bible (JKI-J)
(přesměrováno z Ktuvim (JKI-J))
bible (z řec. ta biblia – knihy) Soubor posvátných spisů judaismu, ustavený jako kánon odlišený od apokryfů a pseudepigrafů. V žid. prostředí je b. nazývána Kitvej ha-kodeš (Písmo svaté), Sefer ha-sfarim (Kniha knih), Sifrej ha-kodeš (Svaté knihy) ap. Nejběžnějším žid. označením je akrostich vokalizovaný jako Tenach či Tanach (TNK), který je sestaven z počátečních písmen tří zákl. oddílů b. pojmenovaných Tóra („Zákon“, Pentateuch), Nevi’im (Proroci) a Ktuvim (Spisy). Tóra je tvořena souborem Pěti knih Mojžíšových (Genesis, Exodus, Leviticus, Numeri, Deuteronomium), označovaných v žid. prostředí podle jejich incipitů (Berešit, Šemot, Va-jikra, Bemidbar, Dvarim). Oddíl Proroků se dělí na tzv. Přední proroky (Nevi’im rišonim) a Zadní proroky (Nevi’im acharonim). Zatímco Přední proroci obsahují výpravné čili hist. spisy (Jozue, Soudců, Samuel, Královská), Zadní proroci obsahují spisy tří Velkých proroků (Izajáš, Jeremjáš, Ezechiel) a dvanácti Malých proroků (Ozeáš, Jóel, Ámos, Abdijáš, Jonáš, Micheáš, Nahum, Abakuk, Sofonjáš, Ageus, Zacharjáš, Malachiáš), přičemž rozdíl mezi Velkými a Malými proroky je dán pouze rozsahem knih, ne jejich významem. Oddíl Spisů zahrnuje knihy Žalmy, Přísloví, Jób, Píseň písní, Rút, Kohelet, Pláč, Ester, Letopisů, Daniel, Ezdráš a Nehemjáš. Podle žid. tradice se jednotlivé oddíly liší hloubkou inspirace. Za jádro Tenachu je považována Tóra, za níž v souladu s řazením následují Proroci a Spisy. V liturg. praxi se však toto odstupňované hodnocení zásadně neprojevuje. Počet spisů tvořících Tenach je v žid. pramenech udáván různě. Podle některých zdrojů obsahuje Tenach celkem 24 spisů, v jiných pramenech jen 22. Prvního výsledku bylo dosaženo počítáním dvanácti Malých proroků jako jedné knihy a obdobným sloučením Ezdráše a Nehemjáše. Číslo zřejmě obsahuje symboliku dvojnásobku dvanácti. Druhý výsledek vychází z prvního a navíc zřejmě spojuje Pláč s Jeremjášem a Rút s knihou Soudců nebo Žalmů. Číslo by mohlo být narážkou na počet písmen hebr. abecedy. Většina bibl. textů byla pův. sepsána v hebrejštině, jen malá část (v knihách Ezdráš a Daniel) v aramejštině. Kanonický text Tenachu byl ustálen koncem 1. stol. v Javne a označuje se jako palestinský kánon. V liturgii je využívána především Tóra (Sefer Tora) a Pět svátečních svitků (megila). Křesťané převzali žid. b. prostřednictvím řec. Septuaginty. Takto vzniklý soubor nazvali Starý zákon (lat. Vetus Testamentum) pro odlišení od Nového zákona (lat. Novum Testamentum), který tvoří součást kř. b. Díky závislosti na Septuagintě se počet, pořadí i členění knih Starého zákona od Tenachu liší. Největší rozdíly spočívají v rozčlenění některých knih na dvě části a v přesunu Zadních proroků na konec svodu jako předjímky příchodu Ježíše v roli mesiáše.
