zlo (JKI-K): Porovnání verzí

imported>ZRN
(přidán Slovník buddhismu)
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">zlo</span> Síla působící neštěstí, bolest a utrpení. Kř. [[teologie (JKI-K)|teologie]] vychází z předpokladu, že z. lze myslet vždy jen v protikladu k dobru. V souvislosti s tím se zabývá především otázkou, jak je z. možné, je-li [[Bůh (JKI-K)|Bůh]] nekonečným dobrem. Z. morální chápe jako záměrný protiklad dobra, jako projev vůle nadané [[svoboda (JKI-K)|svobodou]]. V tomto smyslu pochází z. z konfliktu transcendentní podstaty dobra a jejího prosazování ve svobodné vůli člověka. Z. tak není opakem dobra, nýbrž jeho nedostatkem. Vnitřní závislost z. na dobru vylučuje dualistické pojetí světa, v němž by z. ([[ďábel (JKI-K)|ďábel]]) a dobro (Bůh) bylo srovnatelné co do podstaty. Projevem z. je [[hřích (JKI-K)|hřích]], který pramení z nedostatečného respektování boží vůle svobodným člověkem ([[pokušení (JKI-K)|pokušení]]). Jeho počátek je spojen s pádem člověka a prvotním hříchem ([[Adam (JKI-J)|Adam]] a [[Eva (JKI-J)|Eva]]), kvůli němuž byla člověku odňata [[nesmrtelnost (JKI-K)|nesmrtelnost]]. Návrat člověka do boží [[milost (JKI-K)|milosti]] umožnila až vykupitelská [[oběť (JKI-K)|oběť]] [[Ježíš (JKI-K)|Ježíše Krista]] ([[soteriologie (JKI-K)|soteriologie]]), charakterizovaná v této souvislosti jako poslušnost boží vůli až k [[smrt (JKI-K)|smrti]].
 
<span id="entry">zlo</span> Síla působící neštěstí, bolest a utrpení. Kř. [[teologie (JKI-K)|teologie]] vychází z předpokladu, že z. lze myslet vždy jen v protikladu k dobru. V souvislosti s tím se zabývá především otázkou, jak je z. možné, je-li [[Bůh (JKI-K)|Bůh]] nekonečným dobrem. Z. morální chápe jako záměrný protiklad dobra, jako projev vůle nadané [[svoboda (JKI-K)|svobodou]]. V tomto smyslu pochází z. z konfliktu transcendentní podstaty dobra a jejího prosazování ve svobodné vůli člověka. Z. tak není opakem dobra, nýbrž jeho nedostatkem. Vnitřní závislost z. na dobru vylučuje dualistické pojetí světa, v němž by z. ([[ďábel (JKI-K)|ďábel]]) a dobro (Bůh) bylo srovnatelné co do podstaty. Projevem z. je [[hřích (JKI-K)|hřích]], který pramení z nedostatečného respektování boží vůle svobodným člověkem ([[pokušení (JKI-K)|pokušení]]). Jeho počátek je spojen s pádem člověka a prvotním hříchem ([[Adam (JKI-J)|Adam]] a [[Eva (JKI-J)|Eva]]), kvůli němuž byla člověku odňata [[nesmrtelnost (JKI-K)|nesmrtelnost]]. Návrat člověka do boží [[milost (JKI-K)|milosti]] umožnila až vykupitelská [[oběť (JKI-K)|oběť]] [[Ježíš (JKI-K)|Ježíše Krista]] ([[soteriologie (JKI-K)|soteriologie]]), charakterizovaná v této souvislosti jako poslušnost boží vůli až k [[smrt (JKI-K)|smrti]].
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[zlo (JKI-J)|zlo (JKI-J)]], [[zlo (JKI-I)|zlo (JKI-I)]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[zlo (JKI-J)|zlo (JKI-J)]], [[zlo (JKI-I)|zlo (JKI-I)]]
 
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]]
 
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]]
 
[[Kategorie:JKI/Křesťanství]]
 
[[Kategorie:JKI/Křesťanství]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37

zlo Síla působící neštěstí, bolest a utrpení. Kř. teologie vychází z předpokladu, že z. lze myslet vždy jen v protikladu k dobru. V souvislosti s tím se zabývá především otázkou, jak je z. možné, je-li Bůh nekonečným dobrem. Z. morální chápe jako záměrný protiklad dobra, jako projev vůle nadané svobodou. V tomto smyslu pochází z. z konfliktu transcendentní podstaty dobra a jejího prosazování ve svobodné vůli člověka. Z. tak není opakem dobra, nýbrž jeho nedostatkem. Vnitřní závislost z. na dobru vylučuje dualistické pojetí světa, v němž by z. (ďábel) a dobro (Bůh) bylo srovnatelné co do podstaty. Projevem z. je hřích, který pramení z nedostatečného respektování boží vůle svobodným člověkem (pokušení). Jeho počátek je spojen s pádem člověka a prvotním hříchem (Adam a Eva), kvůli němuž byla člověku odňata nesmrtelnost. Návrat člověka do boží milosti umožnila až vykupitelská oběť Ježíše Krista (soteriologie), charakterizovaná v této souvislosti jako poslušnost boží vůli až k smrti.

Dalibor Papoušek

Viz též: zlo (JKI-J), zlo (JKI-I)