fundamentalismus islámský (JKI-I): Porovnání verzí
imported>ZRN (přidán Slovník buddhismu) |
imported>ZRN (odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla) |
||
(Není zobrazena jedna mezilehlá verze od stejného uživatele.) | |||
Řádek 2: | Řádek 2: | ||
Jednotlivé proudy f. se liší v dílčích otázkách doktríny a v názoru na cestu k převzetí moci. Navrhuje se 1. postupná infiltrace do společ. a mocenské struktury různými formami da’wy ([[výzva ke konverzi (JKI-I)|výzva ke konverzi]]); 2. obvinění z bezvěrectví ([[takfír (JKI-I)|takfír]]) a odchod ze společnosti ([[hidžra (JKI-I)|hidžra]]) a vytváření vzorových náb. komunit ([[obec věřících (JKI-I)|obec věřících]]), které společnost obrodí; 3. radikální násilný čin – fyzická likvidace polit. vedení a převrat, po němž by mělo následovat vyhlášení islám. státu. F. se však obecně velmi málo zabývá teoret. rozpracováním modelu budoucího uspořádání. Základy f. položil koncem 20. let egypt. laický [[kazatel (JKI-I)|kazatel]] Hasan [[al-Banná, Hasan (JKI-I)|al-Banná]], jehož dílo a polit. činnost jako vůdce [[Asociace muslimských bratří (JKI-I)|Asociace muslimských bratří]] byly později rozvíjeny a specifikovány. Mezi nestory poválečného sunnitského ([[sunna (JKI-I)|sunna]]) f. patří Egypťané Sajjid [[Kutb, Sajjid (JKI-I)|Kutb]], Hasan al-Hudajbí, Umar at-Tilimsání a řada dalších osobností a hnutí v téměř celém sunnitském světě ([[Hamás (JKI-I)|Hamás]], [[Islámská fronta spásy (JKI-I)|Islámská fronta spásy]], Strana islám. osvobození, [[Tálibán (JKI-I)|Tálibán]]). Za dosud nejradikálnější výhonek f. s přesahem za hranice nár. státu lze považovat organizaci al-Ká‘ida (Základna) a jejího duch. představitele Usámu Ibn Ládina, jehož projevy, interview a prohlášení svou obsahovou úrovní nepřesahují průměr agitačních pamfletů. F. v ší'itském prostředí ([[ší‘a (JKI-I)|ší‘a]]) má specifické formy a výrazné představitele ([[Hizbulláh (JKI-I)|Hizbulláh]], [[Chomejní, Rúholláh Músáví (JKI-I)|Chomejní]], Muhammad Bákir [[as-Sadr, Muhammad Bákir (JKI-I)|as-Sadr]], [[velájate fakíh (JKI-I)|velájate fakíh]]). |
Jednotlivé proudy f. se liší v dílčích otázkách doktríny a v názoru na cestu k převzetí moci. Navrhuje se 1. postupná infiltrace do společ. a mocenské struktury různými formami da’wy ([[výzva ke konverzi (JKI-I)|výzva ke konverzi]]); 2. obvinění z bezvěrectví ([[takfír (JKI-I)|takfír]]) a odchod ze společnosti ([[hidžra (JKI-I)|hidžra]]) a vytváření vzorových náb. komunit ([[obec věřících (JKI-I)|obec věřících]]), které společnost obrodí; 3. radikální násilný čin – fyzická likvidace polit. vedení a převrat, po němž by mělo následovat vyhlášení islám. státu. F. se však obecně velmi málo zabývá teoret. rozpracováním modelu budoucího uspořádání. Základy f. položil koncem 20. let egypt. laický [[kazatel (JKI-I)|kazatel]] Hasan [[al-Banná, Hasan (JKI-I)|al-Banná]], jehož dílo a polit. činnost jako vůdce [[Asociace muslimských bratří (JKI-I)|Asociace muslimských bratří]] byly později rozvíjeny a specifikovány. Mezi nestory poválečného sunnitského ([[sunna (JKI-I)|sunna]]) f. patří Egypťané Sajjid [[Kutb, Sajjid (JKI-I)|Kutb]], Hasan al-Hudajbí, Umar at-Tilimsání a řada dalších osobností a hnutí v téměř celém sunnitském světě ([[Hamás (JKI-I)|Hamás]], [[Islámská fronta spásy (JKI-I)|Islámská fronta spásy]], Strana islám. osvobození, [[Tálibán (JKI-I)|Tálibán]]). Za dosud nejradikálnější výhonek f. s přesahem za hranice nár. státu lze považovat organizaci al-Ká‘ida (Základna) a jejího duch. představitele Usámu Ibn Ládina, jehož projevy, interview a prohlášení svou obsahovou úrovní nepřesahují průměr agitačních pamfletů. F. v ší'itském prostředí ([[ší‘a (JKI-I)|ší‘a]]) má specifické formy a výrazné představitele ([[Hizbulláh (JKI-I)|Hizbulláh]], [[Chomejní, Rúholláh Músáví (JKI-I)|Chomejní]], Muhammad Bákir [[as-Sadr, Muhammad Bákir (JKI-I)|as-Sadr]], [[velájate fakíh (JKI-I)|velájate fakíh]]). |