Členění a rozsah hebrejské (Tenach), řecké (Septuaginta) a latinské bible (Vulgáta)
Tenach | Septuaginta | Vulgáta | ||||||
Tora
(Zákon) |
Berešit (První Mojžíšova) |
(Pětidílná) |
Genesis | První Mojžíšova | Genesis | Leges
(Zákony) | ||
Šemot (Druhá Mojžíšova) | Exodus | Druhá Mojžíšova | Exodus | |||||
Va-jikra (Třetí Mojžíšova) | Levitikon | Třetí Mojžíšova | Leviticus | |||||
Bemidbar (Čtvrtá Mojžíšova) | Arithmoi | Čtvrtá Mojžíšova | Numeri | |||||
Dvarim (Pátá Mojžíšova) | Deuteronomion | Pátá Mojžíšova | Deuteronomium | |||||
Nevi’im
(Proroci) |
Nevi’im rišonim | Jehošu’a (Jozue) | Historika biblia
(Výpravné knihy) |
Íésús | Jozue | Iosua | Historiae
(Výpravné knihy) | |
Šoftim (Soudců) | Kritai | Soudců | Iudicorum | |||||
Rúth | Rút | Ruth | ||||||
Šmu’el (Samuelova) | Basileión A‘ | První Samuelova | Samuel I | |||||
Basileión B‘ | Druhá Samuelova | Samuel II | ||||||
Mlakim (Královská) | Basileión G‘ | První královská | Reg(nor)um I | |||||
Basileión D‘ | Druhá královská | Reg(nor)um II | ||||||
Nevi’im acharonim | Ješajahu (Izajáš) | Paraleipomenón A‘ | První Letopisů | Paralipomenon I | ||||
Jirmjahu (Jeremjáš) | Paraleipomenón B‘ | Druhá Letopisů | Paralipomenon II | |||||
Jichezkel (Ezechiel) | Esdrás B‘ | Ezdráš | Es(d)ra | |||||
Hoše’a (Ozeáš) | Esdrás B‘ | Nehemjáš | Nehemia | |||||
Jo’el (Jóel) | Esthér | Ester | Esther | |||||
Amos (Ámos) | Poiétika biblia
(Poetické knihy) |
Iób | Jób | Iob | Libri poetici
(Poetické knihy) | |||
Obadja (Abdijáš) | Psalmoi | Žalmy | Psalmi | |||||
Jona (Jonáš) | Paroimiai | Přísloví | Proverbia | |||||
Micha (Micheáš) | Ekklésiastés | Kazatel | Ecclesiastes | |||||
Nahum (Nahum) | Ásma | Píseň písní | Cantium | |||||
Abakuk (Habakuk) | Profétika biblia
(Prorocké knihy) |
Ésaiás | Izajáš | Isaias | Libri prophetici
(Prorocké knihy) | |||
Cefanja (Sofonjáš) | Hieremiás | Jeremjáš | Ieremias | |||||
Chagai (Ageus) | Thrénoi | Pláč | Lamentationes | |||||
Zacharja (Zacharjáš) | Iezekiél | Ezechiel | Ezechiel | |||||
Mal’achi (Malachjáš) | Daniél | Daniel | Daniel | |||||
Ktuvim
(Spisy) |
Tehilim (Žalmy) | Osée | Ozeáš | Osee | ||||
Ijob (Jób) | Ióél | Jóel | Ioel | |||||
Mišlej (Přísloví) | Amós | Ámos | Amos | |||||
Megilot | Rut (Rút) | Abdiás | Abidjáš | Abdias | ||||
Šir ha-širim (Píseň písní) | Iónás | Jonáš | Ionas | |||||
Kohelet (Kazatel) | Michaiás | Micheáš | Micheas | |||||
Ejcha (Pláč) | Naúm | Nahum | Nahum | |||||
Ester (Ester) | Abakúm | Habakuk | Habacuc | |||||
Dani’el (Daniel) | Sofoniás | Sofonjáš | Sophonias | |||||
Ezra (Ezdráš-Nehemjáš) | Aggaios | Ageus | Aggaeus | |||||
Zachariás | Zacharjáš | Zacharias | ||||||
Divrej ha-jamin (Letopisy) | Malachiás | Malachiáš | Malachias | |||||
(apokryfy) | Tóbit | Tóbit – Tobijáš | Tobias | Libri deuterocanonici
(Druhokanonické knihy) | ||||
Iúdith | Júdit | Iudith | ||||||
Esthér | Přídavky k Ester | Esther | ||||||
Sofiá Salómónos | Kniha moudrosti | Sapientia Salomonis | ||||||
Sofiá Sírach | Sírachovec | Ecclesiasticus | ||||||
Barúch | Báruk | Baruch | ||||||
Epistolé Hieremiú | Jeremjášův list | Baruch | ||||||
Daniél | Přídavky k Danielovi | Daniel | ||||||
Makkabaión A‘ | První Makabejská | Machabaeorum I | ||||||
Makkabaión B‘ | Druhá Makabejská | Machabaeorum II |
Viz též: bible (JKI-K), bible (JKI-I), biblistika (JKI-K)