teologie (JKI-I): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
Řádek 2: | Řádek 2: | ||
2. T. jako islám. spekulativní dogmatika, jakási obdoba kř. [[scholastika (JKI-K)|scholastiky]], vzniklá pod vlivem studia řec. filosofie. Arab. termín [[kalám (JKI-I)|kalám]] (rozprava, řeč) se používá právě pro tento mnohotvarý fil.-náb. trend, který se rozvíjel zhruba mezi 9.-11. stol. Kalám pěstovala nejprve [[mu‘tazila (JKI-I)|mu‘tazila]], která kromě [[korán (JKI-I)|koránu]] a [[sunna (JKI-I)|sunny]] zapojila do své teorie i racionální postupy (akl – rozum) a diskutovala s dogmatiky o teol. otázkách: podstatě Boha (zát) a jeho vlastnostech (sifát), o přístup Boha k [[dobro (JKI-I)|dobru]] a [[zlo (JKI-I)|zlu]] a s tím spjatou otázku odpovědnosti [[člověk (JKI-I)|člověka]] za své činy, o vzniku koránu, jeho věčnosti v [[čas (JKI-I)|čase]], resp. stvořitelnosti lidským intelektem. T. (kalám) je ideový kompromis, který završil staletí ideových bojů filosofů s ortodoxií. V zájmu smíření obou cest byla vypracována složitá teol. koncepce ([[al-Ghazzálí, Abú Hámid Muhammad (JKI-I)|al-Ghazzálího]]), jež se nikdy nerozvinula v dlouhodobý a plodný produkt náb. myšlení, jakým byla t. křesťanská. |
2. T. jako islám. spekulativní dogmatika, jakási obdoba kř. [[scholastika (JKI-K)|scholastiky]], vzniklá pod vlivem studia řec. filosofie. Arab. termín [[kalám (JKI-I)|kalám]] (rozprava, řeč) se používá právě pro tento mnohotvarý fil.-náb. trend, který se rozvíjel zhruba mezi 9.-11. stol. Kalám pěstovala nejprve [[mu‘tazila (JKI-I)|mu‘tazila]], která kromě [[korán (JKI-I)|koránu]] a [[sunna (JKI-I)|sunny]] zapojila do své teorie i racionální postupy (akl – rozum) a diskutovala s dogmatiky o teol. otázkách: podstatě Boha (zát) a jeho vlastnostech (sifát), o přístup Boha k [[dobro (JKI-I)|dobru]] a [[zlo (JKI-I)|zlu]] a s tím spjatou otázku odpovědnosti [[člověk (JKI-I)|člověka]] za své činy, o vzniku koránu, jeho věčnosti v [[čas (JKI-I)|čase]], resp. stvořitelnosti lidským intelektem. T. (kalám) je ideový kompromis, který završil staletí ideových bojů filosofů s ortodoxií. V zájmu smíření obou cest byla vypracována složitá teol. koncepce ([[al-Ghazzálí, Abú Hámid Muhammad (JKI-I)|al-Ghazzálího]]), jež se nikdy nerozvinula v dlouhodobý a plodný produkt náb. myšlení, jakým byla t. křesťanská. |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[teologie (JKI-K)|teologie (JKI-K)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[teologie (JKI-K)|teologie (JKI-K)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]] |
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]] |
||
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
Verze z 14. 11. 2024, 21:37
teologie (arab. kalám) Výraz t. lze použít ve dvou rovinách: 1. T. jako souhrn specificky islám. věd. disciplín, např. ilm at-tafsír – exegeze koránu a s tím spjaté komentáře; ilm al-hadís – věda o prorocké tradici; případně ilm al-usúl –věda o kořenech sv. textů a dvou nekanonizovaných metodických zdrojů právní vědy – analogie a konsensu; nebo ilm al-aká‘id – věda o dogmatu, zahrnující přinejmenším šest zákl. článků islám. věrouky – jedinost Boha, víru v anděly, víru ve zjevené Knihy (tóru a evangelium), víru v proroky, zmrtvýchvstání, resp. vzkříšení a v predestinaci.
2. T. jako islám. spekulativní dogmatika, jakási obdoba kř. scholastiky, vzniklá pod vlivem studia řec. filosofie. Arab. termín kalám (rozprava, řeč) se používá právě pro tento mnohotvarý fil.-náb. trend, který se rozvíjel zhruba mezi 9.-11. stol. Kalám pěstovala nejprve mu‘tazila, která kromě koránu a sunny zapojila do své teorie i racionální postupy (akl – rozum) a diskutovala s dogmatiky o teol. otázkách: podstatě Boha (zát) a jeho vlastnostech (sifát), o přístup Boha k dobru a zlu a s tím spjatou otázku odpovědnosti člověka za své činy, o vzniku koránu, jeho věčnosti v čase, resp. stvořitelnosti lidským intelektem. T. (kalám) je ideový kompromis, který završil staletí ideových bojů filosofů s ortodoxií. V zájmu smíření obou cest byla vypracována složitá teol. koncepce (al-Ghazzálího), jež se nikdy nerozvinula v dlouhodobý a plodný produkt náb. myšlení, jakým byla t. křesťanská.
Viz též: teologie (JKI-K)