hereze (JKI-J): Porovnání verzí

imported>ZRN
(import JKI a Hind)
 
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
 
(Nejsou zobrazeny 2 mezilehlé verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">hereze</span> (z řec. hairesis – výběr, volba) Postoj, který je v rozporu se stanoviskem obecně uznávané náb. autority. Jelikož v [[judaismus (JKI-J)|judaismu]] neexistuje centrální věručná autorita, vůči které by bylo možné h. poměřovat, bylo její rozlišení vždy do znační míry vágní. Protože i heretik zůstával principiálně Židem, byla značná pozornost věnována otázkám, zda může nadále přinášet [[oběť (JKI-J)|oběti]], tvořit [[minjan (JKI-J)|minjan]] či vystupovat jako svědek u [[bejt din (JKI-J)|bejt din]]. I když byl na některé jednotlivce v minulosti uvalen [[cherem (JKI-J)|cherem]] (paradoxně např. i na [[Maimonides, Moše ben Maimon (JKI-J)|Maimonida]], který se vymezení jednotlivých h. intenzivně věnoval), bylo takové rozhodnutí omezeno na konkrétní žid. obec a málokdy dosáhlo širšího uznání. Určitou výjimku v dějinách judaismu zřejmě tvořila tzv. hnutí falešných [[mesiáš (JKI-J)|mesiášů]] v 17. a 18. stol. ([[Šabtaj Cvi (JKI-J)|Šabtaj Cvi]], Ja’akov [[Frank, Ja’akov ben Jehuda Löb (JKI-J)|Frank]]). V [[Talmud (JKI-J)|Talmudu]] a rabínské literatuře se pro označení heretiků nejčastěji objevují čtyři termíny, jejichž významová pole se však různě překrývají: min, apikoros, kofer a mumar. Jako [[minim (JKI-J)|minim]] jsou označováni ti, kdo odmítají autoritu [[rabín (JKI-J)|rabínů]] a zpochybňují budoucí příchod mesiáše. Kofer znamená přibližně volnomyšlenkář, který odmítá božskou inspiraci [[Tóra (JKI-J)|Tóry]] a v textech hledá spíše rozpory vedoucí k pochybnostem. Výraz apikoros, odkazující svou etymologií na epikurejce, zahrnuje skeptiky zpochybňující boží prozřetelnost a možnost [[zjevení (JKI-J)|zjevení]]. Zatímco apikoros je heretikem na základě intelektuálního rozhodnutí, termín mumar označuje odpadlíka, kterého k rozchodu s náb. autoritou vede citová rozkolísanost.
 
<span id="entry">hereze</span> (z řec. hairesis – výběr, volba) Postoj, který je v rozporu se stanoviskem obecně uznávané náb. autority. Jelikož v [[judaismus (JKI-J)|judaismu]] neexistuje centrální věručná autorita, vůči které by bylo možné h. poměřovat, bylo její rozlišení vždy do znační míry vágní. Protože i heretik zůstával principiálně Židem, byla značná pozornost věnována otázkám, zda může nadále přinášet [[oběť (JKI-J)|oběti]], tvořit [[minjan (JKI-J)|minjan]] či vystupovat jako svědek u [[bejt din (JKI-J)|bejt din]]. I když byl na některé jednotlivce v minulosti uvalen [[cherem (JKI-J)|cherem]] (paradoxně např. i na [[Maimonides, Moše ben Maimon (JKI-J)|Maimonida]], který se vymezení jednotlivých h. intenzivně věnoval), bylo takové rozhodnutí omezeno na konkrétní žid. obec a málokdy dosáhlo širšího uznání. Určitou výjimku v dějinách judaismu zřejmě tvořila tzv. hnutí falešných [[mesiáš (JKI-J)|mesiášů]] v 17. a 18. stol. ([[Šabtaj Cvi (JKI-J)|Šabtaj Cvi]], Ja’akov [[Frank, Ja’akov ben Jehuda Löb (JKI-J)|Frank]]). V [[Talmud (JKI-J)|Talmudu]] a rabínské literatuře se pro označení heretiků nejčastěji objevují čtyři termíny, jejichž významová pole se však různě překrývají: min, apikoros, kofer a mumar. Jako [[minim (JKI-J)|minim]] jsou označováni ti, kdo odmítají autoritu [[rabín (JKI-J)|rabínů]] a zpochybňují budoucí příchod mesiáše. Kofer znamená přibližně volnomyšlenkář, který odmítá božskou inspiraci [[Tóra (JKI-J)|Tóry]] a v textech hledá spíše rozpory vedoucí k pochybnostem. Výraz apikoros, odkazující svou etymologií na epikurejce, zahrnuje skeptiky zpochybňující boží prozřetelnost a možnost [[zjevení (JKI-J)|zjevení]]. Zatímco apikoros je heretikem na základě intelektuálního rozhodnutí, termín mumar označuje odpadlíka, kterého k rozchodu s náb. autoritou vede citová rozkolísanost.
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[hereze (JKI-K)|hereze (JKI-K)]], [[hereze (JKI-I)|hereze (JKI-I)]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[hereze (JKI-K)|hereze (JKI-K)]], [[hereze (JKI-I)|hereze (JKI-I)]]
 
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]]
 
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]]
 
[[Kategorie:JKI/Judaismus]]
 
[[Kategorie:JKI/Judaismus]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37

hereze (z řec. hairesis – výběr, volba) Postoj, který je v rozporu se stanoviskem obecně uznávané náb. autority. Jelikož v judaismu neexistuje centrální věručná autorita, vůči které by bylo možné h. poměřovat, bylo její rozlišení vždy do znační míry vágní. Protože i heretik zůstával principiálně Židem, byla značná pozornost věnována otázkám, zda může nadále přinášet oběti, tvořit minjan či vystupovat jako svědek u bejt din. I když byl na některé jednotlivce v minulosti uvalen cherem (paradoxně např. i na Maimonida, který se vymezení jednotlivých h. intenzivně věnoval), bylo takové rozhodnutí omezeno na konkrétní žid. obec a málokdy dosáhlo širšího uznání. Určitou výjimku v dějinách judaismu zřejmě tvořila tzv. hnutí falešných mesiášů v 17. a 18. stol. (Šabtaj Cvi, Ja’akov Frank). V Talmudu a rabínské literatuře se pro označení heretiků nejčastěji objevují čtyři termíny, jejichž významová pole se však různě překrývají: min, apikoros, kofer a mumar. Jako minim jsou označováni ti, kdo odmítají autoritu rabínů a zpochybňují budoucí příchod mesiáše. Kofer znamená přibližně volnomyšlenkář, který odmítá božskou inspiraci Tóry a v textech hledá spíše rozpory vedoucí k pochybnostem. Výraz apikoros, odkazující svou etymologií na epikurejce, zahrnuje skeptiky zpochybňující boží prozřetelnost a možnost zjevení. Zatímco apikoros je heretikem na základě intelektuálního rozhodnutí, termín mumar označuje odpadlíka, kterého k rozchodu s náb. autoritou vede citová rozkolísanost.

Dalibor Papoušek

Viz též: hereze (JKI-K), hereze (JKI-I)