Jeruzalém (JKI-J): Porovnání verzí

imported>ZRN
(přidán Slovník buddhismu)
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
 
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">Jeruzalém</span> (hebr. Jerušalajim – město pokoje, řec. Hierosolyma, arab. el-Kuds) Posvátné město [[judaismus (JKI-J)|judaismu]], hl. město státu [[Izrael (JKI-J)|Izrael]]. Existence města je doložena již v egypt. klatbových textech z 19. nebo 18. stol. př.n.l. (Rušalimum, Urušalimum), v korespondenci z egypt. Tell el-Amarny ze 14. stol. př.n.l. (Urusalim) nebo v asyrských nápisech ze 7. stol. (Ursalimmu). V [[Pentateuch (JKI-J)|Pentateuchu]] je J. zmíněn pouze jednou v podobě Šalem (Gn 14, 18), která stejně jako předchozí varianty naznačuje, že pův. název města odkazoval k bohu Šalimovi, jak ostatně ukazují i pravděpodobná teoforní jména [[Šalomoun (JKI-J)|Šalomoun]] nebo Abšalóm. Město obývané kanaánskými Jebúsejci a nazývané proto Jebús (Sd 19, 10; 1Pa 11, 4-5) dobyl kol. 1000 př.n.l. [[David (JKI-J)|David]] a učinil je centrem svého sjednoceného království (2S 5, 6-9; 1Pa 11, 5). Polit. a mocenský význam získaného města zvaného též nově Město Davidovo (Ir David) byl náb. posílen již za Davida přenesením [[schrána smlouvy (JKI-J)|schrány]] smlouvy a pak zejm. za Šalomouna vybudováním [[chrám (JKI-J)|chrámu]] na jeruzalémské hoře [[Sión (JKI-J)|Sión]] ztotožňované tradičně s horou Mórija, místem [[Izák (JKI-J)|Izákova]] obětování (2Pa 3, 1). Po smrti Šalomouna se J. stal hl. městem Judského království a trvalým sídlem davidovské dynastie. Posílení náb. prestiže města přinesla reforma krále [[Jóšijáš (JKI-J)|Jóšijáše]] kol. 622 př.n.l., který zrušil všechny svatyně v zemi a jahvistický kult centralizoval výhradně do J. Když 587/586 př.n.l. město dobyl babylónský král Nabukadnezar II., byly strženy hradby a vypálen chrám ([[churban (JKI-J)|churban]]). Po návratu z babylónského [[exil (JKI-J)|exilu]], kam byla odvlečena význ. část obyvatel města, se úsilí navrátilců soustřeďovalo na obnovu chrámu, provedenou 520-515 př.n.l., i městských hradeb, vybudovaných za [[Nehemjáš (JKI-J)|Nehemjáše]]. V helénistickém období znamenala největší ohrožení města snaha seleukovského vládce [[Antiochos IV. Epifanés (JKI-J)|Antiocha IV. Epifana]] vymýtit žid. náboženství a nahradit je v jeruzalémském chrámu kultem Dia Olympského. Povstání [[Makabejští (JKI-J)|Makabejských]], které bylo odezvou, dosáhlo 164 př.n.l. pod vedením Judy Makabejského vítězství a očištění chrámu. Rozsáhlá přestavba chrámového areálu pak proběhla za vlády [[Héródés (JKI-J)|Héróda Velikého]]. V době protiřím. války byl J. dlouho obléhán a nakonec 70 dobyt. Město bylo vypleněno a jeruzalémský chrám definitivně zničen. Po neúspěšném [[Bar Kochba (JKI-J)|Bar Kochbově]] povstání 132-135 byli Židé z města vysídleni a J. přejmenován na Aelia Capitolina. V dalším vývoji byl J. intenzivně christianizován, zvláště za císaře [[Konstantin I. Veliký (JKI-K)|Konstantina I.]], a po jeho dobytí Araby 638 také islamizován zejm. rozsáhlou stavební činností na chrámové hoře. Masový návrat Židů v duchu [[sionismus (JKI-J)|sionismu]], završený vznikem státu Izrael 1948 a obsazením J. v šestidenní válce 1967, tak vyvolal celou řadu střetů s výrazným náb. podtextem. Starověký J. sloužil díky chrámu jako poutní centrum, které působilo jako těžiště nejen pro palestinské Židy, ale pro celou žid. [[diaspora (JKI-J)|diasporu]]. Ani zánik chrámu a vysídlení Židů z J. na konci starověku tuto funkci nepotlačily. Synagogální [[svatostánek (JKI-J)|svatostánky]], které do jisté míry převzaly symboliku chrámu, zachovávají orientaci k J. ([[mizrach (JKI-J)|mizrach]]) stejně jako se k němu obracejí Židé v četných [[modlitba (JKI-J)|modlitbách]]. Prosby za obnovení města a Davidova království jsou součástí 14. [[požehnání (JKI-J)|požehnání]] [[Amida (JKI-J)|Amidy]] pro všední den a objevují se i v požehnání po jídle. Podobný smysl má také pozdrav „Příští rok v J.“ pronášený při [[seder (JKI-J)|sederu]] o svátku [[Pesach (JKI-J)|Pesach]] a po skončení [[Jom kipur (JKI-J)|Jom kipur]]. Na tradici starověkých [[poutní svátky (JKI-J)|poutních svátků]] navazují poutě k [[Západní zeď (JKI-J)|Západní zdi]], poslednímu zbytku jeruzalémského chrámu.
 
