává harám. V soudobé islám. práv. interpretaci jsou kritizovány všechny projevy s., jež nevedou k početí. O to silněji zní výzvy k sexu účelovému, dávané do aktuálních polit. souvislostí (posílení ummy). Konzervativní ulamá a agitátoři fundamentalismu odmítají státní programy plánování rodiny, interrupce, antikoncepci, sekulární osvětové kampaně a všechny fatwy, jež v tomto smyslu vydávají modernističtí ulamá.
Viz též: sexualita (JKI-J), sexualita (JKI-K)