křesťané (JKI-I): Porovnání verzí

imported>ZRN
(přidán Slovník buddhismu)
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
 
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.)
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">křesťané</span> (arab. masíhíjún – od sg. masíh – Pomazaný, Mesiáš; nebo nasárá – od sg. nasrání – nazarejský) Z hlediska islám. věrouky a [[šarí‘a (JKI-I)|šarí‘y]] patří do kategorie lidu Knihy (ahl al-kitáb), jemuž bylo zjeveno [[slovo boží (JKI-I)|slovo boží]] skrze [[Ježíš (JKI-K)|Ježíše]] před zjevením proroku [[Muhammad Ibn Abdulláh (JKI-I)|Muhammadovi]] ([[proroci (JKI-I)|proroci]]). Muslimská [[obec věřících (JKI-I)|obec věřících]] a sám Prorok měli zkušenosti s kř. komunitami na severu Arab. poloostrova, v Levantě i Etiopii. Má se za to, že určité znalosti o obsahu [[evangelium (JKI-K)|evangelia]] a [[bible (JKI-I)|bible]] vůbec měl Muhammad zejm. ze styku s mnichy byzantských klášterů v Syropalestině, částečně z vyprávění nestoriánů ([[nestorianismus (JKI-K)|nestorianismus]]) a [[jakobité (JKI-K)|jakobitů]]. Islám má vůči k. výhrady doktrinální povahy. Podle šarí‘y nemají být k. násilně nuceni ke [[konverze (JKI-I)|konverzi]], jejich kostely a chrámy nemají být měněny v [[mešita (JKI-I)|mešity]] a na území [[dár al-islám (JKI-I)|dár al-islám]] se jim má dostat ochrany muslim. moci ([[jinověrci (JKI-I)|jinověrci]]). Mají se stát chráněnci (ahl az-zimma, zimmí), za což mají obci, resp. [[chalífát (JKI-I)|chalífátu]] platit [[daň z hlavy (JKI-I)|daň z hlavy]] (džizja). Podle klasické šarí‘y si [[muslim (JKI-I)|muslim]] může vzít za ženu křesťanku, jež automaticky konvertuje, muslimka si křesťana vzít nemůže, pokud nepřijme islám. Na území chalífátu byly k. ponechány rozsáhlé svobody – volné praktikování kultu, pěstování vinné révy a výroba [[alkohol (JKI-I)|alkoholu]], vlastní soudnictví v oblastech rodinného a dědického práva. V islám. dějinách se v určitých dobách k. dostávali na výsluní polit. života (bývali i [[vezír (JKI-I)|vezíry]]), jindy byli (zpravidla spolu s Židy) předmětem různých druhů ekonomické a společ. perzekuce. Významné kř. komunity dodnes žijí v Libanonu, Palestině, Sýrii, Egyptě, Iráku a Jordánsku, mnozí k. se aktivně podíleli na utváření arab. nár. identity v 19. a 20. stol.
 
