ta‘zije (JKI-I): Porovnání verzí

imported>ZRN
(import JKI a Hind)
 
imported>ZRN
(odkazy do Slovníku islámu)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">ta‘zije</span> (per. oplakávání) Ší‘itská náb. mystéria. Vznikla jako rituální výraz smutku nad tragickou smrtí třetího [[imám (JKI-I)|imáma]] [[Husajn (JKI-I)|Husajna]] a členů jeho rodiny při srážce s umajjovskými protivníky u [[Karbalá (JKI-I)|Karbalá]]. T. se konají v průběhu prvních 10 dnů muharramu ([[ší‘a (JKI-I)|ší‘a]], [[ášúrá (JKI-I)|ášúrá]]) před [[mešita (JKI-I)|mešita]]mi, na volných prostranstvích, ve velkých stanech i zvláštních budovách. Hl. postavami jsou synové čtvrtého [[chalífa (JKI-I)|chalífy]] [[Alí, Ibn Abí Tálib (JKI-I)|Alího]] [[Husajn (JKI-I)|Husajn]] a [[Hasan (JKI-I)|Hasan]], jejich děti, prorok [[Muhammad Ibn Abdulláh (JKI-I)|Muhammad]], Alí Ibn Abí Tálíb, umajjovský chalífa Jazíd a další epizodní postavy, např. Jakub ([[Jákob (JKI-J)|Jákob]]), [[Josef (JKI-J)|Josef]] a Ráchel, a dokonce [[Maria (JKI-K)|Maria]]. Příběhy doprovází vypravěč (rouzechán), doplňuje jej sbor chlapců a mužů převlečených za plačící ženy, uplatňují se i nejrůznější rekvizity a zvukové efekty. Produkce má některé závazné scény, jiné se zakládají na improvizaci. Vzrušená atmosféra pak vrcholí procesím po městě ([[ášúrá (JKI-I)|ášúrá]]), kdy projevy žalu nabývají až drastických „flagelantských“ podob (sebetrýznění s použitím sečných zbraní, bičů a řetězů), někdy vedou k násilnostem a výbuchům náb. fanatismu namířeného především proti sunnitům ([[sunna (JKI-I)|sunna]]). Podle tradice se podobná tryzna konala poprvé 963 v Bagdádu, největšího rozkvětu dosáhly t. za Kádžárovců v Íránu. Paralelně se rozvinul také cyklus scén pro ženy (per. ta‘zijeje zanán), někdy i cykly určené pro domácí provozování. T. mají blízko k žánru lidového dramatu, který se jinak v islámu příliš nerozvinul.
 
<span id="entry">ta‘zije</span> (per. oplakávání) Ší‘itská náb. mystéria. Vznikla jako rituální výraz smutku nad tragickou smrtí třetího [[imám (JKI-I)|imáma]] [[Husajn (JKI-I)|Husajna]] a členů jeho rodiny při srážce s umajjovskými protivníky u [[Karbalá (JKI-I)|Karbalá]]. T. se konají v průběhu prvních 10 dnů muharramu ([[ší‘a (JKI-I)|ší‘a]], [[ášúrá (JKI-I)|ášúrá]]) před [[mešita (JKI-I)|mešita]]mi, na volných prostranstvích, ve velkých stanech i zvláštních budovách. Hl. postavami jsou synové čtvrtého [[chalífa (JKI-I)|chalífy]] [[Alí, Ibn Abí Tálib (JKI-I)|Alího]] [[Husajn (JKI-I)|Husajn]] a [[Hasan (JKI-I)|Hasan]], jejich děti, prorok [[Muhammad Ibn Abdulláh (JKI-I)|Muhammad]], Alí Ibn Abí Tálíb, umajjovský chalífa Jazíd a další epizodní postavy, např. Jakub ([[Jákob (JKI-J)|Jákob]]), [[Josef (JKI-J)|Josef]] a Ráchel, a dokonce [[Maria (JKI-K)|Maria]]. Příběhy doprovází vypravěč (rouzechán), doplňuje jej sbor chlapců a mužů převlečených za plačící ženy, uplatňují se i nejrůznější rekvizity a zvukové efekty. Produkce má některé závazné scény, jiné se zakládají na improvizaci. Vzrušená atmosféra pak vrcholí procesím po městě ([[ášúrá (JKI-I)|ášúrá]]), kdy projevy žalu nabývají až drastických „flagelantských“ podob (sebetrýznění s použitím sečných zbraní, bičů a řetězů), někdy vedou k násilnostem a výbuchům náb. fanatismu namířeného především proti sunnitům ([[sunna (JKI-I)|sunna]]). Podle tradice se podobná tryzna konala poprvé 963 v Bagdádu, největšího rozkvětu dosáhly t. za Kádžárovců v Íránu. Paralelně se rozvinul také cyklus scén pro ženy (per. ta‘zijeje zanán), někdy i cykly určené pro domácí provozování. T. mají blízko k žánru lidového dramatu, který se jinak v islámu příliš nerozvinul.
   
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br />
+
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[taʻzíja (Islam)|taʻzíja (Islam)]]<br />
 
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]]
 
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]]
 
[[Kategorie:JKI/Islám]]
 
[[Kategorie:JKI/Islám]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 22:37

ta‘zije (per. oplakávání) Ší‘itská náb. mystéria. Vznikla jako rituální výraz smutku nad tragickou smrtí třetího imáma Husajna a členů jeho rodiny při srážce s umajjovskými protivníky u Karbalá. T. se konají v průběhu prvních 10 dnů muharramu (ší‘a, ášúrá) před mešitami, na volných prostranstvích, ve velkých stanech i zvláštních budovách. Hl. postavami jsou synové čtvrtého chalífy Alího Husajn a Hasan, jejich děti, prorok Muhammad, Alí Ibn Abí Tálíb, umajjovský chalífa Jazíd a další epizodní postavy, např. Jakub (Jákob), Josef a Ráchel, a dokonce Maria. Příběhy doprovází vypravěč (rouzechán), doplňuje jej sbor chlapců a mužů převlečených za plačící ženy, uplatňují se i nejrůznější rekvizity a zvukové efekty. Produkce má některé závazné scény, jiné se zakládají na improvizaci. Vzrušená atmosféra pak vrcholí procesím po městě (ášúrá), kdy projevy žalu nabývají až drastických „flagelantských“ podob (sebetrýznění s použitím sečných zbraní, bičů a řetězů), někdy vedou k násilnostem a výbuchům náb. fanatismu namířeného především proti sunnitům (sunna). Podle tradice se podobná tryzna konala poprvé 963 v Bagdádu, největšího rozkvětu dosáhly t. za Kádžárovců v Íránu. Paralelně se rozvinul také cyklus scén pro ženy (per. ta‘zijeje zanán), někdy i cykly určené pro domácí provozování. T. mají blízko k žánru lidového dramatu, který se jinak v islámu příliš nerozvinul.

Miloš Mendel

Viz též: taʻzíja (Islam)