hereze (JKI-J): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">hereze</span> (z řec. hairesis – výběr, volba) Postoj, který je v rozporu se stanoviskem obecně uznávané náb. autority. Jelikož v [[judaismus (JKI-J)|judaismu]] neexistuje centrální věručná autorita, vůči které by bylo možné h. poměřovat, bylo její rozlišení vždy do znační míry vágní. Protože i heretik zůstával principiálně Židem, byla značná pozornost věnována otázkám, zda může nadále přinášet [[oběť (JKI-J)|oběti]], tvořit [[minjan (JKI-J)|minjan]] či vystupovat jako svědek u [[bejt din (JKI-J)|bejt din]]. I když byl na některé jednotlivce v minulosti uvalen [[cherem (JKI-J)|cherem]] (paradoxně např. i na [[Maimonides, Moše ben Maimon (JKI-J)|Maimonida]], který se vymezení jednotlivých h. intenzivně věnoval), bylo takové rozhodnutí omezeno na konkrétní žid. obec a málokdy dosáhlo širšího uznání. Určitou výjimku v dějinách judaismu zřejmě tvořila tzv. hnutí falešných [[mesiáš (JKI-J)|mesiášů]] v 17. a 18. stol. ([[Šabtaj Cvi (JKI-J)|Šabtaj Cvi]], Ja’akov [[Frank, Ja’akov ben Jehuda Löb (JKI-J)|Frank]]). V [[Talmud (JKI-J)|Talmudu]] a rabínské literatuře se pro označení heretiků nejčastěji objevují čtyři termíny, jejichž významová pole se však různě překrývají: min, apikoros, kofer a mumar. Jako [[minim (JKI-J)|minim]] jsou označováni ti, kdo odmítají autoritu [[rabín (JKI-J)|rabínů]] a zpochybňují budoucí příchod mesiáše. Kofer znamená přibližně volnomyšlenkář, který odmítá božskou inspiraci [[Tóra (JKI-J)|Tóry]] a v textech hledá spíše rozpory vedoucí k pochybnostem. Výraz apikoros, odkazující svou etymologií na epikurejce, zahrnuje skeptiky zpochybňující boží prozřetelnost a možnost [[zjevení (JKI-J)|zjevení]]. Zatímco apikoros je heretikem na základě intelektuálního rozhodnutí, termín mumar označuje odpadlíka, kterého k rozchodu s náb. autoritou vede citová rozkolísanost. |
<span id="entry">hereze</span> (z řec. hairesis – výběr, volba) Postoj, který je v rozporu se stanoviskem obecně uznávané náb. autority. Jelikož v [[judaismus (JKI-J)|judaismu]] neexistuje centrální věručná autorita, vůči které by bylo možné h. poměřovat, bylo její rozlišení vždy do znační míry vágní. Protože i heretik zůstával principiálně Židem, byla značná pozornost věnována otázkám, zda může nadále přinášet [[oběť (JKI-J)|oběti]], tvořit [[minjan (JKI-J)|minjan]] či vystupovat jako svědek u [[bejt din (JKI-J)|bejt din]]. I když byl na některé jednotlivce v minulosti uvalen [[cherem (JKI-J)|cherem]] (paradoxně např. i na [[Maimonides, Moše ben Maimon (JKI-J)|Maimonida]], který se vymezení jednotlivých h. intenzivně věnoval), bylo takové rozhodnutí omezeno na konkrétní žid. obec a málokdy dosáhlo širšího uznání. Určitou výjimku v dějinách judaismu zřejmě tvořila tzv. hnutí falešných [[mesiáš (JKI-J)|mesiášů]] v 17. a 18. stol. ([[Šabtaj Cvi (JKI-J)|Šabtaj Cvi]], Ja’akov [[Frank, Ja’akov ben Jehuda Löb (JKI-J)|Frank]]). V [[Talmud (JKI-J)|Talmudu]] a rabínské literatuře se pro označení heretiků nejčastěji objevují čtyři termíny, jejichž významová pole se však různě překrývají: min, apikoros, kofer a mumar. Jako [[minim (JKI-J)|minim]] jsou označováni ti, kdo odmítají autoritu [[rabín (JKI-J)|rabínů]] a zpochybňují budoucí příchod mesiáše. Kofer znamená přibližně volnomyšlenkář, který odmítá božskou inspiraci [[Tóra (JKI-J)|Tóry]] a v textech hledá spíše rozpory vedoucí k pochybnostem. Výraz apikoros, odkazující svou etymologií na epikurejce, zahrnuje skeptiky zpochybňující boží prozřetelnost a možnost [[zjevení (JKI-J)|zjevení]]. Zatímco apikoros je heretikem na základě intelektuálního rozhodnutí, termín mumar označuje odpadlíka, kterého k rozchodu s náb. autoritou vede citová rozkolísanost. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[hereze (JKI-K)|hereze (JKI-K)]], [[hereze (JKI-I)|hereze (JKI-I)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[hereze (JKI-K)|hereze (JKI-K)]], [[hereze (JKI-I)|hereze (JKI-I)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]] |
||
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
[[Kategorie:JKI/Judaismus]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
hereze (z řec. hairesis – výběr, volba) Postoj, který je v rozporu se stanoviskem obecně uznávané náb. autority. Jelikož v judaismu neexistuje centrální věručná autorita, vůči které by bylo možné h. poměřovat, bylo její rozlišení vždy do znační míry vágní. Protože i heretik zůstával principiálně Židem, byla značná pozornost věnována otázkám, zda může nadále přinášet oběti, tvořit minjan či vystupovat jako svědek u bejt din. I když byl na některé jednotlivce v minulosti uvalen cherem (paradoxně např. i na Maimonida, který se vymezení jednotlivých h. intenzivně věnoval), bylo takové rozhodnutí omezeno na konkrétní žid. obec a málokdy dosáhlo širšího uznání. Určitou výjimku v dějinách judaismu zřejmě tvořila tzv. hnutí falešných mesiášů v 17. a 18. stol. (Šabtaj Cvi, Ja’akov Frank). V Talmudu a rabínské literatuře se pro označení heretiků nejčastěji objevují čtyři termíny, jejichž významová pole se však různě překrývají: min, apikoros, kofer a mumar. Jako minim jsou označováni ti, kdo odmítají autoritu rabínů a zpochybňují budoucí příchod mesiáše. Kofer znamená přibližně volnomyšlenkář, který odmítá božskou inspiraci Tóry a v textech hledá spíše rozpory vedoucí k pochybnostem. Výraz apikoros, odkazující svou etymologií na epikurejce, zahrnuje skeptiky zpochybňující boží prozřetelnost a možnost zjevení. Zatímco apikoros je heretikem na základě intelektuálního rozhodnutí, termín mumar označuje odpadlíka, kterého k rozchodu s náb. autoritou vede citová rozkolísanost.
Viz též: hereze (JKI-K), hereze (JKI-I)