půst (JKI-J): Porovnání verzí

imported>ZRN
(přidán Slovník buddhismu)
imported>ZRN
(odkazy "viz též" vždy až po jménu autora hesla)
 
Řádek 1: Řádek 1:
 
<span id="entry">půst</span> (hebr. ta’anit, nebo com) Úplné zdržení se jídla a pití po dobu jednoho dne, které si jednotlivec nebo společenství ukládají jako součást [[pokání (JKI-J)|pokání]], jako podporu prosebných [[modlitba (JKI-J)|modliteb]] nebo jako součást smutečních zvyklostí. V posledním případě byl (zejm. v bibl. době) doprovázen symbol. akty, např. oblečením šatu z hrubé látky, sypáním popela na hlavu ap. Četné zmínky o p. při různých příležitostech (válečná tažení, smutek při úmrtí význ. osobností ap.) se nacházejí již v bibl. textech. V pobibl. literatuře jsou často zmiňovány osobní p. jednotlivých učenců. Téměř vždy se držel p. při úmrtí rodičů nebo význ. učitelů. Chasidé se staví proti přílišnému ukládání p., protože přinášejí zkormoucenost mysli, která je překážkou služby [[Bůh (JKI-J)|Bohu]], naopak kabalisté prosazují zásadu, že za každý spáchaný [[hřích (JKI-J)|hřích]] je třeba držet p. spojený ještě s dalším odříkáním. [[halacha (JKI-J)|Halacha]] rozlišuje mezi veřejným p. (ta’anit cibur) a mezi soukromým p. jednotlivce (ta’anit jachid). Od veřejných p. jsou osvobozeni nemocní, nezletilí a těhotné ženy. Nejpřísnější veřejný p. se drží na [[Jom kipur (JKI-J)|Jom kipur]] (od západu slunce jednoho dne do západu slunce druhého dne). Dalšími veřejnými postními dny žid. [[kalendář (JKI-J)|kalendáře]] jsou [[Asara be-tevet (JKI-J)|Asara be-tevet]] (p. 10. dne měsíce [[tevet (JKI-J)|tevetu]], připomínka začátku obléhání [[Jeruzalém (JKI-J)|Jeruzaléma]]), Šiv’a asar be-tamuz (p. 17. dne měsíce [[tamuz (JKI-J)|tamuzu]], připomínka prolomení hradeb Jeruzaléma), Ta’anit Ester (v předvečer svátku [[Purim (JKI-J)|Purim]], připomínka třídenního p., který držela [[Ester (JKI-J)|Ester]]), [[Tiš’a be-av (JKI-J)|Tiš’a be-av]] (p. 9. dne měsíce [[av (JKI-J)|avu]], připomínka zničení jeruzalémského [[chrám (JKI-J)|chrámu]]) a Com Gedalja (p. Gedaljův, připomínka zavraždění stejnojmenného místodržitele [[Judsko (JKI-J)|Judska]] jmenovaného Babylóňany). Také postní dny vyhlašované za zvl. okolností, jako je mimořádné sucho, epidemie ap., jsou považovány za veřejné postní dny. Nejčastěji drženými soukromými p. jsou ta’anit chalom (p. z důvodu nepříznivého snu), p. v době [[jarcajt (JKI-J)|jarcajtu]] (výročí úmrtí blízkých příbuzných) a p. ženicha a nevěsty před uzavřením [[manželství (JKI-J)|manželství]]. Rozšířeným zvykem mezi zbožnými Židy je p. na Jom kipur katan (v předvečer nového měsíce jako obdoba půstu na Jom kipur). O problematice p. pojednává traktát ''Ta’anit'' [[Mišna (JKI-J)|Mišny]] a [[Talmud (JKI-J)|Talmudu]]. Naproti tomu tzv. ''Megilat ta’anit'' (Svitek půstů) uvádí naopak dny, během nichž jsou p. zakázány.
 
