ʻÍsá (Islam): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník islámu) |
m (řadící klíč v kategorii Islám) |
||
Řádek 13: | Řádek 13: | ||
<span class="section_title">Viz též:</span> [[Ísá, sajjiduná Ísá (JKI-I)|Ísá, sajjiduná Ísá (JKI-I)]], [[Ježíš (JKI-I)|Ježíš (JKI-I)]]<br /> |
<span class="section_title">Viz též:</span> [[Ísá, sajjiduná Ísá (JKI-I)|Ísá, sajjiduná Ísá (JKI-I)]], [[Ježíš (JKI-I)|Ježíš (JKI-I)]]<br /> |
||
[[Kategorie:Aut: Ostřanský Bronislav]] |
[[Kategorie:Aut: Ostřanský Bronislav]] |
||
− | [[Kategorie:Islám]] |
+ | [[Kategorie:Islám|Ísá (Islam)]] |
Aktuální verze z 15. 11. 2024, 17:47
ʻÍsá (Ježíš Kristus) – podle islámu nejvýznamnější z proroků před Muhammadem. Jeho osobnost se objevuje na mnoha místech Koránu; islámské vnímání této velevýznamné postavy se však v mnohém liší od toho křesťanského. V Koránu vystupuje Ježíš pod jménem ʻÍsá nebo též al-Masíh („Pomazaný“) a bývá označován celou řadů uctivých přívlastků (např. „Slovo Boží“, kalimatuʼlláh).
Je nazýván též „synem Mariiným“ (Ibn Marjam) a o jeho zázračném početí se hovoří ve verších 3:40–48: „A hle pravili andělé: ‚Marie, Bůh ti oznamuje zvěst radostnou o Slovu, jež od něho pochází, jehož jméno je Mesiáš, Ježíš syn Mariin, a bude blahoslavený na tomto i onom světě a též jedním z těch, kdož k Bohu budou přiblíženi. A bude mluvit s lidmi již v kolébce i jako dospělý a bude patřit mezi bezúhonné.‘ Pravila: ‚Pane můj, jak bych mohla mít syna, když se mne smrtelník žádný dosud nedotkl?‘ Pravil: ‚Takto Bůh tvoří to, co chce; když o věci nějaké rozhodne, řekne toliko ›Staniž se!‹ a stane se. A naučí jej Bůh Písmu a Moudrosti a Tóře a Evangeliu.‘ A byl poslán k dítkám Izraele: ‚Přišel jsem k vám se znamením Pána vašeho. Utvořím pro vás z hlíny něco podobného ptáku a vdechnu tomu život, a stane se to skutečným ptákem z dovolení Božího. A vyléčím slepého i malomocného a vzkřísím mrtvé z dovolení Božího. A sdělím vám, co jíte a co shromažďujete v příbytcích svých. A věru je v tomto pro vás znamení, jste-li věřící. A přišel jsem, abych potvrdil pravdivost toho, čeho se vám dostalo přede mnou z Tóry, a aby vám byla dovolena část z toho, co vám bylo zakázáno. A přicházím k vám se znamením od Pána vašeho – bojte se Boha a poslouchejte mne! Zajisté Bůh je pánem mým i Pánem vašim, uctívejte jej tedy – a to je stezka přímá!‘ A když Ježíš pocítil nevíru jejich, pravil: ‚Kdo budou pomocníky mými na cestě Boží?‘ I odpověděli apoštolové: ‚My pomocníky Božími budeme, my v Boha věříme, a ty podej svědectví, že do vůle Jeho odevzdáni jsme! Pane náš, uvěřili jsme v to, cos nám seslal, a následujeme posla; zapiš nás tedy mezi ty, kdož pravdu dosvědčují!‘ I strojili mu úklady, avšak i Bůh strojil lest – a Bůh nejlépe umí strojit lest. A hle, pravil Bůh: ‚Ježíši, nyní tě odvolám a povznesu tě k Sobě a očistím tě od (špíny) těch, kdož neuvěřili. A ty, kdož tě následovali, učiním vyššími než ty, kdož nevěřili, až do dne zmrtvýchvstání. A pak se ke Mně všichni navrátíte a rozsoudím mezi vámi to, v čem jste se rozcházeli…‘“ Přestože pro muslimy zůstává Ježíš tím zdaleka nejvýznamnějším prorokem před Muhammadem, rozhodně popírají, že by mohl být synem Božím. Argumentují přitom slovy Koránu, jež jsou věnována právě Bohu (Alláh): „Nezplodil a nebyl zplozen a není nikoho, kdo by mu byl roven.