jinověrci (JKI-I): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy do Slovníku islámu) |
||
Řádek 1: | Řádek 1: | ||
<span id="entry">jinověrci</span> (arab. zimmí, resp. ahl az-zimma – chráněnci) V islám. [[chalífát (JKI-I)|chalífátu]] práv. termín pro příslušníky nemuslim. náb. komunit – křesťanů různých [[denominace (JKI-K)|denominací]], Židů a dalších směrů, považovaných za monoteistické (Sabejci, zoroastrovci). Ačkoli křesťané a Židé byli [[nevěřící (JKI-I)|nevěřící]] (arab. káfir, pl. kuffár), měli zvláštní práv. statut. Postavení j. bylo v [[právní věda (JKI-I)|právní vědě]] i prostřednictvím exegezí sv. textů podrobně rozebíráno. Ačkoli šlo o formu uzákoněné diskriminace, práv. postavení j. bylo zpravidla dodržováno. Opíralo se o premisu, že muslim. [[obec věřících (JKI-I)|obec věřících]] je společenstvím z boží vůle a chalífát je náb. institucí řídící se náb. zákonodárstvím. Tento společ. a státopráv. model může platit pouze pro stoupence [[islám (JKI-I)|islámu]], loyální v polit. i duch. smyslu. Další důvody souvisely s šířením islámu do Levanty, Egypta a tam, kde kř. a žid. komunity měly zavedené ekonom., soc., administrativní a finanční mechanismy. [[muslim (JKI-I)|Muslimové]] měli zájem na jejich kontinuitě; jejich smysl pro hospodářskou prosperitu a obchod převažoval nad tendencí pustošit, likvidovat je nebo nutit je ke [[konverze (JKI-I)|konverzi]]. Za Umajjovců vůči j. zcela převládl polit. realismus, neboť arab. obchodní aristokracie v nich viděla hospodářsky význ. faktor. Právně bylo jejich postavení zakotveno v dohodě (arab. ahd) o jejich ochraně. Za ochranu měli j. platit [[daň z hlavy (JKI-I)|daň z hlavy]] (arab. džizja). Měli zákaz sloužit v muslim. vojsku a nosit zbraň, zato však měli zajištěnou svobodu vyznání a provozování kultu ve svých [[synagoga (JKI-J)|synagogách]] a [[kostel (JKI-K)|kostelích]], nezávislost v občanskopráv. záležitostech, nedotknutelnost své osoby a majetku a určitou míru administrativní autonomie. V průběhu dějin chalífátu j. většinou žili v oddělených městských čtvrtích (nikoli však [[ghetto (JKI-J)|ghettech]]), podléhali vlastní jurisdikci a náb. autoritám; kněží či rabíni byli autonomní duch. autoritou komunity ([[milla (JKI-I)|milla]]) a prostředníky mezi komunitou a chalífátem. Islám. moc ponechala j. možnost volby a možnost získat plná práva pro ty, kteří se rozhodnou ke konverzi. Počet nenásilných konverzí stoupal a během tří až čtyř století se pův. kompaktní nemuslim. většina rozpadla na množství roztroušených náb. komunit, k nimž se přidaly ještě komunity vzniklé ideovým štěpením islámu a stojící na pomezí všech tří monoteistických náb. systémů ([[cháridža (JKI-I)|cháridža]], [[alawité (JKI-I)|alawité]], [[drúzové (JKI-I)|drúzové]], [[ismá‘ílíja (JKI-I)|ismá‘ílíja]], [[hereze (JKI-I)|hereze]]). Některé denominace záp. křesťanství se v islám. prostředí etablovaly během existence křižáckých států v Levantě ve 12. a 13. stol. ([[křížové výpravy (JKI-I)|křížové výpravy]]). V dějinách abbásovského chalífátu byla období, kdy křesťané byli i [[vezír (JKI-I)|vezíry]] a vysokými státními úředníky, Židé působili ve vědě, finanční a obchodní sféře. Liberální vztah k j. za Umajjovců (661-750) a některých Abbásovců (750-1258) byl střídán i obdobími netolerance – za [[chalífa (JKI-I)|chalífy]] Hárúna ar-Rašída (786-809), za