magie (JKI-J): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">magie</span> (z řec. mageiá – kouzelnictví) Obecně se soudí, že již ve starověkém [[Izrael (JKI-J)|Izraeli]] byla m. jako soubor manipulativních praktik odvádějících od [[Jahve (JKI-J)|Jahva]] a znevažujících jeho jméno přísně zapovězena. Reprezentativní výčet zakázaných magických úkonů uvádí např. Dt 18, 9-12: magické praktiky s ohněm, různé druhy věštění včetně mrakopravectví a nekromantie, hadačství, jasnovidectví, zaklínání atd. Protimagický náboj nese také [[Desatero (JKI-J)|Desatero]], které zakazuje zobrazování Jahva či zneužívání jeho jména právě z obavy magické manipulace. Tyto praktiky spadající do oblasti zakázané m. byly i později považovány za [[čarodějnictví (JKI-J)|čarodějnictví]] a nezřídka trestány smrtí. Vedle toho však řada magických projevů, jako např. výroba [[amulet (JKI-J)|amuletů]], byla v mnoha ohledech tolerována. Určité výseky m., které se nedotýkaly boží svrchovanosti, však byly využívány zcela oficiálně, např. věštebné zjišťování boží vůle pomocí urim a tumim bylo dokonce magickou kompetencí velekněze. Vedle toho bylo množství úkonů navozujících dojem m. ([[Mojžíš (JKI-J)|Mojžíš]] v Ex 7, 8-13; 15, 22-25; 17, 5-6; [[Jozue (JKI-J)|Jozue]] v Joz 8, 18; [[Elijáš (JKI-J)|Elijáš]] v 1Kr 17, 17-24; 18, 42; 2Kr 2, 8) v [[bible (JKI-J)|bibli]] přeznačeno do podoby [[zázrak (JKI-J)|zázraků]] demonstrujících lidským prostřednictvím boží moc. |
<span id="entry">magie</span> (z řec. mageiá – kouzelnictví) Obecně se soudí, že již ve starověkém [[Izrael (JKI-J)|Izraeli]] byla m. jako soubor manipulativních praktik odvádějících od [[Jahve (JKI-J)|Jahva]] a znevažujících jeho jméno přísně zapovězena. Reprezentativní výčet zakázaných magických úkonů uvádí např. Dt 18, 9-12: magické praktiky s ohněm, různé druhy věštění včetně mrakopravectví a nekromantie, hadačství, jasnovidectví, zaklínání atd. Protimagický náboj nese také [[Desatero (JKI-J)|Desatero]], které zakazuje zobrazování Jahva či zneužívání jeho jména právě z obavy magické manipulace. Tyto praktiky spadající do oblasti zakázané m. byly i později považovány za [[čarodějnictví (JKI-J)|čarodějnictví]] a nezřídka trestány smrtí. Vedle toho však řada magických projevů, jako např. výroba [[amulet (JKI-J)|amuletů]], byla v mnoha ohledech tolerována. Určité výseky m., které se nedotýkaly boží svrchovanosti, však byly využívány zcela oficiálně, např. věštebné zjišťování boží vůle pomocí urim a tumim bylo dokonce magickou kompetencí velekněze. Vedle toho bylo množství úkonů navozujících dojem m. ([[Mojžíš (JKI-J)|Mojžíš]] v Ex 7, 8-13; 15, 22-25; 17, 5-6; [[Jozue (JKI-J)|Jozue]] v Joz 8, 18; [[Elijáš (JKI-J)|Elijáš]] v 1Kr 17, 17-24; 18, 42; 2Kr 2, 8) v [[bible (JKI-J)|bibli]] přeznačeno do podoby [[zázrak (JKI-J)|zázraků]] demonstrujících lidským prostřednictvím boží moc. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[magie (JKI-K)|magie (JKI-K)]], [[magie (JKI-I)|magie (JKI-I)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[magie (JKI-K)|magie (JKI-K)]], [[magie (JKI-I)|magie (JKI-I)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
||
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 22:37
magie (z řec. mageiá – kouzelnictví) Obecně se soudí, že již ve starověkém Izraeli byla m. jako soubor manipulativních praktik odvádějících od Jahva a znevažujících jeho jméno přísně zapovězena. Reprezentativní výčet zakázaných magických úkonů uvádí např. Dt 18, 9-12: magické praktiky s ohněm, různé druhy věštění včetně mrakopravectví a nekromantie, hadačství, jasnovidectví, zaklínání atd. Protimagický náboj nese také Desatero, které zakazuje zobrazování Jahva či zneužívání jeho jména právě z obavy magické manipulace. Tyto praktiky spadající do oblasti zakázané m. byly i později považovány za čarodějnictví a nezřídka trestány smrtí. Vedle toho však řada magických projevů, jako např. výroba amuletů, byla v mnoha ohledech tolerována. Určité výseky m., které se nedotýkaly boží svrchovanosti, však byly využívány zcela oficiálně, např. věštebné zjišťování boží vůle pomocí urim a tumim bylo dokonce magickou kompetencí velekněze. Vedle toho bylo množství úkonů navozujících dojem m. (Mojžíš v Ex 7, 8-13; 15, 22-25; 17, 5-6; Jozue v Joz 8, 18; Elijáš v 1Kr 17, 17-24; 18, 42; 2Kr 2, 8) v bibli přeznačeno do podoby zázraků demonstrujících lidským prostřednictvím boží moc.
Viz též: magie (JKI-K), magie (JKI-I)