“ Na podporu tohoto postoje ostatně může být citována celá řada koranických veršů, mezi nimiž svou jednoznačností vyniká ten 169. ze súry Ženy: „Vlastníci Písma (tedy křesťané – pozn. autora)! Nepřehánějte v náboženství svém a mluvte o Bohu jedině pravdu! Vskutku Mesiáš Ježíš, syn Mariin, je pouze poslem Božím a slovem Jeho, které vložil do Marie, a duchem z něho vycházejícím. A věřte v Boha a posly jeho a neříkejte: ‚Trojice!‘ Přestaňte, a bude to tak pro vás lepší. Bůh vskutku je jediným Bohem, On povznesen je nad to, aby měl dítě, vždyť náleží mu vše, co na nebesích je i na zemi; a Bůh dostatečným je ochráncem.“ Stejně tak, jako muslimové nemohou přijmout křesťanské (či přesněji řečeno – křesťanská) vnímání Ježíšovy podstaty, rovněž je pro ně naprosto nepřijatelná představa jeho smrti na kříži a vykupitelského poslání. Kříž tedy představuje pro muslimy symbol ponížení, nikoliv vykoupení. K Ježíšově smrti na kříži se vyjadřují verše 154–156. súry Ženy: „A pak prokleli jsme je (židy – pozn. autora) za to, že porušili úmluvu svou, neuvěřili ve znamení Boží, zabíjeli nespravedlivě proroky, a také za slova jejich: ‚Srdce naše jsou neobřezána.‘ Ba ano, Bůh jim je zapečetil kvůli nevěrectví jejich a jen málo z nich uvěřilo; a za nevěrectví jejich a za slova jejich o Marii, jež nehoráznou byla pomluvou, a za slova jejich: ‚Věru jsme zabili Mesiáše Ježíše, syna Mariina, posla Božího!‘ Však nikoliv, oni jej nezabili ani neukřižovali, ale jen se jim tak zdálo. A věru ti, kdož jsou o něm rozdílného mínění, jsou vskutku na pochybách o něm. A nemají o něm vědomosti žádné a sledují jen dohady; a nezabili jej určitě, naopak Bůh jej k sobě pozdvihl, neboť Bůh je mocný a moudrý.“ Muslimové všeobecně věří, že Ježíš mluvil již v kolébce, konal četné zázraky, uzdravoval nemocné a křísil mrtvé. Jeho život a dílo se stalo vděčným tématem pro autory pozoruhodného středověkého „žánru“ náboženského písemnictví, zvaného vyprávění o prorocích (qisas al-anbijáʼ), kteří rozvádějí celou řadu témat, jež nemají zjevnou koranickou oporu. Muslimové sice popírají Ježíšovo vykupitelské poslání, avšak teologové a exegeti (např. al-Bajdáwí, viz tafsír) jej již dávno zařadili do svých eschatologických vizí konce světa, které předznamenává jeho druhý příchod na zemi, neboť podle převažujícího mínění Ježíš nezemřel na kříži, ale byl vzat na nebesa (ráj), odkud se jednou vrátí, aby bojoval proti antikristu Dadždžálovi, a teprve poté, co naplní své pozemské poslání, zemře a bude pochován v Prorokově mešitě v Medíně (viz svatá místa) na volném místě mezi hroby chalífů Abú Bakra a ʻUmara.
Dále k tématu
- ʻAbd al-ʻÁtí, Hammúda. Zaostřeno na islám. Přel. Robert Hýsek. Praha: Islámská nadace v Praze, 2010;
- Van Ess, J., Küng, H. Křesťanství a islám: Na cestě k dialogu. Přel. Jiří Hoblík, Luboš Kropáček. Praha: Vyšehrad, 1999;
- Kropáček, Luboš. Duchovní cesty islámu. Praha: Vyšehrad, 2006;
- Kropáček, Luboš. Súfismus: Dějiny islámské mystiky. Praha: Vyšehrad, 2008.
Viz též: Ísá, sajjiduná Ísá (JKI-I), Ježíš (JKI-I)