||
− | |||
− | <span class="section_title">Viz též:</span> [[fundamentalismus židovský (JKI-J)|fundamentalismus židovský (JKI-J)]], [[fundamentalismus křesťanský (JKI-K)|fundamentalismus křesťanský (JKI-K)]] |
||
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br /> |
''[[:Kategorie:Aut: Mendel Miloš|Miloš Mendel]]''<br /> |
||
+ | |||
+ | <span class="section_title">Viz též:</span> [[fundamentalismus židovský (JKI-J)|fundamentalismus židovský (JKI-J)]], [[fundamentalismus křesťanský (JKI-K)|fundamentalismus křesťanský (JKI-K)]] |
||
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]] |
[[Kategorie:Aut: Mendel Miloš]] |
||
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
[[Kategorie:JKI/Islám]] |
Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37
fundamentalismus islámský Komplexní společ. a polit.-ideologický fenomén, dynamický projev islám. reformismu či zápasu za kulturní a polit. emancipaci a sebeidentifikaci islám. společnosti. F. není obecně platný pro všechny islám. společnosti. Shodných znaků je méně než znaků specifických, vycházejících ze zvláštností soc. a kulturní povahy dané oblasti. Nejde o jakousi islám. „internacionálu“, spíše o decentralizovaný a spontánní trend. Termín f.i. používají výhradně evrop. badatelé a zejm. publicisté. Ve franc. odborné literatuře se používá termín integrismus. Oba termíny jsou zakotveny v evrop. kulturní a hist. tradici a nelze je mechanicky přenášet do islám. kontextu. O tom, že samo islám. prostředí f. nevnímá jako něco vyhraněného a stavějícího se proti „normálnímu“ islámu, svědčí fakt, že arabština pro tento trend nemá specifický termín. Sekulární polemiky nebo sdělovací prostředky občas používají termín usúlíja (od usúl – kořeny, základy), což je kalk evrop. slova fundamentalismus. V posledních letech se objevil (patrně opět pod vlivem francouzštiny) termín islámíjún (islamisté) jako protiklad k muslimún (muslimové). F. obecně zdůrazňuje aplikaci autentické zvěsti, zbavené pozdějších interpretací, a je obohacen o glorifikaci ideálu počátků islámu (praxe salaf) jako vzoru pro současnost. Zároveň je spjatý s moderně chápaným polit. činem. V tomto ohledu je f.i. podobný analogickému proudu v soudobém judaismu (sionismus náboženský), působícímu především na území dnešního Izraele (hnutí Guš emunim, Neturei Karta, strany Kach, Tehija aj.).
Jednotlivé proudy f. se liší v dílčích otázkách doktríny a v názoru na cestu k převzetí moci. Navrhuje se 1. postupná infiltrace do společ. a mocenské struktury různými formami da’wy (výzva ke konverzi); 2. obvinění z bezvěrectví (takfír) a odchod ze společnosti (hidžra) a vytváření vzorových náb. komunit (obec věřících), které společnost obrodí; 3. radikální násilný čin – fyzická likvidace polit. vedení a převrat, po němž by mělo následovat vyhlášení islám. státu. F. se však obecně velmi málo zabývá teoret. rozpracováním modelu budoucího uspořádání. Základy f. položil koncem 20. let egypt. laický kazatel Hasan al-Banná, jehož dílo a polit. činnost jako vůdce Asociace muslimských bratří byly později rozvíjeny a specifikovány. Mezi nestory poválečného sunnitského (sunna) f. patří Egypťané Sajjid Kutb, Hasan al-Hudajbí, Umar at-Tilimsání a řada dalších osobností a hnutí v téměř celém sunnitském světě (Hamás, Islámská fronta spásy, Strana islám. osvobození, Tálibán). Za dosud nejradikálnější výhonek f. s přesahem za hranice nár. státu lze považovat organizaci al-Ká‘ida (Základna) a jejího duch. představitele Usámu Ibn Ládina, jehož projevy, interview a prohlášení svou obsahovou úrovní nepřesahují průměr agitačních pamfletů. F. v ší'itském prostředí (ší‘a) má specifické formy a výrazné představitele (Hizbulláh, Chomejní, Muhammad Bákir as-Sadr, velájate fakíh).
Viz též: fundamentalismus židovský (JKI-J), fundamentalismus křesťanský (JKI-K)