<span id="entry">půst</span> (hebr. ta’anit, nebo com) Úplné zdržení se jídla a pití po dobu jednoho dne, které si jednotlivec nebo společenství ukládají jako součást [[pokání (JKI-J)|pokání]], jako podporu prosebných [[modlitba (JKI-J)|modliteb]] nebo jako součást smutečních zvyklostí. V posledním případě byl (zejm. v bibl. době) doprovázen symbol. akty, např. oblečením šatu z hrubé látky, sypáním popela na hlavu ap. Četné zmínky o p. při různých příležitostech (válečná tažení, smutek při úmrtí význ. osobností ap.) se nacházejí již v bibl. textech. V pobibl. literatuře jsou často zmiňovány osobní p. jednotlivých učenců. Téměř vždy se držel p. při úmrtí rodičů nebo význ. učitelů. Chasidé se staví proti přílišnému ukládání p., protože přinášejí zkormoucenost mysli, která je překážkou služby [[Bůh (JKI-J)|Bohu]], naopak kabalisté prosazují zásadu, že za každý spáchaný [[hřích (JKI-J)|hřích]] je třeba držet p. spojený ještě s dalším odříkáním. [[halacha (JKI-J)|Halacha]] rozlišuje mezi veřejným p. (ta’anit cibur) a mezi soukromým p. jednotlivce (ta’anit jachid). Od veřejných p. jsou osvobozeni nemocní, nezletilí a těhotné ženy. Nejpřísnější veřejný p. se drží na [[Jom kipur (JKI-J)|Jom kipur]] (od západu slunce jednoho dne do západu slunce druhého dne). Dalšími veřejnými postními dny žid. [[kalendář (JKI-J)|kalendáře]] jsou [[Asara be-tevet (JKI-J)|Asara be-tevet]] (p. 10. dne měsíce [[tevet (JKI-J)|tevetu]], připomínka začátku obléhání [[Jeruzalém (JKI-J)|Jeruzaléma]]), Šiv’a asar be-tamuz (p. 17. dne měsíce [[tamuz (JKI-J)|tamuzu]], připomínka prolomení hradeb Jeruzaléma), Ta’anit Ester (v předvečer svátku [[Purim (JKI-J)|Purim]], připomínka třídenního p., který držela [[Ester (JKI-J)|Ester]]), [[Tiš’a be-av (JKI-J)|Tiš’a be-av]] (p. 9. dne měsíce [[av (JKI-J)|avu]], připomínka zničení jeruzalémského [[chrám (JKI-J)|chrámu]]) a Com Gedalja (p. Gedaljův, připomínka zavraždění stejnojmenného místodržitele [[Judsko (JKI-J)|Judska]] jmenovaného Babylóňany). Také postní dny vyhlašované za zvl. okolností, jako je mimořádné sucho, epidemie ap., jsou považovány za veřejné postní dny. Nejčastěji drženými soukromými p. jsou ta’anit chalom (p. z důvodu nepříznivého snu), p. v době [[jarcajt (JKI-J)|jarcajtu]] (výročí úmrtí blízkých příbuzných) a p. ženicha a nevěsty před uzavřením [[manželství (JKI-J)|manželství]]. Rozšířeným zvykem mezi zbožnými Židy je p. na Jom kipur katan (v předvečer nového měsíce jako obdoba půstu na Jom kipur). O problematice p. pojednává traktát ''Ta’anit'' [[Mišna (JKI-J)|Mišny]] a [[Talmud (JKI-J)|Talmudu]]. Naproti tomu tzv. ''Megilat ta’anit'' (Svitek půstů) uvádí naopak dny, během nichž jsou p. zakázány.
 
<span class="section_title">Viz též:</span> [[půst (JKI-K)|půst (JKI-K)]], [[půst (JKI-I)|půst (JKI-I)]]
 
   
 
''[[:Kategorie:Aut: Nosek Bedřich|Bedřich Nosek]]''<br />
 
''[[:Kategorie:Aut: Nosek Bedřich|Bedřich Nosek]]''<br />
  +
  +
<span class="section_title">Viz též:</span> [[půst (JKI-K)|půst (JKI-K)]], [[půst (JKI-I)|půst (JKI-I)]]
 
[[Kategorie:Aut: Nosek Bedřich]]
 
[[Kategorie:Aut: Nosek Bedřich]]
 
[[Kategorie:JKI/Judaismus]]
 
[[Kategorie:JKI/Judaismus]]

Aktuální verze z 14. 11. 2024, 21:37

půst (hebr. ta’anit, nebo com) Úplné zdržení se jídla a pití po dobu jednoho dne, které si jednotlivec nebo společenství ukládají jako součást pokání, jako podporu prosebných modliteb nebo jako součást smutečních zvyklostí. V posledním případě byl (zejm. v bibl. době) doprovázen symbol. akty, např. oblečením šatu z hrubé látky, sypáním popela na hlavu ap. Četné zmínky o p. při různých příležitostech (válečná tažení, smutek při úmrtí význ. osobností ap.) se nacházejí již v bibl. textech. V pobibl. literatuře jsou často zmiňovány osobní p. jednotlivých učenců. Téměř vždy se držel p. při úmrtí rodičů nebo význ. učitelů. Chasidé se staví proti přílišnému ukládání p., protože přinášejí zkormoucenost mysli, která je překážkou služby Bohu, naopak kabalisté prosazují zásadu, že za každý spáchaný hřích je třeba držet p. spojený ještě s dalším odříkáním. Halacha rozlišuje mezi veřejným p. (ta’anit cibur) a mezi soukromým p. jednotlivce (ta’anit jachid). Od veřejných p. jsou osvobozeni nemocní, nezletilí a těhotné ženy. Nejpřísnější veřejný p. se drží na Jom kipur (od západu slunce jednoho dne do západu slunce druhého dne). Dalšími veřejnými postními dny žid. kalendáře jsou Asara be-tevet (p. 10. dne měsíce tevetu, připomínka začátku obléhání Jeruzaléma), Šiv’a asar be-tamuz (p. 17. dne měsíce tamuzu, připomínka prolomení hradeb Jeruzaléma), Ta’anit Ester (v předvečer svátku Purim, připomínka třídenního p., který držela Ester), Tiš’a be-av (p. 9. dne měsíce avu, připomínka zničení jeruzalémského chrámu) a Com Gedalja (p. Gedaljův, připomínka zavraždění stejnojmenného místodržitele Judska jmenovaného Babylóňany). Také postní dny vyhlašované za zvl. okolností, jako je mimořádné sucho, epidemie ap., jsou považovány za veřejné postní dny. Nejčastěji drženými soukromými p. jsou ta’anit chalom (p. z důvodu nepříznivého snu), p. v době jarcajtu (výročí úmrtí blízkých příbuzných) a p. ženicha a nevěsty před uzavřením manželství. Rozšířeným zvykem mezi zbožnými Židy je p. na Jom kipur katan (v předvečer nového měsíce jako obdoba půstu na Jom kipur). O problematice p. pojednává traktát Ta’anit Mišny a Talmudu. Naproti tomu tzv. Megilat ta’anit (Svitek půstů) uvádí naopak dny, během nichž jsou p. zakázány.

Bedřich Nosek

Viz též: půst (JKI-K), půst (JKI-I)