<span id="entry">křesťané</span> (arab. masíhíjún – od sg. masíh – Pomazaný, Mesiáš; nebo nasárá – od sg. nasrání – nazarejský) Z hlediska islám. věrouky a [[šarí‘a (JKI-I)|šarí‘y]] patří do kategorie lidu Knihy (ahl al-kitáb), jemuž bylo zjeveno [[slovo boží (JKI-I)|slovo boží]] skrze [[Ježíš (JKI-K)|Ježíše]] před zjevením proroku [[Muhammad Ibn Abdulláh (JKI-I)|Muhammadovi]] ([[proroci (JKI-I)|proroci]]). Muslimská [[obec věřících (JKI-I)|obec věřících]] a sám Prorok měli zkušenosti s kř. komunitami na severu Arab. poloostrova, v Levantě i Etiopii. Má se za to, že určité znalosti o obsahu [[evangelium (JKI-K)|evangelia]] a [[bible (JKI-I)|bible]] vůbec měl Muhammad zejm. ze styku s mnichy byzantských klášterů v Syropalestině, částečně z vyprávění nestoriánů ([[nestorianismus (JKI-K)|nestorianismus]]) a [[jakobité (JKI-K)|jakobitů]]. Islám má vůči k. výhrady doktrinální povahy. Podle šarí‘y nemají být k. násilně nuceni ke [[konverze (JKI-I)|konverzi]], jejich kostely a chrámy nemají být měněny v [[mešita (JKI-I)|mešity]] a na území [[dár al-islám (JKI-I)|dár al-islám]] se jim má dostat ochrany muslim. moci ([[jinověrci (JKI-I)|jinověrci]]). Mají se stát chráněnci (ahl az-zimma, zimmí), za což mají obci, resp. [[chalífát (JKI-I)|chalífátu]] platit [[daň z hlavy (JKI-I)|daň z hlavy]] (džizja). Podle klasické šarí‘y si [[muslim (JKI-I)|muslim]] může vzít za ženu křesťanku, jež automaticky konvertuje, muslimka si křesťana vzít nemůže, pokud nepřijme islám. Na území chalífátu byly k. ponechány rozsáhlé svobody – volné praktikování kultu, pěstování vinné révy a výroba [[alkohol (JKI-I)|alkoholu]], vlastní soudnictví v oblastech rodinného a dědického práva. V islám. dějinách se v určitých dobách k. dostávali na výsluní polit. života (bývali i [[vezír (JKI-I)|vezíry]]), jindy byli (zpravidla spolu s Židy) předmětem různých druhů ekonomické a společ. perzekuce. Významné kř. komunity dodnes žijí v Libanonu, Palestině, Sýrii, Egyptě, Iráku a Jordánsku, mnozí k. se aktivně podíleli na utváření arab. nár. identity v 19. a 20. stol.
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[křesťan (JKI-K)|křesťan (JKI-K)]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[křesťan (JKI-K)|křesťan (JKI-K)]]
 
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]]
 
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]]
 
[[Kategorie:JKI/Islám]]
 
[[Kategorie:JKI/Islám]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37

křesťané (arab. masíhíjún – od sg. masíh – Pomazaný, Mesiáš; nebo nasárá – od sg. nasrání – nazarejský) Z hlediska islám. věrouky a šarí‘y patří do kategorie lidu Knihy (ahl al-kitáb), jemuž bylo zjeveno slovo boží skrze Ježíše před zjevením proroku Muhammadovi (proroci). Muslimská obec věřících a sám Prorok měli zkušenosti s kř. komunitami na severu Arab. poloostrova, v Levantě i Etiopii. Má se za to, že určité znalosti o obsahu evangelia a bible vůbec měl Muhammad zejm. ze styku s mnichy byzantských klášterů v Syropalestině, částečně z vyprávění nestoriánů (nestorianismus) a jakobitů. Islám má vůči k. výhrady doktrinální povahy. Podle šarí‘y nemají být k. násilně nuceni ke konverzi, jejich kostely a chrámy nemají být měněny v mešity a na území dár al-islám se jim má dostat ochrany muslim. moci (jinověrci). Mají se stát chráněnci (ahl az-zimma, zimmí), za což mají obci, resp. chalífátu platit daň z hlavy (džizja). Podle klasické šarí‘y si muslim může vzít za ženu křesťanku, jež automaticky konvertuje, muslimka si křesťana vzít nemůže, pokud nepřijme islám. Na území chalífátu byly k. ponechány rozsáhlé svobody – volné praktikování kultu, pěstování vinné révy a výroba alkoholu, vlastní soudnictví v oblastech rodinného a dědického práva. V islám. dějinách se v určitých dobách k. dostávali na výsluní polit. života (bývali i vezíry), jindy byli (zpravidla spolu s Židy) předmětem různých druhů ekonomické a společ. perzekuce. Významné kř. komunity dodnes žijí v Libanonu, Palestině, Sýrii, Egyptě, Iráku a Jordánsku, mnozí k. se aktivně podíleli na utváření arab. nár. identity v 19. a 20. stol.

Miloš Mendel

Viz též: křesťan (JKI-K)