idolatrie (JKI-J): Porovnání verzí

imported>ZRN
(přidán Slovník buddhismu)
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
 
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">idolatrie</span> (z řec. eidólon – obraz, modla, idol; latreiá – služba; hebr. avoda zara) Uctívání falešných bohů, modloslužebnictví. V žid. pojetí i. zahrnuje jak uctívaní model cizích bohů, považovaných z principu za falešná božstva, tak uctívání vlastního [[Bůh (JKI-J)|Boha]], pokud se děje prostřednictvím jeho nedovoleného [[zobrazování (JKI-J)|zobrazení]]. Oba aspekty jsou zakotveny již v [[Desatero (JKI-K)|Desateru]]: v zákazu vyznávat jiného boha než [[Jahve (JKI-J)|Jahva]] (Ex 20, 3; Dt 5, 7) a v zákazu jakkoliv Jahva zobrazovat (Ex 20, 4-6; Dt 5, 8-10). Řada případů pronikání kultu [[Ba’al (JKI-J)|Ba’ala]], [[Molek (JKI-J)|Moleka]], [[Ašera (JKI-J)|Ašery]] a jiných božstev jakož i přežívání domácích bůžků (hebr. terafim; Sd 17, 5; 18, 14; 1S 19, 13-16), hadího kultu (Nechuštán; Nu 21, 8-9) a dalších náb. projevů ukazuje, že se přesvědčení o jejich neúčinnosti či dokonce neexistenci prosazovalo v předexilním [[Izrael (JKI-J)|Izraeli]] jen zvolna. K zamezení i. byla většinou přijímána násilná opatření, jak to dokládají náb. reformy judských králů [[Chizkijáš (JKI-J)|Chizkijáše]] a [[Jóšijáš (JKI-J)|Jóšijáše]]. Zlehčující výsměch iluzornímu charakteru i. se objevil až v exilní a raně poexilní době v souvislosti s proklamací exkluzivního monoteismu (Iz 44, 6-8; 45, 5) a zpravidla nabýval formy nových diskreditujících výpadů (Iz 44, 9-20; Jr 2, 5-13) nebo retrospektivních redakčních zásahů do starších tradic (Gn 31, 19-35). I přesto, že byla i. demaskována jako dílo lidských rukou, pokračovalo její důsledné odmítání, neboť vždy přinášela zneuctění Boha (hebr. chilul ha-Šem) spočívající v odklonu od Stvořitele ke stvořenému. Podle [[Talmud (JKI-J)|Talmudu]] je lépe podstoupit mučednickou smrt (hebr. kiduš ha-Šem) než podlehnout i. (''Sanhedrin'' 74a). Otázkám spojeným s i. se do podrobností věnuje talmudický traktát ''Avoda zara''. Podle něj jsou zákazu podrobeny nejen náb. projevy [[pohan (JKI-J)|pohanů]], ale také zoroastrovský dualismus nebo kř. trinitární [[dogma (JKI-K)|dogma]].
 