al-Mutawakkila (847-861), al-Muktadira (908-932) a zejm. za al-Hákima (996-1021) v Egyptě. Negativní vztah k j. měl i mamlúcký sultán Bajbars (1260-1277). V těchto obdobích docházelo k různým formám diskriminace (povinnost nosit na oděvu kus barevné látky, zákaz jízdy na koni, zvyšování daně z hlavy, a dokonce ničení sakrálních budov). Jsou zaznamenány i případy rabování kř. a žid. obchodů a vraždy j., inspirované různými fanatickými [[kazatel (JKI-I)|kazateli]] nebo dervišskými řády ([[dervíš (JKI-I)|dervíš]]). Až do konce 19. stol. se v Osmanské říši praktikoval tzv. milletový systém, který postupně zanikal pod vlivem nacionalistických hnutí na Balkáně. Křesťané sehráli význ. úlohu v dějinách arab. nacionalismu a sekulárního myšlení. Početné žid. komunity (zejm. v sev. Africe, Egyptě, Sýrii, Iráku a Jemenu) neměly v moderních dějinách zásadní problémy, a to ani po vzniku [[sionismus (JKI-J)|sionismu]] (1897) v období střetu judaismu a islámu ohledně imigrace Židů do [[Palestina (JKI-J)|Palestiny]]. Zlom nastal teprve po vzniku [[Izrael (JKI-J)|Izraele]] (1948) a porážce Arabů v 1. izr.-arab. válce. Rostla islámsky a nacionalisticky motivovaná averze, jež přivedla část Židů z arab. zemí k imigraci do Izraele. |
<span id="entry">jinověrci</span> (arab. zimmí, resp. ahl az-zimma – chráněnci) V islám. [[chalífát (JKI-I)|chalífátu]] práv. termín pro příslušníky nemuslim. náb. komunit – křesťanů různých [[denominace (JKI-K)|denominací]], Židů a dalších směrů, považovaných za monoteistické (Sabejci, zoroastrovci). Ačkoli křesťané a Židé byli [[nevěřící (JKI-I)|nevěřící]] (arab. káfir, pl. kuffár), měli zvláštní práv. statut. Postavení j. bylo v [[právní věda (JKI-I)|právní vědě]] i prostřednictvím exegezí sv. textů podrobně rozebíráno. Ačkoli šlo o formu uzákoněné diskriminace, práv. postavení j. bylo zpravidla dodržováno. Opíralo se o premisu, že muslim. [[obec věřících (JKI-I)|obec věřících]] je společenstvím z boží vůle a chalífát je náb. institucí řídící se náb. zákonodárstvím. Tento společ. a státopráv. model může platit pouze pro stoupence [[islám (JKI-I)|islámu]], loyální v polit. i duch. smyslu. Další důvody souvisely s šířením islámu do Levanty, Egypta a tam, kde kř. a žid. komunity měly zavedené ekonom., soc., administrativní a finanční mechanismy. [[muslim (JKI-I)|Muslimové]] měli zájem na jejich kontinuitě; jejich smysl pro hospodářskou prosperitu a obchod převažoval nad tendencí pustošit, likvidovat je nebo nutit je ke [[konverze (JKI-I)|konverzi]]. Za Umajjovců vůči j. zcela převládl polit. realismus, neboť arab. obchodní aristokracie v nich viděla hospodářsky význ. faktor. Právně bylo jejich postavení zakotveno v dohodě (arab. ahd) o jejich ochraně. Za ochranu měli j. platit [[daň z hlavy (JKI-I)|daň z hlavy]] (arab. džizja). Měli zákaz sloužit v muslim. vojsku a nosit zbraň, zato však měli zajištěnou svobodu vyznání a provozování kultu ve svých [[synagoga (JKI-J)|synagogách]] a [[kostel (JKI-K)|kostelích]], nezávislost v občanskopráv. záležitostech, nedotknutelnost své osoby a majetku a určitou míru administrativní autonomie. V průběhu dějin chalífátu j. většinou žili v oddělených městských čtvrtích (nikoli však [[ghetto (JKI-J)|ghettech]]), podléhali vlastní jurisdikci a náb. autoritám; kněží či rabíni byli autonomní duch. autoritou komunity ([[milla (JKI-I)|milla]]) a prostředníky mezi komunitou a chalífátem. Islám. moc ponechala j. možnost volby a možnost získat plná práva pro ty, kteří se rozhodnou ke konverzi. Počet nenásilných konverzí stoupal a během tří až čtyř století se pův. kompaktní nemuslim. většina rozpadla na množství roztroušených náb. komunit, k nimž se přidaly ještě komunity vzniklé ideovým štěpením islámu a stojící na pomezí všech tří monoteistických náb. systémů ([[cháridža (JKI-I)|cháridža]], [[alawité (JKI-I)|alawité]], [[drúzové (JKI-I)|drúzové]], [[ismá‘ílíja (JKI-I)|ismá‘ílíja]], [[hereze (JKI-I)|hereze]]). Některé denominace záp. křesťanství se v islám. prostředí etablovaly během existence křižáckých států v Levantě ve 12. a 13. stol. ([[křížové výpravy (JKI-I)|křížové výpravy]]). V dějinách abbásovského chalífátu byla období, kdy křesťané byli i [[vezír (JKI-I)|vezíry]] a vysokými státními úředníky, Židé působili ve vědě, finanční a obchodní sféře. Liberální vztah k j. za Umajjovců (661-750) a některých Abbásovců (750-1258) byl střídán i obdobími netolerance – za [[chalífa (JKI-I)|chalífy]] Hárúna ar-Rašída (786-809), za al-Mutawakkila (847-861), al-Muktadira (908-932) a zejm. za al-Hákima (996-1021) v Egyptě. Negativní vztah k j. měl i mamlúcký sultán Bajbars (1260-1277). V těchto obdobích docházelo k různým formám diskriminace (povinnost nosit na oděvu kus barevné látky, zákaz jízdy na koni, zvyšování daně z hlavy, a dokonce ničení sakrálních budov). Jsou zaznamenány i případy rabování kř. a žid. obchodů a vraždy j., inspirované různými fanatickými [[kazatel (JKI-I)|kazateli]] nebo dervišskými řády ([[dervíš (JKI-I)|dervíš]]). Až do konce 19. stol. se v Osmanské říši praktikoval tzv. milletový systém, který postupně zanikal pod vlivem nacionalistických hnutí na Balkáně. Křesťané sehráli význ. úlohu v dějinách arab. nacionalismu a sekulárního myšlení. Početné žid. komunity (zejm. v sev. Africe, Egyptě, Sýrii, Iráku a Jemenu) neměly v moderních dějinách zásadní problémy, a to ani po vzniku [[sionismus (JKI-J)|sionismu]] (1897) v období střetu judaismu a islámu ohledně imigrace Židů do [[Palestina (JKI-J)|Palestiny]]. Zlom nastal teprve po vzniku [[Izrael (JKI-J)|Izraele]] (1948) a porážce Arabů v 1. izr.-arab. válce. Rostla islámsky a nacionalisticky motivovaná averze, jež přivedla část Židů z arab. zemí k imigraci do Izraele. |
||
− | ''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]'' |
+ | ''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]'' |
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[jinověrci (Islam)|jinověrci (Islam)]]<br /> |
||
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]] |
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]] |
||
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 22:37
jinověrci (arab. zimmí, resp. ahl az-zimma – chráněnci) V islám. chalífátu práv. termín pro příslušníky nemuslim. náb. komunit – křesťanů různých denominací, Židů a dalších směrů, považovaných za monoteistické (Sabejci, zoroastrovci). Ačkoli křesťané a Židé byli nevěřící (arab. káfir, pl. kuffár), měli zvláštní práv. statut. Postavení j. bylo v právní vědě i prostřednictvím exegezí sv. textů podrobně rozebíráno. Ačkoli šlo o formu uzákoněné diskriminace, práv. postavení j. bylo zpravidla dodržováno. Opíralo se o premisu, že muslim. obec věřících je společenstvím