<span id="entry">Jeruzalém</span> (hebr. Jerušalajim – město pokoje, řec. Hierosolyma, arab. el-Kuds) Posvátné město [[judaismus (JKI-J)|judaismu]], hl. město státu [[Izrael (JKI-J)|Izrael]]. Existence města je doložena již v egypt. klatbových textech z 19. nebo 18. stol. př.n.l. (Rušalimum, Urušalimum), v korespondenci z egypt. Tell el-Amarny ze 14. stol. př.n.l. (Urusalim) nebo v asyrských nápisech ze 7. stol. (Ursalimmu). V [[Pentateuch (JKI-J)|Pentateuchu]] je J. zmíněn pouze jednou v podobě Šalem (Gn 14, 18), která stejně jako předchozí varianty naznačuje, že pův. název města odkazoval k bohu Šalimovi, jak ostatně ukazují i pravděpodobná teoforní jména [[Šalomoun (JKI-J)|Šalomoun]] nebo Abšalóm. Město obývané kanaánskými Jebúsejci a nazývané proto Jebús (Sd 19, 10; 1Pa 11, 4-5) dobyl kol. 1000 př.n.l. [[David (JKI-J)|David]] a učinil je centrem svého sjednoceného království (2S 5, 6-9; 1Pa 11, 5). Polit. a mocenský význam získaného města zvaného též nově Město Davidovo (Ir David) byl náb. posílen již za Davida přenesením [[schrána smlouvy (JKI-J)|schrány]] smlouvy a pak zejm. za Šalomouna vybudováním [[chrám (JKI-J)|chrámu]] na jeruzalémské hoře [[Sión (JKI-J)|Sión]] ztotožňované tradičně s horou Mórija, místem [[Izák (JKI-J)|Izákova]] obětování (2Pa 3, 1). Po smrti Šalomouna se J. stal hl. městem Judského království a trvalým sídlem davidovské dynastie. Posílení náb. prestiže města přinesla reforma krále [[Jóšijáš (JKI-J)|Jóšijáše]] kol. 622 př.n.l., který zrušil všechny svatyně v zemi a jahvistický kult centralizoval výhradně do J. Když 587/586 př.n.l. město dobyl babylónský král Nabukadnezar II., byly strženy hradby a vypálen chrám ([[churban (JKI-J)|churban]]). Po návratu z babylónského [[exil (JKI-J)|exilu]], kam byla odvlečena význ. část obyvatel města, se úsilí navrátilců soustřeďovalo na obnovu chrámu, provedenou 520-515 př.n.l., i městských hradeb, vybudovaných za [[Nehemjáš (JKI-J)|Nehemjáše]]. V helénistickém období znamenala největší ohrožení města snaha seleukovského vládce [[Antiochos IV. Epifanés (JKI-J)|Antiocha IV. Epifana]] vymýtit žid. náboženství a nahradit je v jeruzalémském chrámu kultem Dia Olympského. Povstání [[Makabejští (JKI-J)|Makabejských]], které bylo odezvou, dosáhlo 164 př.n.l. pod vedením Judy Makabejského vítězství a očištění chrámu. Rozsáhlá přestavba chrámového areálu pak proběhla za vlády [[Héródés (JKI-J)|Héróda Velikého]]. V době protiřím. války byl J. dlouho obléhán a nakonec 70 dobyt. Město bylo vypleněno a jeruzalémský chrám definitivně zničen. Po neúspěšném [[Bar Kochba (JKI-J)|Bar Kochbově]] povstání 132-135 byli Židé z města vysídleni a J. přejmenován na Aelia Capitolina. V dalším vývoji byl J. intenzivně christianizován, zvláště za císaře [[Konstantin I. Veliký (JKI-K)|Konstantina I.]], a po jeho dobytí Araby 638 také islamizován zejm. rozsáhlou stavební činností na chrámové hoře. Masový návrat Židů v duchu [[sionismus (JKI-J)|sionismu]], završený vznikem státu Izrael 1948 a obsazením J. v šestidenní válce 1967, tak vyvolal celou řadu střetů s výrazným náb. podtextem. Starověký J. sloužil díky chrámu jako poutní centrum, které působilo jako těžiště nejen pro palestinské Židy, ale pro celou žid. [[diaspora (JKI-J)|diasporu]]. Ani zánik chrámu a vysídlení Židů z J. na konci starověku tuto funkci nepotlačily. Synagogální [[svatostánek (JKI-J)|svatostánky]], které do jisté míry převzaly symboliku chrámu, zachovávají orientaci k J. ([[mizrach (JKI-J)|mizrach]]) stejně jako se k němu obracejí Židé v četných [[modlitba (JKI-J)|modlitbách]]. Prosby za obnovení města a Davidova království jsou součástí 14. [[požehnání (JKI-J)|požehnání]] [[Amida (JKI-J)|Amidy]] pro všední den a objevují se i v požehnání po jídle. Podobný smysl má také pozdrav „Příští rok v J.“ pronášený při [[seder (JKI-J)|sederu]] o svátku [[Pesach (JKI-J)|Pesach]] a po skončení [[Jom kipur (JKI-J)|Jom kipur]]. Na tradici starověkých [[poutní svátky (JKI-J)|poutních svátků]] navazují poutě k [[Západní zeď (JKI-J)|Západní zdi]], poslednímu zbytku jeruzalémského chrámu.
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[Jeruzalém (JKI-K)|Jeruzalém (JKI-K)]], [[Jeruzalém (JKI-I)|Jeruzalém (JKI-I)]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor|Dalibor Papoušek]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[Jeruzalém (JKI-K)|Jeruzalém (JKI-K)]], [[Jeruzalém (JKI-I)|Jeruzalém (JKI-I)]]
 