<span id="entry">idolatrie</span> (z řec. eidólon – obraz, modla, idol; latreiá – služba; hebr. avoda zara) Uctívání falešných bohů, modloslužebnictví. V žid. pojetí i. zahrnuje jak uctívaní model cizích bohů, považovaných z principu za falešná božstva, tak uctívání vlastního [[Bůh (JKI-J)|Boha]], pokud se děje prostřednictvím jeho nedovoleného [[zobrazování (JKI-J)|zobrazení]]. Oba aspekty jsou zakotveny již v [[Desatero (JKI-K)|Desateru]]: v zákazu vyznávat jiného boha než [[Jahve (JKI-J)|Jahva]] (Ex 20, 3; Dt 5, 7) a v zákazu jakkoliv Jahva zobrazovat (Ex 20, 4-6; Dt 5, 8-10). Řada případů pronikání kultu [[Ba’al (JKI-J)|Ba’ala]], [[Molek (JKI-J)|Moleka]], [[Ašera (JKI-J)|Ašery]] a jiných božstev jakož i přežívání domácích bůžků (hebr. terafim; Sd 17, 5; 18, 14; 1S 19, 13-16), hadího kultu (Nechuštán; Nu 21, 8-9) a dalších náb. projevů ukazuje, že se přesvědčení o jejich neúčinnosti či dokonce neexistenci prosazovalo v předexilním [[Izrael (JKI-J)|Izraeli]] jen zvolna. K zamezení i. byla většinou přijímána násilná opatření, jak to dokládají náb. reformy judských králů [[Chizkijáš (JKI-J)|Chizkijáše]] a [[Jóšijáš (JKI-J)|Jóšijáše]]. Zlehčující výsměch iluzornímu charakteru i. se objevil až v exilní a raně poexilní době v souvislosti s proklamací exkluzivního monoteismu (Iz 44, 6-8; 45, 5) a zpravidla nabýval formy nových diskreditujících výpadů (Iz 44, 9-20; Jr 2, 5-13) nebo retrospektivních redakčních zásahů do starších tradic (Gn 31, 19-35). I přesto, že byla i. demaskována jako dílo lidských rukou, pokračovalo její důsledné odmítání, neboť vždy přinášela zneuctění Boha (hebr. chilul ha-Šem) spočívající v odklonu od Stvořitele ke stvořenému. Podle [[Talmud (JKI-J)|Talmudu]] je lépe podstoupit mučednickou smrt (hebr. kiduš ha-Šem) než podlehnout i. (''Sanhedrin'' 74a). Otázkám spojeným s i. se do podrobností věnuje talmudický traktát ''Avoda zara''. Podle něj jsou zákazu podrobeny nejen náb. projevy [[pohan (JKI-J)|pohanů]], ale také zoroastrovský dualismus nebo kř. trinitární [[dogma (JKI-K)|dogma]].
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[idolatrie (JKI-K)|idolatrie (JKI-K)]], [[idolatrie (JKI-I)|idolatrie (JKI-I)]], [[širk (JKI-I)|širk (JKI-I)]], [[zákazy (JKI-I)|zákazy (JKI-I)]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[idolatrie (JKI-K)|idolatrie (JKI-K)]], [[idolatrie (JKI-I)|idolatrie (JKI-I)]], [[širk (JKI-I)|širk (JKI-I)]], [[zákazy (JKI-I)|zákazy (JKI-I)]]
 
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]]
 
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]]
 
[[Kategorie:JKI/Judaismus]]
 
[[Kategorie:JKI/Judaismus]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37

idolatrie (z řec. eidólon – obraz, modla, idol; latreiá – služba; hebr. avoda zara) Uctívání falešných bohů, modloslužebnictví. V žid. pojetí i. zahrnuje jak uctívaní model cizích bohů, považovaných z principu za falešná božstva, tak uctívání vlastního Boha, pokud se děje prostřednictvím jeho nedovoleného zobrazení. Oba aspekty jsou zakotveny již v Desateru: v zákazu vyznávat jiného boha než Jahva (Ex 20, 3; Dt 5, 7) a v zákazu jakkoliv Jahva zobrazovat (Ex 20, 4-6; Dt 5, 8-10). Řada případů pronikání kultu Ba’ala, Moleka, Ašery a jiných božstev jakož i přežívání domácích bůžků (hebr. terafim; Sd 17, 5; 18, 14; 1S 19, 13-16), hadího kultu (Nechuštán; Nu 21, 8-9) a dalších náb. projevů ukazuje, že se přesvědčení o jejich neúčinnosti či dokonce neexistenci prosazovalo v předexilním Izraeli jen zvolna. K zamezení i. byla většinou přijímána násilná opatření, jak to dokládají náb. reformy judských králů Chizkijáše a Jóšijáše. Zlehčující výsměch iluzornímu charakteru i. se objevil až v exilní a raně poexilní době v souvislosti s proklamací exkluzivního monoteismu (Iz 44, 6-8; 45, 5) a zpravidla nabýval formy nových diskreditujících výpadů (Iz 44, 9-20; Jr 2, 5-13) nebo retrospektivních redakčních zásahů do starších tradic (Gn 31, 19-35). I přesto, že byla i. demaskována jako dílo lidských rukou, pokračovalo její důsledné odmítání, neboť vždy přinášela zneuctění Boha (hebr. chilul ha-Šem) spočívající v odklonu od Stvořitele ke stvořenému. Podle Talmudu je lépe podstoupit mučednickou smrt (hebr. kiduš ha-Šem) než podlehnout i. (Sanhedrin 74a). Otázkám spojeným s i. se do podrobností věnuje talmudický traktát Avoda zara. Podle něj jsou zákazu podrobeny nejen náb. projevy pohanů, ale také zoroastrovský dualismus nebo kř. trinitární dogma.

Dalibor Papoušek

Viz též: idolatrie (JKI-K), idolatrie (JKI-I), širk (JKI-I), zákazy (JKI-I)