idolatrie (JKI-I): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">idolatrie</span> Korán používá pro i. pojem širk ([[polyteismus (JKI-I)|polyteismus]]); uctívač idolů (mušrik) je člověk, který si v [[dár al-islám (JKI-I)|dár al-islám]] může teoreticky vybrat ze dvou možností: přijetí [[jedinost boží (JKI-I)|jedinosti boží]], nebo [[smrt (JKI-I)|smrt]]. Později se ve stejném významu používá výraz wasaníja a wasan – idol, modla; wasaní lze přeložit jako pohan. Z veršů [[korán (JKI-I)|koránu]], které se vztahují k i., vyplývá [[Muhammad Ibn Abdulláh (JKI-I)|Muhammadův]] mimořádně nepříznivý vztah k uctívačům idolů. Jeho slabá pozice v [[Mekka (JKI-I)|Mekce]] před odchodem ([[hidžra (JKI-I)|hidžra]]) do [[Medína (JKI-I)|Medíny]] ho ale nutila k obezřetnosti vůči rivalům z kmene Kurajš, vyznavačům tří ženských božstev ([[satanské verše (JKI-I)|satanské verše]]). Ani verše proti i. z medínského období nejsou tak silné jako ty, které napsal po dobytí Mekky 630 a zničení kurajšovských idolů. Síla islám. monoteismu v rané epoše způsobila, že potírání i. bylo klíčovým předsevzetím všech militantních reformistických hnutí, která se vracela k „autentické zvěsti“ ([[Almohádé (JKI-I)|Almohádé]], [[Almorávidé (JKI-I)|Almorávidé]], [[karmaté (JKI-I)|karmaté]], [[Tálibán (JKI-I)|Tálibán]], [[wahhábíja (JKI-I)|wahhábíja]]). |
<span id="entry">idolatrie</span> Korán používá pro i. pojem širk ([[polyteismus (JKI-I)|polyteismus]]); uctívač idolů (mušrik) je člověk, který si v [[dár al-islám (JKI-I)|dár al-islám]] může teoreticky vybrat ze dvou možností: přijetí [[jedinost boží (JKI-I)|jedinosti boží]], nebo [[smrt (JKI-I)|smrt]]. Později se ve stejném významu používá výraz wasaníja a wasan – idol, modla; wasaní lze přeložit jako pohan. Z veršů [[korán (JKI-I)|koránu]], které se vztahují k i., vyplývá [[Muhammad Ibn Abdulláh (JKI-I)|Muhammadův]] mimořádně nepříznivý vztah k uctívačům idolů. Jeho slabá pozice v [[Mekka (JKI-I)|Mekce]] před odchodem ([[hidžra (JKI-I)|hidžra]]) do [[Medína (JKI-I)|Medíny]] ho ale nutila k obezřetnosti vůči rivalům z kmene Kurajš, vyznavačům tří ženských božstev ([[satanské verše (JKI-I)|satanské verše]]). Ani verše proti i. z medínského období nejsou tak silné jako ty, které napsal po dobytí Mekky 630 a zničení kurajšovských idolů. Síla islám. monoteismu v rané epoše způsobila, že potírání i. bylo klíčovým předsevzetím všech militantních reformistických hnutí, která se vracela k „autentické zvěsti“ ([[Almohádé (JKI-I)|Almohádé]], [[Almorávidé (JKI-I)|Almorávidé]], [[karmaté (JKI-I)|karmaté]], [[Tálibán (JKI-I)|Tálibán]], [[wahhábíja (JKI-I)|wahhábíja]]). |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[idolatrie (JKI-J)|idolatrie (JKI-J)]], [[idolatrie (JKI-K)|idolatrie (JKI-K)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[idolatrie (JKI-J)|idolatrie (JKI-J)]], [[idolatrie (JKI-K)|idolatrie (JKI-K)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]] |
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]] |
||
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
idolatrie Korán používá pro i. pojem širk (polyteismus); uctívač idolů (mušrik) je člověk, který si v dár al-islám může teoreticky vybrat ze dvou možností: přijetí jedinosti boží, nebo smrt. Později se ve stejném významu používá výraz wasaníja a wasan – idol, modla; wasaní lze přeložit jako pohan. Z veršů koránu, které se vztahují k i., vyplývá Muhammadův mimořádně nepříznivý vztah k uctívačům idolů. Jeho slabá pozice v Mekce před odchodem (hidžra) do Medíny ho ale nutila k obezřetnosti vůči rivalům z kmene Kurajš, vyznavačům tří ženských božstev (satanské verše). Ani verše proti i. z medínského období nejsou tak silné jako ty, které napsal po dobytí Mekky 630 a zničení kurajšovských idolů. Síla islám. monoteismu v rané epoše způsobila, že potírání i. bylo klíčovým předsevzetím všech militantních reformistických hnutí, která se vracela k „autentické zvěsti“ (Almohádé, Almorávidé, karmaté, Tálibán, wahhábíja).
Viz též: idolatrie (JKI-J), idolatrie (JKI-K)