eschatologie (JKI-I): Porovnání verzí

imported>ZRN
(import JKI a Hind)
 
imported>ZRN
(odkazy do Slovníku islámu)
 
(Nejsou zobrazeny 3 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">eschatologie</span> Označení dění konce světa i člověka, nauka o posledních věcech a posledním soudu. V islám. představě se konec časů pojí s postavami Goga a Magoga, [[mahdí (JKI-I)|mahdího]], [[Antikrist (JKI-I)|Antikrista]] (arab. Dadždžál) a [[Ježíš (JKI-I)|Ježíše]]. Do světa proniká chaos prolomením ochranné bariéry, kterou světu dává boží zákon ([[šarí‘a (JKI-I)|šarí‘a]]). Svět je zaplavován „vnější temnotou“. Příchodem mahdího se začíná obnova stavu duch. osvícení a prvotní jednoty, které charakterizovaly počátek časů. Vláda mahdího je však přerušována vládou Antikrista, tj. falešného mesiáše (arab. al-masíh ad-dadždžál). Ten využívá okamžiku, kdy se svět ocitá ve stavu nerovnováhy. Konec dějin, započatých zjevením a končících souzením lidských činů a návratem Ježíše, znamená počátek nového období zlatého věku. Souzení lidských činů zachycuje e. individuální, zejm. doktrína posledního soudu. Islám chápe tento akt jako nezvratnou událost a její průběh v obrazné zkratce zachycuje 56. súra [[korán (JKI-I)|koránu]]. Lidé budou muset na cestě do [[ráj (JKI-I)|ráje]] přejít přes most nad [[peklo (JKI-I)|peklem]]. Vyvolení tuto překážku v podobě stezky „tenčí než vlas a užší než ostří meče“ překonají, zatímco zatracení a prokletí se zřítí do pekel. Na rozdíl od mučedníků, kteří vstupují do ráje hned po [[smrt (JKI-I)|smrti]], čeká obyčejné lidi [[očistec (JKI-I)|očistec]] v hrobě. Moderní interpretace e. neodmítají obvyklé obrazné představy, ale připouštějí, že se jedná výlučně o metafory.
 
<span id="entry">eschatologie</span> Označení dění konce světa i člověka, nauka o posledních věcech a posledním soudu. V islám. představě se konec časů pojí s postavami Goga a Magoga, [[mahdí (JKI-I)|mahdího]], [[Antikrist (JKI-I)|Antikrista]] (arab. Dadždžál) a [[Ježíš (JKI-I)|Ježíše]]. Do světa proniká chaos prolomením ochranné bariéry, kterou světu dává boží zákon ([[šarí‘a (JKI-I)|šarí‘a]]). Svět je zaplavován „vnější temnotou“. Příchodem mahdího se začíná obnova stavu duch. osvícení a prvotní jednoty, které charakterizovaly počátek časů. Vláda mahdího je však přerušována vládou Antikrista, tj. falešného mesiáše (arab. al-masíh ad-dadždžál). Ten využívá okamžiku, kdy se svět ocitá ve stavu nerovnováhy. Konec dějin, započatých zjevením a končících souzením lidských činů a návratem Ježíše, znamená počátek nového období zlatého věku. Souzení lidských činů zachycuje e. individuální, zejm. doktrína posledního soudu. Islám chápe tento akt jako nezvratnou událost a její průběh v obrazné zkratce zachycuje 56. súra [[korán (JKI-I)|koránu]]. Lidé budou muset na cestě do [[ráj (JKI-I)|ráje]] přejít přes most nad [[peklo (JKI-I)|peklem]]. Vyvolení tuto překážku v podobě stezky „tenčí než vlas a užší než ostří meče“ překonají, zatímco zatracení a prokletí se zřítí do pekel. Na rozdíl od mučedníků, kteří vstupují do ráje hned po [[smrt (JKI-I)|smrti]], čeká obyčejné lidi [[očistec (JKI-I)|očistec]] v hrobě. Moderní interpretace e. neodmítají obvyklé obrazné představy, ale připouštějí, že se jedná výlučně o metafory.
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[eschatologie (JKI-J)|eschatologie (JKI-J)]], [[eschatologie (JKI-K)|eschatologie (JKI-K)]], [[poslední soud (JKI-K)|poslední soud (JKI-K)]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Müller Zdeněk|Zdeněk Müller]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Müller Zdeněk|Zdeněk Müller]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[eschatologie (JKI-J)|eschatologie (JKI-J)]], [[eschatologie (JKI-K)|eschatologie (JKI-K)]], [[poslední soud (JKI-K)|poslední soud (JKI-K)]], [[eschatologie (Islam)|eschatologie (Islam)]]
 
[[Kategorie:Aut: Müller Zdeněk]]
 
[[Kategorie:Aut: Müller Zdeněk]]
 
[[Kategorie:JKI/Islám]]
 
[[Kategorie:JKI/Islám]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 22:37

eschatologie Označení dění konce světa i člověka, nauka o posledních věcech a posledním soudu. V islám. představě se konec časů pojí s postavami Goga a Magoga, mahdího, Antikrista (arab. Dadždžál) a Ježíše. Do světa proniká chaos prolomením ochranné bariéry, kterou světu dává boží zákon (šarí‘a). Svět je zaplavován „vnější temnotou“. Příchodem mahdího se začíná obnova stavu duch. osvícení a prvotní jednoty, které charakterizovaly počátek časů. Vláda mahdího je však přerušována vládou Antikrista, tj. falešného mesiáše (arab. al-masíh ad-dadždžál). Ten využívá okamžiku, kdy se svět ocitá ve stavu nerovnováhy. Konec dějin, započatých zjevením a končících souzením lidských činů a návratem Ježíše, znamená počátek nového období zlatého věku. Souzení lidských činů zachycuje e. individuální, zejm. doktrína posledního soudu. Islám chápe tento akt jako nezvratnou událost a její průběh v obrazné zkratce zachycuje 56. súra koránu. Lidé budou muset na cestě do ráje přejít přes most nad peklem. Vyvolení tuto překážku v podobě stezky „tenčí než vlas a užší než ostří meče“ překonají, zatímco zatracení a prokletí se zřítí do pekel. Na rozdíl od mučedníků, kteří vstupují do ráje hned po smrti, čeká obyčejné lidi očistec v hrobě. Moderní interpretace e. neodmítají obvyklé obrazné představy, ale připouštějí, že se jedná výlučně o metafory.

Zdeněk Müller

Viz též: eschatologie (JKI-J), eschatologie (JKI-K), poslední soud (JKI-K), eschatologie (Islam)