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]]
 
[[Kategorie:Aut: Papoušek Dalibor]]
 
[[Kategorie:JKI/Judaismus]]
 
[[Kategorie:JKI/Judaismus]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37

Jeruzalém (hebr. Jerušalajim – město pokoje, řec. Hierosolyma, arab. el-Kuds) Posvátné město judaismu, hl. město státu Izrael. Existence města je doložena již v egypt. klatbových textech z 19. nebo 18. stol. př.n.l. (Rušalimum, Urušalimum), v korespondenci z egypt. Tell el-Amarny ze 14. stol. př.n.l. (Urusalim) nebo v asyrských nápisech ze 7. stol. (Ursalimmu). V Pentateuchu je J. zmíněn pouze jednou v podobě Šalem (Gn 14, 18), která stejně jako předchozí varianty naznačuje, že pův. název města odkazoval k bohu Šalimovi, jak ostatně ukazují i pravděpodobná teoforní jména Šalomoun nebo Abšalóm. Město obývané kanaánskými Jebúsejci a nazývané proto Jebús (Sd 19, 10; 1Pa 11, 4-5) dobyl kol. 1000 př.n.l. David a učinil je centrem svého sjednoceného království (2S 5, 6-9; 1Pa 11, 5). Polit. a mocenský význam získaného města zvaného též nově Město Davidovo (Ir David) byl náb. posílen již za Davida přenesením schrány smlouvy a pak zejm. za Šalomouna vybudováním chrámu na jeruzalémské hoře Sión ztotožňované tradičně s horou Mórija, místem Izákova obětování (2Pa 3, 1). Po smrti Šalomouna se J. stal hl. městem Judského království a trvalým sídlem davidovské dynastie. Posílení náb. prestiže města přinesla reforma krále Jóšijáše kol. 622 př.n.l., který zrušil všechny svatyně v zemi a jahvistický kult centralizoval výhradně do J. Když 587/586 př.n.l. město dobyl babylónský král Nabukadnezar II., byly strženy hradby a vypálen chrám (churban). Po návratu z babylónského exilu, kam byla odvlečena význ. část obyvatel města, se úsilí navrátilců soustřeďovalo na obnovu chrámu, provedenou 520-515 př.n.l., i městských hradeb, vybudovaných za Nehemjáše. V helénistickém období znamenala největší ohrožení města snaha seleukovského vládce Antiocha IV. Epifana vymýtit žid. náboženství a nahradit je v jeruzalémském chrámu kultem Dia Olympského. Povstání Makabejských, které bylo odezvou, dosáhlo 164 př.n.l. pod vedením Judy Makabejského vítězství a očištění chrámu. Rozsáhlá přestavba chrámového areálu pak proběhla za vlády Héróda Velikého. V době protiřím. války byl J. dlouho obléhán a nakonec 70 dobyt. Město bylo vypleněno a jeruzalémský chrám definitivně zničen. Po neúspěšném Bar Kochbově povstání 132-135 byli Židé z města vysídleni a J. přejmenován na Aelia Capitolina. V dalším vývoji byl J. intenzivně christianizován, zvláště za císaře Konstantina I., a po jeho dobytí Araby 638 také islamizován zejm. rozsáhlou stavební činností na chrámové hoře. Masový návrat Židů v duchu sionismu, završený vznikem státu Izrael 1948 a obsazením J. v šestidenní válce 1967, tak vyvolal celou řadu střetů s výrazným náb. podtextem. Starověký J. sloužil díky chrámu jako poutní centrum, které působilo jako těžiště nejen pro palestinské Židy, ale pro celou žid. diasporu. Ani zánik chrámu a vysídlení Židů z J. na konci starověku tuto funkci nepotlačily. Synagogální svatostánky, které do jisté míry převzaly symboliku chrámu, zachovávají orientaci k J. (mizrach) stejně jako se k němu obracejí Židé v četných modlitbách. Prosby za obnovení města a Davidova království jsou součástí 14. požehnání Amidy pro všední den a objevují se i v požehnání po jídle. Podobný smysl má také pozdrav „Příští rok v J.“ pronášený při sederu o svátku Pesach a po skončení Jom kipur. Na tradici starověkých poutních svátků navazují poutě k Západní zdi, poslednímu zbytku jeruzalémského chrámu.

Dalibor Papoušek

Viz též: Jeruzalém (JKI-K), Jeruzalém (JKI-I)