exegeze koránu (JKI-I): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy do Slovníku islámu) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">exegeze koránu</span> (arab. tafsír, exegetika – ilm at-tafsír) Disciplína klasické islám. [[věda (JKI-I)|vědy]], která vymezuje vztah společnosti ke [[korán (JKI-I)|koránu]] jako zákl. zdroji islám. věrouky. Korán je chápán jako [[slovo boží (JKI-I)|slovo boží]], nestvořené a existující od věčnosti, což ztěžuje jeho kritický rozbor. Řadu podnětů dalo islám. exegetickému myšlení setkání s raně kř., resp. antickým racionalismem. Alegorický či abstraktní výklad koránu rozvinul racionální myšlenkový proud [[mu‘tazila (JKI-I)|mu‘tazila]]: ta ovlivnila vznik teol. koncepce [[kalám (JKI-I)|kalám]], přijímající hledisko stvořenosti koránu v čase a přiklánějící se k alegorickému výkladu (arab. ta‘wíl). Po vítězství [[sunna (JKI-I)|sunny]] v pojetí [[al-Aš‘arí, Abú'l-Hasan Alí Ibn Ismá‘íl (JKI-I)|al-Aš‘arího]] byly kritické diskuse o koránském textu zakázány. Nadále se udrželo pouze neplodné komentování koránu, bez snahy o originální interpretaci. Ačkoli e.k. zůstává z hlediska kvantity podstatnou součástí islám. náb. literatury, často jde pouze o plagiáty. E.k. se stále rozvíjí jako plnohodnotná vědní diciplína, která se vyučuje na islám. univerzitách. Spekulativní výklad vhodně zvolených pasáží koránu nebo účelově zvolené citace prostupují veškerou náb. literaturu i mnohé ideologické a polit. texty. |
<span id="entry">exegeze koránu</span> (arab. tafsír, exegetika – ilm at-tafsír) Disciplína klasické islám. [[věda (JKI-I)|vědy]], která vymezuje vztah společnosti ke [[korán (JKI-I)|koránu]] jako zákl. zdroji islám. věrouky. Korán je chápán jako [[slovo boží (JKI-I)|slovo boží]], nestvořené a existující od věčnosti, což ztěžuje jeho kritický rozbor. Řadu podnětů dalo islám. exegetickému myšlení setkání s raně kř., resp. antickým racionalismem. Alegorický či abstraktní výklad koránu rozvinul racionální myšlenkový proud [[mu‘tazila (JKI-I)|mu‘tazila]]: ta ovlivnila vznik teol. koncepce [[kalám (JKI-I)|kalám]], přijímající hledisko stvořenosti koránu v čase a přiklánějící se k alegorickému výkladu (arab. ta‘wíl). Po vítězství [[sunna (JKI-I)|sunny]] v pojetí [[al-Aš‘arí, Abú'l-Hasan Alí Ibn Ismá‘íl (JKI-I)|al-Aš‘arího]] byly kritické diskuse o koránském textu zakázány. Nadále se udrželo pouze neplodné komentování koránu, bez snahy o originální interpretaci. Ačkoli e.k. zůstává z hlediska kvantity podstatnou součástí islám. náb. literatury, často jde pouze o plagiáty. E.k. se stále rozvíjí jako plnohodnotná vědní diciplína, která se vyučuje na islám. univerzitách. Spekulativní výklad vhodně zvolených pasáží koránu nebo účelově zvolené citace prostupují veškerou náb. literaturu i mnohé ideologické a polit. texty. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[exegeze (JKI-J)|exegeze (JKI-J)]], [[exegeze (JKI-K)|exegeze (JKI-K)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[exegeze (JKI-J)|exegeze (JKI-J)]], [[exegeze (JKI-K)|exegeze (JKI-K)]], [[exegeze (Islam)|exegeze (Islam)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]] |
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]] |
||
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 22:37
exegeze koránu (arab. tafsír, exegetika – ilm at-tafsír) Disciplína klasické islám. vědy, která vymezuje vztah společnosti ke koránu jako zákl. zdroji islám. věrouky. Korán je chápán jako slovo boží, nestvořené a existující od věčnosti, což ztěžuje jeho kritický rozbor. Řadu podnětů dalo islám. exegetickému myšlení setkání s raně kř., resp. antickým racionalismem. Alegorický či abstraktní výklad koránu rozvinul racionální myšlenkový proud mu‘tazila: ta ovlivnila vznik teol. koncepce kalám, přijímající hledisko stvořenosti koránu v čase a přiklánějící se k alegorickému výkladu (arab. ta‘wíl). Po vítězství sunny v pojetí al-Aš‘arího byly kritické diskuse o koránském textu zakázány. Nadále se udrželo pouze neplodné komentování koránu, bez snahy o originální interpretaci. Ačkoli e.k. zůstává z hlediska kvantity podstatnou součástí islám. náb. literatury, často jde pouze o plagiáty. E.k. se stále rozvíjí jako plnohodnotná vědní diciplína, která se vyučuje na islám. univerzitách. Spekulativní výklad vhodně zvolených pasáží koránu nebo účelově zvolené citace prostupují veškerou náb. literaturu i mnohé ideologické a polit. texty.
Viz též: exegeze (JKI-J), exegeze (JKI-K), exegeze (Islam)