z boží vůle a chalífát je náb. institucí řídící se náb. zákonodárstvím. Tento společ. a státopráv. model může platit pouze pro stoupence islámu, loyální v polit. i duch. smyslu. Další důvody souvisely s šířením islámu do Levanty, Egypta a tam, kde kř. a žid. komunity měly zavedené ekonom., soc., administrativní a finanční mechanismy. Muslimové měli zájem na jejich kontinuitě; jejich smysl pro hospodářskou prosperitu a obchod převažoval nad tendencí pustošit, likvidovat je nebo nutit je ke konverzi. Za Umajjovců vůči j. zcela převládl polit. realismus, neboť arab. obchodní aristokracie v nich viděla hospodářsky význ. faktor. Právně bylo jejich postavení zakotveno v dohodě (arab. ahd) o jejich ochraně. Za ochranu měli j. platit daň z hlavy (arab. džizja). Měli zákaz sloužit v muslim. vojsku a nosit zbraň, zato však měli zajištěnou svobodu vyznání a provozování kultu ve svých synagogách a kostelích, nezávislost v občanskopráv. záležitostech, nedotknutelnost své osoby a majetku a určitou míru administrativní autonomie. V průběhu dějin chalífátu j. většinou žili v oddělených městských čtvrtích (nikoli však ghettech), podléhali vlastní jurisdikci a náb. autoritám; kněží či rabíni byli autonomní duch. autoritou komunity (milla) a prostředníky mezi komunitou a chalífátem. Islám. moc ponechala j. možnost volby a možnost získat plná práva pro ty, kteří se rozhodnou ke konverzi. Počet nenásilných konverzí stoupal a během tří až čtyř století se pův. kompaktní nemuslim. většina rozpadla na množství roztroušených náb. komunit, k nimž se přidaly ještě komunity vzniklé ideovým štěpením islámu a stojící na pomezí všech tří monoteistických náb. systémů (cháridža, alawité, drúzové, ismá‘ílíja, hereze). Některé denominace záp. křesťanství se v islám. prostředí etablovaly během existence křižáckých států v Levantě ve 12. a 13. stol. (křížové výpravy). V dějinách abbásovského chalífátu byla období, kdy křesťané byli i vezíry a vysokými státními úředníky, Židé působili ve vědě, finanční a obchodní sféře. Liberální vztah k j. za Umajjovců (661-750) a některých Abbásovců (750-1258) byl střídán i obdobími netolerance – za chalífy Hárúna ar-Rašída (786-809), za al-Mutawakkila (847-861), al-Muktadira (908-932) a zejm. za al-Hákima (996-1021) v Egyptě. Negativní vztah k j. měl i mamlúcký sultán Bajbars (1260-1277). V těchto obdobích docházelo k různým formám diskriminace (povinnost nosit na oděvu kus barevné látky, zákaz jízdy na koni, zvyšování daně z hlavy, a dokonce ničení sakrálních budov). Jsou zaznamenány i případy rabování kř. a žid. obchodů a vraždy j., inspirované různými fanatickými kazateli nebo dervišskými řády (dervíš). Až do konce 19. stol. se v Osmanské říši praktikoval tzv. milletový systém, který postupně zanikal pod vlivem nacionalistických hnutí na Balkáně. Křesťané sehráli význ. úlohu v dějinách arab. nacionalismu a sekulárního myšlení. Početné žid. komunity (zejm. v sev. Africe, Egyptě, Sýrii, Iráku a Jemenu) neměly v moderních dějinách zásadní problémy, a to ani po vzniku sionismu (1897) v období střetu judaismu a islámu ohledně imigrace Židů do Palestiny. Zlom nastal teprve po vzniku Izraele (1948) a porážce Arabů v 1. izr.-arab. válce. Rostla islámsky a nacionalisticky motivovaná averze, jež přivedla část Židů z arab. zemí k imigraci do Izraele.
Viz též: jinověrci (Islam)