mu‘tazila (JKI-I): Porovnání verzí

imported>ZRN
(přidán Slovník buddhismu)
imported>ZRN
(odkazy do Slovníku islámu)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">mu‘tazila</span> (z arab. i‘tazala – oddělit se) Myšlenková škola, která zavedla do islám. [[teologie (JKI-I)|teologie]] racionalismus řec. filosofie a položila základy systematické dogmatiky [[sunna (JKI-I)|sunny]]. Založil ji Wásil Ibn Atá (z. 748). M. vznikla podle tradice tak, že se část žáků Hasana [[al-Basrí, Hasan (JKI-I)|al-Basrího]] (z. 728) oddělila a vytvořila vlastní školu. Stoupenci m. se označovali ahl al-adl wa't-tauhíd (lidé spravedlnosti a jedinosti). Přihlašovali se tak ke dvěma zákl. tématům učení m. – [[spravedlnost (JKI-I)|spravedlnosti]] boží a [[jedinost boží (JKI-I)|jedinosti boží]]. Bůh rozhoduje výlučně o svém záměru a stvoření. Lidské konání je zcela v moci člověka. Svoboda lidské vůle popírá absolutní [[predestinace (JKI-I)|predestinaci]]. Člověk je zodpovědný za své činy. Spáchá-li [[hřích (JKI-I)|hřích]], musí být potrestán. [[pokání (JKI-I)|Pokání]] je nutné, ale trest musí přesto následovat bez jakékoliv [[milost (JKI-I)|milosti]]. [[dobro (JKI-I)|Dobro]] musí být vynucováno a [[zlo (JKI-I)|zlo]] okamžitě trestáno. Teoret. to znamená, že [[muslim (JKI-I)|muslim]] má povinnost napravovat chyby všude tam, kde se s nimi setkává. Pokud to situace vyžadovala, měla se náprava dít i pomocí mučení nebo popravy. V praxi to vedlo ke vzniku [[inkvizice (JKI-I)|inkvizice]]. Ta jako instituce fungovala od 1. pol. 9. stol. kdy abbásovský [[chalífa (JKI-I)|chalífa]] Ma‘mún (813-833) přijal m. za oficiální doktrínu státu.
 
<span id="entry">mu‘tazila</span> (z arab. i‘tazala – oddělit se) Myšlenková škola, která zavedla do islám. [[teologie (JKI-I)|teologie]] racionalismus řec. filosofie a položila základy systematické dogmatiky [[sunna (JKI-I)|sunny]]. Založil ji Wásil Ibn Atá (z. 748). M. vznikla podle tradice tak, že se část žáků Hasana [[al-Basrí, Hasan (JKI-I)|al-Basrího]] (z. 728) oddělila a vytvořila vlastní školu. Stoupenci m. se označovali ahl al-adl wa't-tauhíd (lidé spravedlnosti a jedinosti). Přihlašovali se tak ke dvěma zákl. tématům učení m. – [[spravedlnost (JKI-I)|spravedlnosti]] boží a [[jedinost boží (JKI-I)|jedinosti boží]]. Bůh rozhoduje výlučně o svém záměru a stvoření. Lidské konání je zcela v moci člověka. Svoboda lidské vůle popírá absolutní [[predestinace (JKI-I)|predestinaci]]. Člověk je zodpovědný za své činy. Spáchá-li [[hřích (JKI-I)|hřích]], musí být potrestán. [[pokání (JKI-I)|Pokání]] je nutné, ale trest musí přesto následovat bez jakékoliv [[milost (JKI-I)|milosti]]. [[dobro (JKI-I)|Dobro]] musí být vynucováno a [[zlo (JKI-I)|zlo]] okamžitě trestáno. Teoret. to znamená, že [[muslim (JKI-I)|muslim]] má povinnost napravovat chyby všude tam, kde se s nimi setkává. Pokud to situace vyžadovala, měla se náprava dít i pomocí mučení nebo popravy. V praxi to vedlo ke vzniku [[inkvizice (JKI-I)|inkvizice]]. Ta jako instituce fungovala od 1. pol. 9. stol. kdy abbásovský [[chalífa (JKI-I)|chalífa]] Ma‘mún (813-833) přijal m. za oficiální doktrínu státu.
   
''[[:Kategorie:Aut: Müller Zdeněk|Zdeněk Müller]]''<br />
+
''[[:Kategorie:Aut: Müller Zdeněk|Zdeněk Müller]]''
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[muʻtazila (Islam)|muʻtazila (Islam)]]<br />
 
[[Kategorie:Aut: Müller Zdeněk]]
 
[[Kategorie:Aut: Müller Zdeněk]]
 
[[Kategorie:JKI/Islám]]
 
[[Kategorie:JKI/Islám]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 22:37

mu‘tazila (z arab. i‘tazala – oddělit se) Myšlenková škola, která zavedla do islám. teologie racionalismus řec. filosofie a položila základy systematické dogmatiky sunny. Založil ji Wásil Ibn Atá (z. 748). M. vznikla podle tradice tak, že se část žáků Hasana al-Basrího (z. 728) oddělila a vytvořila vlastní školu. Stoupenci m. se označovali ahl al-adl wa't-tauhíd (lidé spravedlnosti a jedinosti). Přihlašovali se tak ke dvěma zákl. tématům učení m. – spravedlnosti boží a jedinosti boží. Bůh rozhoduje výlučně o svém záměru a stvoření. Lidské konání je zcela v moci člověka. Svoboda lidské vůle popírá absolutní predestinaci. Člověk je zodpovědný za své činy. Spáchá-li hřích, musí být potrestán. Pokání je nutné, ale trest musí přesto následovat bez jakékoliv milosti. Dobro musí být vynucováno a zlo okamžitě trestáno. Teoret. to znamená, že muslim má povinnost napravovat chyby všude tam, kde se s nimi setkává. Pokud to situace vyžadovala, měla se náprava dít i pomocí mučení nebo popravy. V praxi to vedlo ke vzniku inkvizice. Ta jako instituce fungovala od 1. pol. 9. stol. kdy abbásovský chalífa Ma‘mún (813-833) přijal m. za oficiální doktrínu státu.

Zdeněk Müller

Viz též: muʻtazila (Islam)